• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

Go Down

Hatleking

Ja, kanskje Løv Ham er gode, men likevel 'glapp' dei.

dudo

Røyrane-brødrene forsvant da lenge før LH ble noe til faktor. Børven-hypen har jeg aldri skjønt meg på.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Yngve

Men det er eit faktum at ingen talent vil til Brann. Eit døme er spelarar frå Sunnhordland, som faktisk utgjer 50 - 60.000 innbyggarar, der vil alle til FKH.

Tar eg ikkje feil, er det vel 5-6 spelarar frå Sunnhordland i dei øvste divisjonane våre nett no. Minst tre spelar fast i eliteserien. Alle har vel uttalt at Brann aldri var eit alternativ..

Klaus_Brann

Med den politikken det har vært rundt "satsingen" på unge spillere i Brann tidligere er det forståelig, men tidene endrer seg, og i dag fikk Haugsdal igjen sjansen, det er et steg i riktig retning.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Kalinkasvingen

Quote from: dudo on April 11, 2010, 14:46:22 PM
FFKs lag var visst et rent kretslag.

De er sikkert et by-lag, siden de samarbeider med de andre klubbene i kommunen om det.

Det hadde kanskje vært noe for Brann. No kjører de jo bare over alle rundt seg.
Dessuten har vel Brann hentet inn minst halve kretslaget, så det er ikke akkurat noen unnskyldning.

Uansett er det vel ikke så voldsom viktig med seire i disse turneringene. Antall spillere opp mot a-lag er det som teller.

Hatleking

Nei. Iallefall Røyrane ville til Brann. Men sidan Brann ikkje var så veldig 'med', så går dei til Haugesund som eit mellomledd.

Spelaren

Gå av.

esp123

Quote from: dudo on April 10, 2010, 18:39:37 PM
Vi gikk på hode og ræv ut av Eliteturnering G16 i dag:

Brann - Viking          1 - 1                     
Fredrikstad -Stabæk  0 - 1
Brann-Stabæk          0 - 2               
Fredrikstad - Viking    1 - 4
Viking - Stabæk         2 - 0                       
Brann - Fredrikstad    1 - 4

Nr 1 : Viking         
Nr 2 : Stabæk   
Nr 3 : Fredrikstad   
Nr 4 : Brann

Stilte uten to av våre beste spillere i Mathias Kvist og Kjetil Kalve. Spesielt Kalve er uten tvil et tungt forfall.

esp123

April 19, 2010, 08:45:57 AM #608 Last Edit: April 19, 2010, 08:55:29 AM by esp123
Frekt forarbeid av Møvik på Løv-Hams andre mål i går. Kanskje det blir noe av gutten allikevel.

krakra

Er det sesongstart for Brann 2 i kveld+

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Litt rart at vi ikke kunne sende med Gylfi. 17 år er jo styggungt. To guttespillere fra start.

dudo

Hva er målsettingen for laget i år? Rykke opp? Ikke rykke ned?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Tror ikke Brann 2 har noe særlige ambisjoner utover å utvikle spillere i år. Det har "ofret" opprykkssjansene for å gi ungguttene plass i juniorstallen, men er vel fortsatt for gode til å rykke ned.

Klaus_Brann

Ja, noe sånt. Det er uansett et ungt og spennende lag!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Joda, men jeg frykter at det er litt for ungt. Halve divisjonen rykker jo ned, og å ha andrelaget i 4. divisjon vil være direkte ødeleggende for spillerutviklingen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

April 19, 2010, 14:53:00 PM #616 Last Edit: April 19, 2010, 14:57:55 PM by krakra
Første test er i kveld. Vi får se. Jeg antar at Næs er et ganske tungt forfall. Kanneh kan vel også bidra etterhvert. Blir det krise burde det jo ikke være umulig å hente noen litt eldre juniorer i sommer, til juniorlaget.

Hadde Brann faktisk fått til å sende andrelaget sitt ned i 4. divisjon i en periode hvor det å utvikle egne spillere er så viktig hadde det vært en ganske stor dråpe i Branns tabbehav, men jeg håper de har kontroll.

Yngve

Quote from: dudo on April 19, 2010, 14:49:24 PM
Joda, men jeg frykter at det er litt for ungt. Halve divisjonen rykker jo ned, og å ha andrelaget i 4. divisjon vil være direkte ødeleggende for spillerutviklingen.


Det er særs viktig å halda laget i tredje. Og skal det vera utvikling på dei, må laget opp i andre.

