• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

Jeg avviser at det blir brukt om 15-16-åringer. Når spillerne har blitt 18-19-20 så har det selvsagt blitt brukt ja.

ostraume

En 17 år gammel Finne har det da blitt brukt noen forummeter på.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

En 18 år gammel Finne først og fremst og jeg ser ikke hva som var feil med det.

dokken

Dette er en veldig relevant artikkel:

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Han-er-alene-igjen-fra-talentlaget-som-vant-gull-640292_1.snd

(Har du ikke BT-abonnement, er det kampanjetilbud nå. Koster ingenting frem til nyttår)

Corran

Quote from: krakra on November 19, 2015, 08:40:47 AM
En 18 år gammel Finne først og fremst og jeg ser ikke hva som var feil med det.

Etter min mening så kan en fint dra dette til å gjelde 15-19 åringer også
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on November 19, 2015, 08:40:47 AM
En 18 år gammel Finne først og fremst og jeg ser ikke hva som var feil med det.


Finne var 17 år da han fikk første kontrakt og folk begynte å mane om at han burde starte kamper.

krakra

Det er en drøss av 17-åringer som har spilt i Tippeligaen de siste årene, så at man ville se Finne få flere sjanser etter innhoppene han startet med er ikke så merkelig, men det store presset kom i 2015 da ingen av de andre spissene scoret og Finne var vår toppscorer uten å starte kamper.

Nixon

Poenget her er ikke den nøyaktige alderen, jeg gikk kanskje litt langt ned, men at det ble vist til en artikkel der en klubb har hatt stor suksess med å vente der vi gjerne hauser opp talentene og forventer spilletid i ung alder. Og det er kanskje ikke til det beste for lang sikt for alle. Noe det kan virke som at Brann også begynner å innse. Her er det jo klubben som kjenner spillerne best og vet hvem som kan vente og hvem som man bare kan kjøre på med. For å kopiere den franske modellen helt er neppe noen vei å gå.

En kuriositet i artikkelen er hvordan folkene i Lyon omtaler Marseille som de sier aldri ville hatt tålmodighet til å kjøre en slik modell. Noe sier meg at Brann er Norges svar på Marseille!:)
Rød makt på Hansa

krakra

At Brann har vært for raske med å ta noen opp i a-stallen betyr ikke at man ikke har vært for dårlige til å matche andre spillere på toppnivå i ung alder. Jeg tror ikke problemet med Finne var at han ble tatt for fort opp i a-stallen og fikk spille for mye for tidlig for å si det sånn.

Og det er forskjell på Lyon og Brann. Spiller du på a-laget til Lyon spiller du på et av de beste lagene i verdens 5-6. beste ligaer. Spiller du på a-laget til Brann spiller du på et middels/dårlig lag i den 25.-30. beste ligaen i verden. I fjor var vi ikke der engang.

Nixon

Quote from: dokken on November 19, 2015, 11:17:59 AM
Dette er en veldig relevant artikkel:

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Han-er-alene-igjen-fra-talentlaget-som-vant-gull-640292_1.snd

(Har du ikke BT-abonnement, er det kampanjetilbud nå. Koster ingenting frem til nyttår)


Artikkelen kan leses i en annen avis:
http://www.aftenbladet.no/100Sport/fotball/eliteserien/Han-er-alene-igjen-fra-talentlaget-som-vant-gull-640292_1.snd

Dersom noen hadde giddet kunne man jo sett hvor mange av spillerne på finalelagene til Stabæk og Rosenborg som fortsatt spiller på høyt nivå. Det er tross alt en del av våre spillere som fortsatt er aktive på høyt nivå selv om de ikke spiller for Brann. Jeg synes faktisk ikke at det er så ille som artikkelen vil ha det til. Det vi mangler er den store eneren.

Men et moment er viktig å tenke på her. Denne gruppen var den første bølgen da talentarbeidet til Brann ble startet opp igjen da RBH kom til klubben. Og det er vel ikke uvanlig at det går noen generasjoner før arbeidet får satt seg skikkelig. Lyon som det ble vist til lenger oppe har jo jobbet aktivt med dette i årevis.
Rød makt på Hansa

krakra

Hadde vi beholdt Finne og Vindheim hadde vi hatt tre spillere fra samme årgang, der vi nok hadde hatt en ener også. Det er grei uttelling. Det er nok spillere som har slått igjennom, men når 2/3 har forsvunnet så ser det ikke like bra ut.

Nixon

Tror du at enten Vindheim eller Finne hadde vært på landslaget nå dersom de hadde fortsatt i Brann? Det er omtrent der jeg legger ener-listen min.

At 2/3 har forsvunnet fra et G16-lag noen år inn i senioralder tror jeg ikke er uvanlig i det hele tatt.
Rød makt på Hansa

krakra

November 19, 2015, 14:07:37 PM #5712 Last Edit: November 19, 2015, 14:11:09 PM by krakra
At de to beste forsvinner før de er 20 år er vel ikke særlig vanlig. Svakt håndverk fra Brann.

