• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hva kan Bataljonen gjøre for å bedre stemningen på stadion?

Started by Stian, April 14, 2009, 00:31:50 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Klaus_Brann

Hvem hadde trodd at denne tråden skulle få såpass høy underholdningsverdi etter sesongslutt...

Forøvrig synes jeg BGG for det meste er et positivt innslag på Hansa. De er utvilsomt flinke til å dra i gang stemningen når den er dårlig og tidvis til å samkjøre sanger bedre, som en motvekt til at det ALLTID er noen drita folk som skal dra i gang 'Vi e Brann Bergens stolthet' tusen ganger i løpet av en kamp.

Så får vi satse på at det ikke blir LSK-tilstander hvor man flagger konstant uansett hva som skjer, snur ryggen til banen, og generellt er mer opptatt av hva som skjer på tribunen i stedet for å følge kamputviklingen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

1908

Om BGG står for så og si alt.. Hvor og hva har skjedd med resten av folkene da?

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Northside

Kan jo starte med det mindre seriøse innlegget til Ikognoti:
Hadde vi ønsker oss "shalala-forza-olé-olé-dunkdunk-stemning" så hadde vi kunne innført det for lenge siden. Men det er selvsagt ikke ønskelig fra vår side, så ser ikke poenget med å plutselig komme med slikt flåseri.


Quote from: 1908 on December 02, 2012, 23:44:41 PM
No har jo en del supportere sine egene meninger om BGG.. Noen bra og noen dårlige.. Det kan fort medføre at de negative ikke gidder å bidra.. Så da blir det til at noen i en gruppe står for det som er  istedetfor alle hadde gitt sitt..


Om det er noen som er uenig med det BGG gjør, hvorfor ikke ta det opp direkte med oss fremfor å surre rundt grøten? Siste tiden har det vært mye baksnakking fra "gjengen på fotikken", men ingen som gidder å komme med noen kritiske ord til oss, kun slenge litt dritt, spesielt etter en fuktig kveld på fotikken er det blitt populært å plutselig slenge dritt om BGG på Facebook. Lite seriøst, og bidrar neppe til å få et bedre supportermiljø.
Om enkelte velger å ikke synge med på Brann-sanger fordi man er uenig med en gruppering på tribunen, så er det vel den/de som har et problem i utgangspunktet?


Quote from: Spelaren on December 03, 2012, 21:00:33 PM
Eg trur eg hadde blitt nokså sliten i stemmebåndet om eg måtte synge hele kampen. For å være ærlig synes eg det er gøyere å sitte, og heller stemme i ein gang og to-tre-tjue i løpet av kampen.


Regner med det er mange med samme innstillingen som deg. Hadde alle ment dette ville det blitt rimelig dødt på tribunen. Men folk får velge selv, jeg skal ikke kritisere de som har denne innstillingen, så lenge disse tilskuerne ikke befinner seg midt på supporterfeltet. Akkurat der forventer jeg at folk bidrar litt mer ;)

Quote from: Røde Jarl on December 03, 2012, 16:08:16 PM
Er forøvrig ikkje medlem av BGG da eg er et av disse "juletrær-ene" ;) , men all honnør og respekt til BGG for innsatsen de legger ned på sang og tifo fronten.

Ingen som er medlem hos oss. Alt vi "krever" fra folk som står med oss er at de synger mer enn "ein-to-tre-tjue" ganger i løpet av en kamp. Om man går i drakt eller ikke er opp til hver enkelt.
Takker ellers for noen positive ord ;)


Quote from: Nixon on December 03, 2012, 17:05:05 PM
BBG gjør sikkert mye bra, men hvis de legger av seg anerkjennelsesjunkitendensene så hadde det nok også vært mindre gøy å hakke på de. Nå  det nesten litt for fristende av og til når de hele tiden må være så godt likt.