Elles er det ein ny regel for andrelag i 2.divisjon i år. Berre tre spelarar over 21 år på bana samstundes. Det er og lov å ha tre over 21 år på benken. Men aldri meir enn tre på bana samstundes.

Denne regelen er det visst ikkje lov å innføra i 3.divisjon, men klubbane er oppmoda om å følga den regelen. Kanskje dei er vorte einige om å gjera det, og det er difor me ser eit så ungt lag?

Markmus

Hva med andre klubber (altså ikke andrelagene)? Har ikke de lov å ha mer enn 3 over 21?
Ka du ve?

krakra

Quote from: Yngve on April 19, 2010, 15:14:55 PM
Quote from: dudo on April 19, 2010, 14:49:24 PM
Joda, men jeg frykter at det er litt for ungt. Halve divisjonen rykker jo ned, og å ha andrelaget i 4. divisjon vil være direkte ødeleggende for spillerutviklingen.


Det er særs viktig å halda laget i tredje. Og skal det vera utvikling på dei, må laget opp i andre.

Elles er det ein ny regel for andrelag i 2.divisjon i år. Berre tre spelarar over 21 år på bana samstundes. Det er og lov å ha tre over 21 år på benken. Men aldri meir enn tre på bana samstundes.

Denne regelen er det visst ikkje lov å innføra i 3.divisjon, men klubbane er oppmoda om å følga den regelen. Kanskje dei er vorte einige om å gjera det, og det er difor me ser eit så ungt lag?
Men vi har jo bare en over 21 år(hvis Jaiteh telles som over 21) på banen og ingen på benken.

krakra

April 19, 2010, 15:22:38 PM #620 Last Edit: April 19, 2010, 15:29:22 PM by krakra
Quote from: Markmus on April 19, 2010, 15:17:33 PM
Hva med andre klubber (altså ikke andrelagene)? Har ikke de lov å ha mer enn 3 over 21?
Joda, det har de selvsagt. Grunnen til denne regelen er for å ha litt kontiuitet. Unngå at TL-lagene sender et toppet andrelag på banen en kamp og så bare juniorer en annen.


Klaus_Brann

Quote from: dudo on April 19, 2010, 14:49:24 PM
Joda, men jeg frykter at det er litt for ungt. Halve divisjonen rykker jo ned, og å ha andrelaget i 4. divisjon vil være direkte ødeleggende for spillerutviklingen.


Vi får se. Hvis de blir slakt, må det gå an å fyre inn flere fra førstelaget.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

http://www.brann.no/supporter/blogger/odd-einar-fossum/belastning_-spillerutvikling-og-pokaler/

Fossum blogger litt om hvordan uken er for Branns juniorer. Bra å se at spillerutvikling kommer foran å ta trofeer med juniorene og guttelaget. Har et inntrykk av at norske lag lenge har vært opptatt av å ha gode junior og guttelag istedenfor å fokusere på enkeltspillerne. Overhørte Fossum i går under Brann 2-kampen og det virker som at de har slitt endel med skader i år.

BBB-Tony

April 20, 2010, 22:21:54 PM #623 Last Edit: April 20, 2010, 22:24:48 PM by BBB-Tony
Quote from: krakra on April 20, 2010, 13:07:11 PM
Overhørte Fossum i går under Brann 2-kampen og det virker som at de har slitt endel med skader i år.


De har hatt veldig mange skader i år. Bare nå er det hele 10 spillere som er aktuell for Brann 2 som går skadet eller halvskadet. I følge Fossum var det mange belastningsskader, noe som bekymrer meg i noe grad. Belastningsskader i ankler, lysker og annen muskulatur er noe en kan slite med gjennom hele karrieren, og det bør i aller høyeste grad unngås!

Spillere som Kalve, Næs og K. Møvik har slitt eller sliter med skade. Dette er spillere som blir bærebjelker i et utrolig ungt lag i år, og de bør komme seg på fote så raskt som mulig. Nå spilte K. Møvik hele kampen i går, men han sliter med en ankel. Kjetil Kalve har i lengre tid slitt med en lyske, og skulle egentlig bare spille 60 minutter i går. Men han spilte vel hele kampen etter det jeg fikk med meg. Næs har slitt med kyssesyken og i ettertid pådro han seg en luftveisinfeksjon som sitter godt i enda. Næs har ikke trent på lenge, og det spørs om han ikke må vente til etter sommeren med å trene med A-laget. Etter det jeg har forstått, så har det vært i planene at han skulle trene mye med A-laget fremover, men det ser nå ut som han må bruke hele vårsesongen på å bli skikkelig klar igjen.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

