Brann Bataljonen BergenForumoversiktBrann (Moderatorer: GamleErik, Bataljonen, Tifo-gruppen, BBB-mod, bbbmartin, Tifo, Seeteufel, Tore Larsen, Stian, Wood, mbersve)Talentarbeid
Sider: [1] 2 3 ... 126
Print
Skrevet av Emne: Talentarbeid  (Lest 850370 ganger)
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« på: oktober 31, 2008, 12:33:48 pm »

Jeg følte dette kunne trenge en egen tråd, i og med at Brann satser såpass tungt innenfor nettopp talentarbeid.

Ja, vet det diskuteres allerede i "Økonomitråden", og selv om det delvis går hånd i hånd med økonomien, føler jeg denne har noe for seg.

Overfører derfor debatten fra økonomitråden.

Mobben skrev:

"No er det uheldigvis ganske vanskelig å finne de 18-åringene som er gode nok i Afrika også. Det er mange klubber som jakter de samme spillerne. Og er en spiller god nok for Brann som 18-åring, er det langt fra sikkert at han blir her de 3 årene det tar for han å oppfylle kravet."

Klaus skrev:

Det bør jo ikke bety at han nødvendigvis er god nok SOM 18-åring, men at han har et stort potensiale til å bli en som er i 1. elleveren i løpet av noen få år.
Jaiteh ble heller ikke hentet som en som skulle gå rett inn å forsterke laget, men vi vet jo hva han står for nå.
Loggført

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!
thesevs
Medlem

Vis profil
« Svar #1 på: oktober 31, 2008, 13:17:38 pm »

http://forum.bataljonen.no/index.php/topic,7401.50.html

På side 20-og-noe fant jeg denne tråden...
Loggført

"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama
vebo
Medlem

Vis profil WWW
« Svar #2 på: oktober 31, 2008, 15:05:07 pm »

Dette er unødvendig flisespikkeri, jeg er enig i at det ikke skal opprettes tråder i hytt og pine, men nå er det jo over et år siden det er diskutert i den tråden, og er den ikke da å anse som død?

Mitt innlegg til saken:

Hvor lenge kan en klubb med mål om å vinne serien hvert år, og å gjøre det godt i Europa holde på "talenter"? Hvor lang tid, og hvor mye energi kan en bruke. Selv om man lønner en 18-åring lavere enn en på 30, så har man jo temlig store utgifter på disse også.
Loggført

Tiocfaidh ár lá
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #3 på: oktober 31, 2008, 16:47:52 pm »

Jeg regnet med det ville komme.
Jeg er klar over, det men som vebo sier, den har ikke vært brukt på over et år, og når det nå blir diskutert talentarbeid i "Økonomitråden", så tenkte jeg at det kanskje passet med en mer generell tråd om talentarbeidet i Brann.

Jeg er usikker på hvor mange toppspillere denne talentsatsingen til Brann vil gi, men det er jo noe vi delvis blir tvunget til med de nye reglene.

Som "storB" sier, så tror jeg også at man innen noen få år vil se resultater av "ballbingegenerasjonen" som han så fint kaller det. Ungene/ungdommen nå er mye mer opptatt av teknikk generellt enn jeg kan huske jeg og mine jevnaldrende var, når vi vokste opp.

Ta Huseklepp som et eksempel, han blir jo hele tiden omtalt som en "unorsk" spiller. Han har god fart, og bra finter, men i europeisk sammenheng er han ikke enorm på dette området. Det er akkurat dette jeg tror, og håper vi vil få se mer av når de unge som vokser opp nå, blir gamle og gode nok til å lukte på plass på Brann.