Vi trenger gjerne ikke være super godt likt hele tiden, men vi er ikke tjent med å komme på kant med resten av supportermiljøet, på lik linje som resten av supportermiljøet ikke er tjent med å komme på kant med oss. Derfor har vi litt fokus på "å være godt likt", da kan vi kanskje dra lasset i samme retning og heve oss noen hakk på tribunen.

Straffe!!!

Må erkjenne at jeg synes deler av denne diskusjonen grenser til vanvittig.
Her har vi en kjempeaktiv gruppering som har stått på som pokker for å skape stemning på Stadion, for å lage nye sanger, for å engasjere tribunene til å delta. Og så skal de få huden full av kjeft for det?

Jeg er definitivt ikke en del av "BGG-miljøet" selv, men jeg lar meg åpenbart bli engasjert av dem.
Jeg har da heller ingen problemer med å stå sammen med BGG - i Branndrakten min - og synge for full hals. Nettopp fordi det er her det synges av full hals.

Og når det er sagt synes jeg det blir tull å skille mellom ulike grupperinger når det gjelder å skape liv på tribunen. Det er ingen på nedre Hansa som skal stå enten der eller der, så lenge man bidrar med det man kan for å skape stemning er man selvsagt velkommen til å stå akkurat der du finner plass.

Synes det er på høy tid at man tar denne diskusjonen bort fra tribunene, går i seg selv og gir jernet på tribunen istedet. Dersom man ikke liker sang-utvalget som blir brukt så får man prøve å påvirke til andre sanger, og/eller engasjere en egen gruppering som kan bidra på annen måte.

Mitt mål er at i det minste begge stå-feltene på nedre Hansa bidrar like mye, uavhengig av hva man mener om klesstil, sangutvalg og måten man synger det på.
Vi er da alle enig om at når vi står på tribunene skal vi gi alt for Brann?

Må samtidig si at jeg på ingen måte har opplevd å bli "uglesett" eller ikke følt meg velkommen på B-feltet, selv om jeg stort sett alltid har drakt på meg. Hadde jeg stått passivt i ro og vært "turist" vil jeg anta at jeg, med rette, hadde fått noen meldinger, men så lenge man bidrar er min klare oppfatning at alle blir tatt godt imot.

utfordrer istedet de som er sint/uenig/fornærmet eller bare godt gammeldags gretten til å ta en prat med "motparten" og prøve å enes om at vi kan være uenig om det meste utenfor tribunen, men at vi står sammen under kamp og gjør det vi kan for å støtte Brann.

revert

Det viktigste her bør åpenbart være saklighet. De som er kritiske mot BGG bør legge kritikken frem på en ok og ryddig måte, så må også BGG-miljøet tåle at ikke alle er enige med de.

For min del synes jeg det stort sett BGG har vært et positiv bidrag på Hansa. De fortjener ros for å holde det gående med overraskende bra trøkk på en del rop / sanger når det går dårlig på banen. Det er bra.

Mye positivt, men det er noen ting jeg biter meg merke i som jeg ikke ser poenget med. Håper noen av initiativstakerne kan svare på dette.

1) Hvorfor tar man en Poznan og hopper mot banen? Det ser veldig merkelig ut når 20-30 stk står og hopper med ryggen mot, mens resten gir faen. Hvorfor dras denne i gang midit i kampen, når man strengt tatt ikke har noe å juble for? Hvorfor gjør man ikke en slik feiring etter feks 2-1-målet på Rosenborg i høst. Da ville det defintivt fått med flere folk.

2) Denne flaggingen under kamp synes jeg personlig er en uting. Jeg ser overhodet ikke hva dette bidrar til annet enn å ødelegge sikten for de som står bak. Jeg kan skjønne at folk vil bruke flagg under innmarsj og etter mål, men utenom dette har jeg vanskelig for å se hva annet positivt dette bringer med seg.