dudo

Noen som vet hvordan det gikk med juniorene i kveld?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Gikk like før 1. omgang var over. Da ledet Fyllingen 4-1

krakra

April 21, 2010, 14:36:43 PM #626 Last Edit: April 21, 2010, 15:17:29 PM by krakra
Quote from: BBB-Tony on April 20, 2010, 22:21:54 PM
Quote from: krakra on April 20, 2010, 13:07:11 PM
Overhørte Fossum i går under Brann 2-kampen og det virker som at de har slitt endel med skader i år.


De har hatt veldig mange skader i år. Bare nå er det hele 10 spillere som er aktuell for Brann 2 som går skadet eller halvskadet. I følge Fossum var det mange belastningsskader, noe som bekymrer meg i noe grad. Belastningsskader i ankler, lysker og annen muskulatur er noe en kan slite med gjennom hele karrieren, og det bør i aller høyeste grad unngås!

Spillere som Kalve, Næs og K. Møvik har slitt eller sliter med skade. Dette er spillere som blir bærebjelker i et utrolig ungt lag i år, og de bør komme seg på fote så raskt som mulig. Nå spilte K. Møvik hele kampen i går, men han sliter med en ankel. Kjetil Kalve har i lengre tid slitt med en lyske, og skulle egentlig bare spille 60 minutter i går. Men han spilte vel hele kampen etter det jeg fikk med meg. Næs har slitt med kyssesyken og i ettertid pådro han seg en luftveisinfeksjon som sitter godt i enda. Næs har ikke trent på lenge, og det spørs om han ikke må vente til etter sommeren med å trene med A-laget. Etter det jeg har forstått, så har det vært i planene at han skulle trene mye med A-laget fremover, men det ser nå ut som han må bruke hele vårsesongen på å bli skikkelig klar igjen.
Kjipt at Næs skulle slite så mye. Jeg hadde troen på at han kanskje kunne ta steget opp i a-stallen allerede i år. Håper han kommer seg tibake. Han er et stort talent og veldig viktig for andrelaget slik jeg har forstått det.

Syns forresten Kittyphong virket langt mer kraftig enn jeg husker når han spilte mot Løv-Ham. Hra han lagt på seg de siste måndene?

krakra

Noen som vet når kveldens juniorcup-kamp starter?

storB

Idag scoret to stykker som kan bli toneangivende for Brann de neste årene. Møvik har fått en fin start  i adecco.

http://fotball.bt.no/forstediv/article167629.ece
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Markmus

Synes vi snart bør sikre oss Haugen. Skal ikke se bort fra at han er klar til å ta eliteserien med storm om ikke så lenge, og jeg ville da hatet å se for eksempel Rosenborg rane ham til seg foran nesen vår.
Ka du ve?

Huff

Hvis Kalve er så god som jeg tror og løvene trenger kantspillere lurer jeg på om vi ikke skal la han få prøve seg i Løv-Ham på høstsesongen. Når det kommer til F.Haugen tror jeg det finnes en felles enighet om at neste stopp der heter Brann, men skulle det bli budkamp kan vel intet utelukkes.

Markmus

Felles enighet kan fort bli til felles rabalder om Rosenborg slenger penger på bordet.
Ka du ve?

skuteviken

Haugen går aldri til Rosenborg, han er ikke i nærheten av å spille seg inn der, og hvorfor skal RBK ha tålmodighet med en gutt fra Bergen. Jeg ser på det som totalt urealistisk.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krakra

Quote from: skuteviken on April 26, 2010, 09:06:30 AM
Haugen går aldri til Rosenborg, han er ikke i nærheten av å spille seg inn der, og hvorfor skal RBK ha tålmodighet med en gutt fra Bergen. Jeg ser på det som totalt urealistisk.
RBK satser da tungt på ungdommer i år og Haugen er blant de beste 92erne i Norge.( de eneste som er bedre er Landu Landu og noen RBK-spillere), men jeg frykter ikke at han går til RBK. Jeg frykter dog at Viking kan hente ham dersom vi somler for mye, men jeg tror ikke det tar lang tid før han er Brannspiller nå. Vi henter ham i sommer eller i vinter og får han kontraktstilbud fra Brann, Viking og RBK velger han Brann.