Hvis du ligger listen på at to 20-åringer skulle vært på landslaget så legger du den usedvanlig høyt. Hvor mange 95-ere er det på landslaget?

Ikke umulig at Finne hadde vært en toppscorerkandidat i TL neste år hvis spillerutviklingen på a-lagsnivå hadde fungert like godt som i klubber som Odd, Godset og Molde.

Nixon

Du tenkte 2/3 av trioen Grønner, Finne og Vindheim? Da misforstod jeg. Jeg tenkte at det var prosentdelen av hele guttelaget som nå ikke spiller fotball på høyt nivå.

Når jeg etterlyser en ener så er det naturlig at en slik spiller hadde vært i jevnlig landslagsdiskusjon. En ener er tross alt en ener. Men hvor jeg har lagt listen på to slike vet jeg ikke.
Rød makt på Hansa

krakra

Gullaget produserte nok toppspillere til at vi kunne kalt det en suksess. Problemet har vært at vi ikke har klart å utnytte det her, og mistet to av de beste til andre klubber.

Helt urimelig at en ener fra et kull som nå er 20-21 år må være på landslaget som. Dette er da helt ekstraordinært. De eneste 95erne og yngre som er på landslaget i dag spiller fast(når han ikke er skadet) i Bundesliga og er Real Madrid. Ellers er det vel to 94ere fra TL, der den ene er årets spiller i TL uten en eneste landskamp ennå.

Finne kunne nok vært i landslagsdiskusjonen med den spissituasjonen som er i dag. Han nevnes jo av VG-Svea i denne kommentaren.
http://www.vg.no/sport/fotball/landslaget/det-viktigste-for-fremtiden-er-jakten-paa-en-maalscorer/a/23560823/

Vindheim ville konkurrert med Omar Elabdellaoui som spiller fast for Olympiakos. Hadde Vindheim kunne konkurrert mot ham hadde han verken spilt i Norge eller Sverige.


Nixon

Dersom du vil kalle Finne og Vindheim for enere må du gjerne det. Det er bare en høyst subjektiv definisjon uten noe særlig verdi.

Forøvrig mener jeg også at den generasjonen har produsert et bra antall spillere. Jeg tror neppe at f.eks. Stabæk sitt lag kan vise til så mye mer.
Rød makt på Hansa

krakra

Jeg tror at f.eks. VIF vil kalle Ghayas Zahid en ener, og Godset det samme med Iver Fossum, selv om de ikke er på landslaget.

Nixon

Jeg aner ikke hva de kaller de. Og det spiller ingen rolle for hvordan jeg tolker det begrepet. Det finnes null fasit her.

Men skulle det være et argument for Finne og Vindheim? De to andre spiller tross alt på U21, noe våre ikke gjør. Så bare der ligger de foran i ener-køen. Dersom det skulle finnes en slik kø...
Rød makt på Hansa

Klaus_Brann

Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere, men g16-finalen vises på nrk.no i morra kl 17.00;

http://www.brann.no/news/article/2carsrrft9io1xet8xjlbj2q3/title/nm-finalen-streames-pa-nrkno
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Jeg får den ikke til å funke i Chrome. Noen kyndige som vet hvordan jeg kan få castet dette til Chromecast? Drev ikke NrK og utviklet en beta-avspiller?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

Castet hele skjermen. Magisk.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Lasaron

Fortjent at Brann ligger under til pause. Pasningsspillet er svært skuffende. Evner ikke fire trekk.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Det meste har vært skuffende. Forsvarsspillet har delvis vært godt, det er beholdningen.
Pettersen dårlig i mål med to elendige utspark, virker usikker i feltet når han må bokse baller han bør ta og nesten et selvmål.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

Ja, Pettersen har vært overraskende dårlig. Det jeg har sett av han før har vært mye bedre. Mulig han er litt preget av situasjonen.

Men det er greit. Uansett lenge til han skal bli førstekeeper i TL!:)
Rød makt på Hansa

Klaus_Brann

Da taper vi den i klassisk a-lagsstil. Serverer LSK 2-0...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra


Lasaron

Tren på langskudd

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lasaron

Tren på langskudd

Kagain

Hvor gammel var Hansson før folk begynte å snakke om at han burde få være i startelleveren?

karkarkar


Nixon

Ja, det kan virke rart at en så ung spiller skal oppta en plass nå som stallen skal reduseres til 22 spillere. Men kanskje de lager en egen talent-kvote utenom B-listen?
Rød makt på Hansa

Lasaron

Håvard Kleppe og Sander Christiansen, begge 01-modeller, er tatt ut til lansdelsamling i Trondheim. Jeg forstår det slik at der skjer en slags utsiling til det kommende G15-landslaget.
Tren på langskudd

Nixon

http://www.bt.no/100Sport/sportbt/Brann-skal-ha-ny-talentsjef-644104_1.snd

Brann skal ansette ny talentsjef da Kristian Andersen vil gå tilbake til å være kun ungdomstrener i klubben.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Helge Nilsen er jo ferdig med permisjonen nå snart, kan han være aktuell? Eller om han kommer tilbake i en trenerrolle, kan Kjetil Lone være aktuell? Jeg har uansett på følelsen av at Nilsen ikke kommer tilbake.