Loggført

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!
storB
Medlem

stolt og kry, Bergen by

Vis profil
« Svar #4 på: oktober 31, 2008, 17:02:14 pm »

Lurer på hva som skjer med de store talentene våre på Brann 2 til neste år? En ny sesong i 3 div er ikke en egnet arena for videre personlig utvikling. Skal f.eks Møvik lånes ut til Løv-Ham, eller er han mer garantert spill på fana, fyllingen eller åsane?Kombineres dette med jevnlige treninger med A-laget til Brann så begynner opplegget å bli interessant..
Loggført

"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #5 på: oktober 31, 2008, 18:36:15 pm »

Sant.
Har tenkt på dette selv, og det er utrolig kjipt at ikke Brann 2 rykket opp i år, slik at talentene våre hadde fått spilt på enda et nivå høyere.
Det blir vel sikkert til at han snart blir leid ut til Løv-Ham, med mindre vår nye trener kommer til å satse på talenter.
Loggført

Belfort
Medlem

Vis profil
« Svar #6 på: oktober 31, 2008, 18:41:47 pm »

Møvik bør selvsagt gå til en ny klubb nå,nok et år med 3 divisjon er ikke det rette nivået for han nå. Regner vel også med at en eventuell overgang for Bjarte Haugsdal er lagt på is nå.
Loggført
thesevs
Medlem

Vis profil
« Svar #7 på: oktober 31, 2008, 20:24:57 pm »

Dette er unødvendig flisespikkeri, jeg er enig i at det ikke skal opprettes tråder i hytt og pine, men nå er det jo over et år siden det er diskutert i den tråden, og er den ikke da å anse som død?

Jeg regnet med det ville komme.
Jeg er klar over, det men som vebo sier, den har ikke vært brukt på over et år, og når det nå blir diskutert talentarbeid i "Økonomitråden", så tenkte jeg at det kanskje passet med en mer generell tråd om talentarbeidet i Brann.

Kall det gjerne en pervers glede, men jeg får alltid kul på bokseren når jeg ser folk opprette tråder som jeg mistenker har vært debattert før. Da er det en stemme i hodet mitt som sier at "let blant de eldre trådene". Og i dette tilfellet fant jeg en på side 20-og-noe  Gliser
Ah... dagen i dag ble en fin dag.
Loggført

"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama
Ferguson
Medlem

Vis profil
« Svar #8 på: oktober 31, 2008, 20:33:08 pm »

Skal ikkje se bort fra at Møvik blir leid ut til Løv-Ham eller en 2. divisjons klubb. De talentene som er modne for spill i 3. div blir nok leid ut til klubber i 2. div eller Løv-Ham!
Loggført

"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #9 på: november 01, 2008, 03:59:58 am »

Får da inderlig håpe Møvik i alle fall blir leid ut til Løv-Ham. Hvilke andre spillere er det som bør få muligheten i 1. div?
Loggført

Ferguson
Medlem

Vis profil
« Svar #10 på: november 01, 2008, 10:38:44 am »

Med det konkurranse nivået som er i Tippeligaen så bør Brann knytte til seg Løv-Ham enda sterkere. Talenter som spiller regelmessig 1 div 2-3 sesonger pleier å ta Tippeligaen med storm. Moa, Demidov, Tetty(var på lån i Skeid kun 1 sesong). Kunne sikkert nevnt flere men var disse eg kom på i farten!
Loggført

Sir Winston Churchill

BBB-Tony
Administrator

Legenden over alle legender

Vis profil
« Svar #11 på: november 01, 2008, 12:41:43 pm »

Med det konkurranse nivået som er i Tippeligaen så bør Brann knytte til seg Løv-Ham enda sterkere.

Det er vel akkurat det jobbes med nå. Både Brann og Løv Ham har uttalt til media at de vil inngå et enda tettere sammarbeid i fremtiden.
Loggført

Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #12 på: november 01, 2008, 16:54:31 pm »

Det skulle jo bare mangle. Begge klubbene tjener jo på det, og nå som Steffensen styrer slikt i Løv-Ham, kan det kanskje bli enda lettere, i og med at han kjenner Brann såpass godt.
Loggført

storB
Medlem

stolt og kry, Bergen by

Vis profil
« Svar #13 på: november 01, 2008, 22:19:07 pm »

Det skulle jo bare mangle. Begge klubbene tjener jo på det, og nå som Steffensen styrer slikt i Løv-Ham, kan det kanskje bli enda lettere, i og med at han kjenner Brann såpass godt.