Ellers flott å se at Møvik gjør det så bra i adeccoen. Han hadde visst også en assist og er oppe i 3 mål og 2 assist på 3 kamper. Det er gode stats det.
Så i BA at han har endret kostholdet og blitt mer eksplosiv noe som virker veldig positivt. Det som har trukket mest med på Møvik er nettopp fysikken. Han har virket tung og direkte utrent, samt noe umotivert. Han har alltid hatt en glimrende høyrefot, både til skudd og pasninger og et klokt fotballhode. Så får han fysikken opp på et akseptabelt nivå kan han bli bra.

Nixon

Quote from: krakra on April 26, 2010, 10:19:12 AMHaugen er blant de beste 92erne i Norge.( de eneste som er bedre er Landu Landu og noen RBK-spillere)


Er han virkelig så god som mange vil ha det til? Han fikk jo f.eks. ikke spille noe nå med U19-landslaget i Tyrkia. Greit nok at de fleste andre spillerne på det laget er eldre, men det viser vel at han har et stykke igjen før han kan gjøre en  jobb på Brann sin midtbane. Så skal vi hente han i sommer bør han likevel minst spille ut sesongen i Løv-Ham. Kanskje nest år også.
Rød makt på Hansa

skuteviken

Quote from: Nixon on April 26, 2010, 10:53:18 AM
Quote from: krakra on April 26, 2010, 10:19:12 AMHaugen er blant de beste 92erne i Norge.( de eneste som er bedre er Landu Landu og noen RBK-spillere)


Er han virkelig så god som mange vil ha det til? Han fikk jo f.eks. ikke spille noe nå med U19-landslaget i Tyrkia. Greit nok at de fleste andre spillerne på det laget er eldre, men det viser vel at han har et stykke igjen før han kan gjøre en  jobb på Brann sin midtbane. Så skal vi hente han i sommer bør han likevel minst spille ut sesongen i Løv-Ham. Kanskje nest år også.


Jeg er enig, men samtidig er det nok mye høyere kvalitet på Brann sine treninger, noe som gjør det enklere for han å ta steg.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krakra

Quote from: Nixon on April 26, 2010, 10:53:18 AM
Quote from: krakra on April 26, 2010, 10:19:12 AMHaugen er blant de beste 92erne i Norge.( de eneste som er bedre er Landu Landu og noen RBK-spillere)


Er han virkelig så god som mange vil ha det til? Han fikk jo f.eks. ikke spille noe nå med U19-landslaget i Tyrkia. Greit nok at de fleste andre spillerne på det laget er eldre, men det viser vel at han har et stykke igjen før han kan gjøre en  jobb på Brann sin midtbane. Så skal vi hente han i sommer bør han likevel minst spille ut sesongen i Løv-Ham. Kanskje nest år også.

esp123

Quote from: Nixon on April 26, 2010, 10:53:18 AM
Quote from: krakra on April 26, 2010, 10:19:12 AMHaugen er blant de beste 92erne i Norge.( de eneste som er bedre er Landu Landu og noen RBK-spillere)


Er han virkelig så god som mange vil ha det til? Han fikk jo f.eks. ikke spille noe nå med U19-landslaget i Tyrkia. Greit nok at de fleste andre spillerne på det laget er eldre, men det viser vel at han har et stykke igjen før han kan gjøre en  jobb på Brann sin midtbane. Så skal vi hente han i sommer bør han likevel minst spille ut sesongen i Løv-Ham. Kanskje nest år også.

Noe jeg egentlig syntes er litt rart. Stefan Johansen spilte på midten både mot Spania og mot Aserbaijan, og han sitter på benken i Glimt. Fredrik Haugen spiller fast på samme nivå, og gjør det veldig bra.  De slet med dårlig treningsforhold i Tyrkia, så han fikk ikke vist seg så mye frem på trening heller.

Men som sagt; Haugen er en av fem 92-spillere i troppen. Krister Wemberg fra Moss, Bakenga og Henriksen fra Rosenborg, og Landu Landu fra Viking, i tillegg til Joshua King som meldte forfall. Bare én av de startet kamper, Rosenborgs Markus Henriksen.

Nixon

Quote from: krakra on April 26, 2010, 10:57:48 AM


Jeg kan ikke helt se hvorfor en spiller på 17-18 år skal stagnere i Adeccoligaen. Det må da være mer enn god nok utfordring for en spiller som Haugen å bli trent av Sandstø og spille fast der resten av året, og kanskje også neste år. Spesielt med tanke på at det sannsynligvis blir mye spill i 3. divisjon med Brann2, og det kan umulig være noe godt alternativ.