Republikken

Målet må vel være at alle kan stå sammen, uten at gjengen på Fotikken skal slenge drit om BGG og vice versa. Skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være et sånt stort problem. At folk er uenig om forskjellige ting på tribunen er helt naturlig, men da går det an og ta det opp på en ordentlig måte. Dialog er nøkkelen til det meste her i verden.

aleksanderhjelleseth

Er det ikke bare til å gi faen, å gjøre sin egen greie da? Skjønner ikke hvorfor folk bryr seg om hva andre måtte mene om dem. BGG gjør en kjempejobb på stadion, og har vært et friskt pust i supporterkulturen.
Eg står på Bataljonen sang, og eg synger mer eller mindre igjennom hele kampen, men det er mange som har kjøpt billetter der fordi det er billig eller fordi det er rett bak mål, og det er jo bak mål?
Når det gjelder pyro effekter, så ville eg gjerne sett mer til det. Det gjør meg yr når den "røde" røyken stiger til værs.

Ingen bør få kritikk for å bidra, visst en ikke bruker tromme.

Brannbabe81

Hvorfor er det sånn at BGG skylder på fotikken folk og fotikken folk skylde på BGG?
BGG gjør mye bra på Stadion, men å ta alle fra fotikken under samme kom, er det samme som at alle fra fotikken tar alle fra BGG under samme kam.
Det er vel heller på tide at en begynne å samerbeide istedenfor å drive å slenge drit og med kjeften til hverandre!!
For å kunne få opp stemningen MAX på stadion så bør en legge alle feider bak seg, og heller samarbeidde, og bli den 12 MANN sammen!

dokken

I likhet med flere, synes jeg dette er en merkelig debatt. Uten BGG hadde det knapt vært stemning igjen på Stadion. All honnør til BGG-gjengen, de har vist at man ikke trenger å være fryktelig mange for å lage god stemning - det holder at de ca 100 står samlet og virkelig trøkker til.

Selv er jeg for gammel/lat/bekvem til å kunne holde et like høyt trøkk gjennom en hel kamp. Men det er strålende å ha en gjeng å henge seg på når humøret/promillen/kamputviklingen tilsier det. Har sittet på øvre B i flere år, og kan trygt si at uten BGG hadde jeg ikke turt å synge med såpass ofte som jeg tross alt gjør.

Når det gjelder lalling, flagging og blussing: Jeg er heller ikke så voldsomt opptatt av sånt, men det er helt greit at andre er det. Det viktigste er lydnivået på tribunen, og at det er kok. Dersom man kun skal koke når Brann scorer eller presser, blir det fryktelig kjedelig. Dessuten: det er mange eksempler på at kok på tribunen (eks vekselrop, jobbe Brann, piping på motstander/dommer etc) tilsynelatende smitter over på spillerne. En dørgende kjedelig kamp kan vekkes fra dvalen av publikum.

BGG består stort sett av unge menn i alderen 16 - 25, og rekrutterer stadig til seg flere ungdommer. Det er jo strålende. Felt Z er for gamle, for få og for lite trofaste til å kunne ta hovedansvar for stemningen. Og Bataljonen... Mulig at det er en del som ønsker å synge der, men de står i så fall for spredt til at det noen gang blir noe særlig trøkk der.

Til neste år bør BGG få styre enda mer av stemningen. De bataljonsmedlemmene som ønsker å være med å synge bør flytte seg inn mot midten, slik at syngegjengen blir større. 2-300 mann som synger skikkelig gir bra trøkk. Så kan vi andre henge oss på så ofte vi klarer. Og drit i dette med drakt eller ikke. På bortekamper står alle samlet, og da er det ofte langt bedre trøkk enn hjemme.

1908

Om det ikke finnes noe stemmning igjen i Bataljonen, er jo dette noe styret bør ta krafig opp.. Bataljonen går jo da en vei.. Nedover....

Straffe!!!

Går nedover med Bataljonen, men BGG går bra? Hva er det for vås?
BGG er da vitterlig en gruppering innunder Bataljonen!
Både leder og nestleder, og flere styremedlemmer, i Bataljonen står jo fast "med" BGG - og nestleder har jo sågar en fremtredende rolle i BGG.