Bakkerud har vært prøvd før. Han er flink, men det har en tendens til å oppstå slitasje rundt ham.

Kan man hente en fra Stabæk? De gjør det bra.
Tren på langskudd

Nixon

Jeg tror heller ikke at Nilsen kommer tilbake. Og det er sikkert like greit for å unngå at det blir alt for familiært der oppe. Han får heller komme tilbake ved en senere anledning etter at Lars Arne har fått sparken.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Quote from: Nixon on November 24, 2015, 14:17:17 PM
Jeg tror heller ikke at Nilsen kommer tilbake. Og det er sikkert like greit for å unngå at det blir alt for familiært der oppe. Han får heller komme tilbake ved en senere anledning etter at Lars Arne har fått sparken.


Jeg har nylig begynt å blande megbittelitt inn i lokalpolitikk. Når Helge Nilsen nå er kommunestyrerepresentant i Fjell, så krever det mye mer tid enn kommunestyremøtene. Det er gruppemøter, han er sikkert med i minst ett annet utvalg eller råd. Så er det forberedelser etc. Tror ikke det lar seg gjøre å kombinere det med en jobb som i stor grad foregår på ettermiddag- og kveldstid.
Tren på langskudd

dudo

Gjør Stabæk det bra med talenter? Trodde de kjøpte smart og var gode taktisk? (spør for en venn)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Lasaron

Quote from: dudo on November 24, 2015, 16:26:46 PM
Gjør Stabæk det bra med talenter? Trodde de kjøpte smart og var gode taktisk? (spør for en venn)


Det jeg skrev, var en sannhet med visse modifikasjoner. Deres aldersbestemte lag har en tendens til å gjøre det ganske bra for tiden. Det betyr at en del gjøres riktig i deres utviklingsavdeling.
Tren på langskudd

krakra

Se heller mot Grenland!
Hadde vært spennende med noen som har erfaring med å utvikle stortalenter andre steder enn i Bergen. Slik vi gjorde med Bakkerud, som ga oss et solid løft til han stakk.

Belfort

Tipper det blir en fra Hødd systemet

Lasaron

Er det noen som har mulighet til å linke BTs sak om Haldor Stenevik?
Tren på langskudd

karkarkar

Quote from: Lasaron on November 27, 2015, 15:44:45 PM
Er det noen som har mulighet til å linke BTs sak om Haldor Stenevik?


http://www.bt.no/641083_1.snd?

Du mente kanskje uten betalingsvegg..? I så fall, overse denne.

Lasaron

Quote from: karkarkar on November 27, 2015, 17:04:00 PM
Quote from: Lasaron on November 27, 2015, 15:44:45 PM
Er det noen som har mulighet til å linke BTs sak om Haldor Stenevik?


http://www.bt.no/641083_1.snd?


Takk for forsøket, men jeg mente hele artikkelen. Akkurat det som står der har jeg lest.
Tren på langskudd


Lasaron

Quote from: karkarkar on November 27, 2015, 18:01:35 PM
Quote from: Lasaron on November 27, 2015, 17:05:07 PM
Quote from: karkarkar on November 27, 2015, 17:04:00 PM
Quote from: Lasaron on November 27, 2015, 15:44:45 PM
Er det noen som har mulighet til å linke BTs sak om Haldor Stenevik?


http://www.bt.no/641083_1.snd?


Takk for forsøket, men jeg mente hele artikkelen. Akkurat det som står der har jeg lest.


Her da. http://beta.mobil.aftenposten.no/100Sport/fotball/eliteserien/Her-er-Branns-ukjente-landslagsspiller-641083_1.snd


Takk :)

Er det slik at alle artikler i BT som er forbeholdt abonnenter, ligger åpent ute hos Aftenposten?
Tren på langskudd

karkarkar

Hysj...  ;)

(Nei, bare sportsartiklene.)

Yngve

Det handlar vel om at dei har to ulike betalingsmurar.

piotrl

Heldigvis ingen reelle kandidater i Brann-systemet allerede. Mer enn nok ansettelser/forfremmelser av egne og bekjente i norsk fotball fra før. Kanskje det finnes noen ute hos de lokale klubbene? Løv-Ham/Fyllingsdalen har jo vært dyktige på talentutvikling de siste 10 årene. Fana har også en del aldersbestemte landslagsspillere. Ellers bør man kanskje se litt på hva de gjør i andre landsdeler - RBK har jo tradisjonelt sett vært meget dyktige på talentutvkling.

Go Up