Men jeg skal jo innrømme at jeg synser litt om nivået til Haugen. Han er kanskje bedre enn jeg tror. Så jeg skal bite i meg disse ordene dersom han spiller fast på Brann i hele høst!;)
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on April 26, 2010, 11:29:31 AM
Quote from: krakra on April 26, 2010, 10:57:48 AM


Jeg kan ikke helt se hvorfor en spiller på 17-18 år skal stagnere i Adeccoligaen. Det må da være mer enn god nok utfordring for en spiller som Haugen å bli trent av Sandstø og spille fast der resten av året, og kanskje også neste år. Spesielt med tanke på at det sannsynligvis blir mye spill i 3. divisjon med Brann2, og det kan umulig være noe godt alternativ.

Men jeg skal jo innrømme at jeg synser litt om nivået til Haugen. Han er kanskje bedre enn jeg tror. Så jeg skal bite i meg disse ordene dersom han spiller fast på Brann i hele høst!;)
Nå fyller Haugen 19 år i 2011 og jeg mener du skrev "kanskje også neste sesong". Jeg kan virkelig se for meg at han stagnerer hvis han blir i adeccoligaen neste sesong også. I dag er han Løv-Hams offensive drivkraft og med en normal utvikling burde han være blant adeccoligaens beste spillere. Han har blir tatt ut på en landslagssamling for en årsklasse et år eldre enn ham sier mye om kvaliteten og de andre 92-erne fra TL som ble tatt ut har allerede spilt mye TL-fotball i år. Henriksen har fire fra start og to som innbytter for RBK(gikk også glipp av minst en kamp pga. landslagssamlingen.). Bakenga har to kamper som innbytter og Landu Landu har en fra start og en som innbytter. Når disse tydeligvis holder nivået til å spille i TL for Viking og RBK allerede nå, hvorfor skulle ikke Haugen gjøre det i sommer? Eller ihvertfall neste sesong.

Det er mulig jeg undervurderer Gylfi og Guntveit her, men jeg tror faktisk ikke Haugens nivå er mye lavere og han vil bare vokse på tillitten. La ham spille i Løv-Ham til sommeren og se ann nivået da, Kanskje er det best å la ham bli ut sesongen, men trene oftere med Brann. I 2011 bør han derimot være i Brann og få¨spilletid i TL.

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!


krakra

Quote from: dudo on May 09, 2010, 15:28:31 PM
Kalve- og Finne-show i NM: http://www.brann.no/nyheter/knallsterk-seier-til-guttelage/
Kalve burde få flere cupkamper denne uken for å si det sånn.

Nixon

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5121043.ece

Grunnen til at Kalve og Grønner får spille cup, men ikke TL, er ikke bare dårligere motstand, men at Brann ikke har råd...
Rød makt på Hansa

Brann_ruler

Quote from: Nixon on May 19, 2010, 07:52:04 AM
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5121043.ece

Grunnen til at Kalve og Grønner får spille cup, men ikke TL, er ikke bare dårligere motstand, men at Brann ikke har råd...


Mellom linjene roper teksten at brann egentlig ikke har tro på dem. Hadde de sett eliteseriepotensialet hadde det nok ikke vært umulig å få en billig proffkontrakt med dem.

Nixon

Quote from: Brann_ruler on May 19, 2010, 08:57:00 AMMellom linjene roper teksten at brann egentlig ikke har tro på dem. Hadde de sett eliteseriepotensialet hadde det nok ikke vært umulig å få en billig proffkontrakt med dem.


Jeg leser det ikke slik. At de får slippe til i cupen tyder vel på det motsatte. Og det er ikke bare snakk om en billig proffkontrakt, men at moderklubbene skal ha kompensasjon. Det er her den store utgiften kommer. Så jeg synes det er greit at Brann ikke bruker flere hundretusen på noen minutter i Tippeligaen. De pengene kan brukes bedre på andre spillere.
Rød makt på Hansa

Brann_ruler

Quote from: Nixon on May 19, 2010, 09:14:32 AM
Quote from: Brann_ruler on May 19, 2010, 08:57:00 AMMellom linjene roper teksten at brann egentlig ikke har tro på dem. Hadde de sett eliteseriepotensialet hadde det nok ikke vært umulig å få en billig proffkontrakt med dem.