Som tidligere skrevet er det mange på dette feltet som ikke er 'aktiv' i BGG, men står der fordi det er gøyest, best stemning og best mulighet til å bidra.

Utfordringen til Bataljonen - og alle oss på Hansa og Stadion forøvrig, er å få resten til å bidra like mye, like høyt og like bra som BGG OG de andre på dette feltet.

Ikke til forkleinelse for BGG, for de er en foregangsgruppering i supportermiljøet og et lokomotiv for stemningen på Stadion

Nixon

Ja, BGG kunne like gjerne stått for Bataljonens Glade Gutter...

Noe som forsåvidt er en god ting. Hadde det vært konflikt hadde det sannsynligvis gått ut over stemningen.
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

BGG gjør en solid jobb. Det er de som stort sett drar resten i gang. Men av og til syns jeg noen av sangene de starter blir for interne. Altså i den forstand at det nesten bare er dem som gidder å henge seg på. Det blir kjedelig. Men det blir en balansegang: Skal man gjenta sanger i det uendelige for at folk skal lære seg dem - og etter hvert synge med? Eller skal man stikke fingeren i jorden og innse at den og den sangen ikke funker? I sistnevnte tilfelle vil jo det begrense reportoaret vårt. Når det gjelder flagging under kamp, så syns jeg det er en uting. Folk har kommet for å se kampen. Men det er stort sett bare et par-tre som holder på med dette. Kan leve med det.
Legg ned hele klubben!


Klaus_Brann

Hvis de står bakerst på nedre Hansa og flagger er det gjerne ikke noe problem, da ødelegger de i alle fall ikke for utsikten til folk.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Seeteufel

Utredningen som Dokken nevner er godt igang og blir, såvidt meg bekjent, presentert på Branns årsmøte.

Denne diskusjonen var Brann og Bataljonen forøvrig godt igang med før forrige årsmøte - bl.a med dagens situasjon med fritt sete(les: stå)valg på midtfeltene. Både Brann og Bataljonen var innforstått med at dette kun var første ledd i utviklingen, og at Bataljonen vil jobbe videre mot målet om å få fjernet setene helt på disse feltene.

Dette er en diskusjon vi og NSA også tar og må fortsette å ta opp mot NFF og de nye reglene som blir utarbeidet omkring ståplasser.

Mvh
Roger
Le jeu avant tout

Klaus_Brann

Har det blitt stemt frem på Bataljonens årsmøte at man ikke skal ha seter på disse feltene?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dokken

Klaus: Det ble stemt om utredning om ståtribune på SK Branns årsmøte.

Seeteufel: Flott at utredningen kommer. Men det betyr kanskje at evt endringer ikke vil skje allerede kommende sesong?

Jeg har forståelse for at det er en del praktiske utfordringer - feks i forhold til sikkerhet, plassering og størrelse på feltet, billettpriser o.l.


Klaus_Brann

Men er det snakk om hele nedre B og C?
Jeg er i så fall veldig usikker på om det er folk nok som er interessert i å ikke kunne sette seg før kamp og i pausen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Northside

Seeteufel: Kan du skrive litt om de nye reglene til NFF? Har ikke fått det helt klart for meg, men var ikke et av de nye kriteriene at et reint ståfelt (uten seter) må gjerdes inn og ha egen inngang/utgang? I så fall håpløst av NFF.

Klaus: Regner med det blir sangfeltet, halve B og halve C

Angående flagging: Er stort sett maks 2-3 flagg i sving under kampene. De som flagger prøver å holde de nede under kampens spill. Kun ved stopp i spillet brukes flaggene, slik som innkast, før cornere osv. Det må man kunne leve med?

Seeteufel

Det er nok andre som kan de nye reglene enda bedre enn meg, men hovedgrunnen til at jeg er litt bekymret for prisen er hvilke løsninger for sikring omkring selve ståplassene man må velge.
Tror neppe det blir som i 'gamle dager' hvor man satte opp et par bølgebrytere, og så var man å anse som ferdig.

Stemmer forsåvidt det Northside skriver om inngjerding etc., men dette tror jeg faktisk det skal være mulig å finne lokale løsninger på. Slik jeg forstår det er det ikke snakk om at man må bygge en egen inngang til ståfeltet, men man må ha en slags kontrollmulighet med hvor mange som til enhver tid er der inne slik at det ikke overskrider tillatt antall.

Som sagt har jeg ikke helt snøring, bl.a. siden diskusjonen ikke er avsluttet, men dette er det jeg har forstått ut av samtaler bl.a. med NFF sin anleggsansvarlig og andre.
Le jeu avant tout

dokken

Det med inngjerding og kontroll på hvor mange som er på feltet, virker jo som et fornuftig poeng rent sikkerhetsmessig. Og da er det jo et problem at Hansa ikke har innganger midt på tribunen.

En mulighet (ikke perfekt, men praktisk mulig) er benytte feks nedre D (Z) til ståfelt. Der er det en inngang som ikke brukes i dag (1. etasje i trappehuset er avstengt).

Det negative med det er selvsagt at syngefeltet kommer ytterst, mot hjørnet. Jeg ser at det ikke er ideelt i det hele tatt. På den andre siden er det ikke så ille plasser, og veggen mot trappehuset kan gi litt ly og akustikk. En annen liten fordel er at de stående ikke tar sikten fra noen sittende når de er i hjørnet.

Et synge/ståfelt oppunder taket er kanskje ikke aktuelt? Akustikken er mye bedre der, men det er klart at da blir man ikke mye synlig på tv, for dem som er opptatt av det.

Uansett: jeg skjønner at dette ikke er helt enkelt å få til. Men de har klart det både i VIF, FFK og Godset. Må være mulig her også.


hansastril

Helt enig i at bølgebrytere virker tryggere enn seter når alle står uansett. Har vært 3 kamper bare denne sesongen der jeg har gått på tryne over raden forann ved scoring. Ikkje serlig digg i grunn. Setene forann blir så lave at når det blir scoring, spesielt en viktig scoring (type Finne mot RBK), hopper du rett inn i de. Kan hende at jeg er klønete, men har en feeling på at det gjelder andre også.
Stolt og kry

olebrann3

Quote from: hansastril on December 06, 2012, 02:20:00 AM
Helt enig i at bølgebrytere virker tryggere enn seter når alle står uansett. Har vært 3 kamper bare denne sesongen der jeg har gått på tryne over raden forann ved scoring. Ikkje serlig digg i grunn. Setene forann blir så lave at når det blir scoring, spesielt en viktig scoring (type Finne mot RBK), hopper du rett inn i de. Kan hende at jeg er klønete, men har en feeling på at det gjelder andre også.


Etter nevnte finne scoringen landet jeg 3 rader nedenfor. Du er iallefall ikke alene

Paikjetil

Jeg spår at "Ultras Bergen" dukker opp i 2013, med alt det innebærer.

1908


vebo

Ajaj - at folk blir lei seg av at "de på fotikken" ikke godtar dem som supportere forteller meg først og fremst at noen må gjøre noe med selvtilliten sin.

Kjør på BGG, når tullinger som jeg og dudo helst bare buer så trenger vi noen "unge" optimister. Men vær snill å ikke ta dere nær av kritikk. Dere er tross alt fotballsupportere.
Tiocfaidh ár lá

Gulløl

Noe å vurdere istedenfor megafon. Altså at hele Store Stå hadde slengt drøvlene i akkurat samme gir 😉

Klipp fra forskning.no:

http://forskning.no/2017/07/er-fotballbrol-selvforsterkende
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann


Northside

Quote from: Kagain on October 20, 2017, 07:44:17 AM


Den é fin. Vi starter øvingen på Fotballpuben noen timer før kampstart på søndag. Vel møtt :)

Go Up