Jeg leser det ikke slik. At de får slippe til i cupen tyder vel på det motsatte. Og det er ikke bare snakk om en billig proffkontrakt, men at moderklubbene skal ha kompensasjon. Det er her den store utgiften kommer. Så jeg synes det er greit at Brann ikke bruker flere hundretusen på noen minutter i Tippeligaen. De pengene kan brukes bedre på andre spillere.


Det er jo nettopp det som er problemet. Uten matching på høyere nivå blir det ikke noe tippeligaspillere av de fleste som ligger i vannskorpen. Hvor gammel skal en spiller være før han får proffkontrakt og får jevnlig prøve seg i tippeligaen. Alder blir ikke en premiss, ferdigheter på banen blir en premiss. Og brann vil ikke gi disse guttene anledning til å prøve seg i tippeligaen fordi de mener at den økonomiske risikoen ser større ut enn potensiell gevinst. Kan ikke se at de utvikler seg så grasalt av å spille et par cup kamper mot Arna Bjørnar og Fyllingen.

Nixon

Vi snakker om guttespillere her! De må da få svært god utvikling med å trene med A-laget til Brann, spille 3. divisjon og få disse cupkampene. Jeg tviler sterkt på om TL-spill i år vil ha noe å si om de blir TL-spillere eller ikke. For så lenge den økonomiske situasjonen er slik den er, det kommer vi ikke unna,  så mener jeg fortsatt at Brann gjør rett i å prioritere slik de gjør.
Rød makt på Hansa

krakra

Morsomt å lese krisemaksimeringen her inne. Skarsfjord sier at det kan være dyrt å la guttespillerne få noen minutter i TL og at de må overbevise for at Brann skal ta seg råd til det og det betyr selvfølgelig at Brann ikke har troen på guttene? Tror folk seriøst at de hadde latt to guttespillere spille fra start hvis de ikke hadde hatt troen på dem? Er Brann nødt til å la guttespillere spille i TL for at de skal ha troen på dem? Hvor mange av de som dominerer i TL for tiden deburte som guttespillere? Skjelbred, som liksom var det største supertalentet på mange, mange år debuterte vel som førsteårsjunior? Altså da han var like gammel som årets 93ere. Den eneste av disse tre som kunne fått noen minutter for a-laget i TL er Kalve uansett. Grønner er stopper og å spille med en stopper i guttespilleralder er for risky og Finne er seriøst for ung.

krakra

Quote from: Brann_ruler on May 19, 2010, 09:20:12 AM
Quote from: Nixon on May 19, 2010, 09:14:32 AM
Quote from: Brann_ruler on May 19, 2010, 08:57:00 AMMellom linjene roper teksten at brann egentlig ikke har tro på dem. Hadde de sett eliteseriepotensialet hadde det nok ikke vært umulig å få en billig proffkontrakt med dem.


Jeg leser det ikke slik. At de får slippe til i cupen tyder vel på det motsatte. Og det er ikke bare snakk om en billig proffkontrakt, men at moderklubbene skal ha kompensasjon. Det er her den store utgiften kommer. Så jeg synes det er greit at Brann ikke bruker flere hundretusen på noen minutter i Tippeligaen. De pengene kan brukes bedre på andre spillere.


Det er jo nettopp det som er problemet. Uten matching på høyere nivå blir det ikke noe tippeligaspillere av de fleste som ligger i vannskorpen. Hvor gammel skal en spiller være før han får proffkontrakt og får jevnlig prøve seg i tippeligaen. Alder blir ikke en premiss, ferdigheter på banen blir en premiss. Og brann vil ikke gi disse guttene anledning til å prøve seg i tippeligaen fordi de mener at den økonomiske risikoen ser større ut enn potensiell gevinst. Kan ikke se at de utvikler seg så grasalt av å spille et par cup kamper mot Arna Bjørnar og Fyllingen.
De utvikler seg grasalt av å spille seniorfotball i 3. divisjon regelmessig samt trene med Branns a-lag. For spillere som Næs som er andreårsjunior burde spill i TL være aktuelt etter VM-pausen. Han er på et nivå og en alder der han trenger matching på høyere nivå enn 3. divisjon, men pdd. er han langt unna toppformen og uansett ikke aktuell før etter sommerferien. Guttespillerne har mer enn nok med 3. divisjon og tillitt med a-laget i cupen. I de senere cuprundene vil vi også møte tøffere motstand og hvis det er så viktig at Finne, Kalve og Grønner må møte topp motstand allerede i år kan de få det der.

Go Up