Og at han har ett KJEMPE forhold til de som tilbød han prestisje jobben som speider i sommer Blunker
Loggført

"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.
Ferguson
Medlem

Vis profil
« Svar #14 på: november 01, 2008, 22:45:42 pm »

Og at han har ett KJEMPE forhold til de som tilbød han prestisje jobben som speider i sommer Blunker

Grei konspirasjonsteori der storB men tror nok Steffensen klarer å sammarbeide med Brann! Tror han velger det som gagner Løv-Ham og et tettere sammarbeid med Brann vil helt klart styrke Løv-Ham.
Loggført

Sir Winston Churchill

Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #15 på: november 02, 2008, 04:26:10 am »

Det er klart at han kanskje ikke akkurat er kjempefornøyd med akkurat det, men jeg regner med at han er profesjonell nok til å sette klubbene foran seg selv.
Loggført

dudo
Medlem

Vis profil
« Svar #16 på: november 02, 2008, 13:14:07 pm »

Nå skal det nevnes at Steffensen holdes utenom forhandlingene med Brann nettopp pga oppsigelsen.
Loggført

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #17 på: november 02, 2008, 13:19:30 pm »

Ja vel?
I det lange løp kan vel ikke han holdes utenfor slikt, men det er vel kanskje greit nå i starten. Hvilke av de som er i Løv-Ham nå, er egentlig Brann sine?
Begge Waldene?Fler?
Loggført

olebrann3
Medlem

Lidelse 2007-2016

Vis profil
« Svar #18 på: november 02, 2008, 23:43:55 pm »

tror ikke arve walde er vår enda

edit: han er ikke vår endahttp://no.wikipedia.org/wiki/Arve_Walde
« Siste redigering: november 02, 2008, 23:48:48 pm av olebrann3 » Loggført
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #19 på: november 03, 2008, 01:06:04 am »

Enda?
Har han ikke vært vår heller?Han er vel uansett ikke en som blir sett på som en fremtidig Brannspiller.
Loggført

krakra
Medlem

Vis profil
« Svar #20 på: november 03, 2008, 02:04:40 am »

Tror han mener "lenger". Arve Walde har nok ingen fremtid som Brannspiller får vi håpe.
Loggført

– Hvis folk har behov for å synge ut om forholdene i Brann, enten de heter Mons Ivar Mjelde eller Steinar Nilsen, så tror jeg ikke det bidrar positivt til Brann

Roald Bruun Hanssen
vebo
Medlem

Vis profil WWW
« Svar #21 på: november 03, 2008, 09:18:19 am »

Arve har vært vår jo. Men han dugde ikke.
Loggført

Tiocfaidh ár lá
krøvel vellevold
Medlem

Vis profil
« Svar #22 på: november 03, 2008, 10:18:06 am »

Tror han mener "lenger". Arve Walde har nok ingen fremtid som Brannspiller får vi håpe.

Skal vi ha noen av disse Walde-folkene i klubben, så stemmer jeg for Caroline Walde.
Loggført

Legg ned hele klubben!
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #23 på: november 03, 2008, 14:45:34 pm »

Skal vi ha noen av disse Walde-folkene i klubben, så stemmer jeg for Caroline Walde.

E hon fin?Finere enn Tone?

Hva skjer med Misje egentlig, hvor lenge er han på utlån?
Loggført

olebrann3
Medlem

Lidelse 2007-2016

Vis profil
« Svar #24 på: november 03, 2008, 23:01:35 pm »

mente selfølgelig lengre ja. håper vi slipper å se noen under navnet walde igjen
Loggført
Xminator
Medlem

Vis profil
« Svar #25 på: november 04, 2008, 07:09:13 am »

Misje får ikke forlenget med Brann og står vel fritt til å velge klubb fra neste sesong.
Loggført
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #26 på: november 04, 2008, 18:57:13 pm »

Bærer talentsatsingen frukter allerede?:

http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7005
Loggført

Timmen
Medlem

Vis profil
« Svar #27 på: november 04, 2008, 22:16:45 pm »

Selvsagt ikke, i og med at spilleren nettopp er kommet til Brann.
Loggført
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #28 på: november 05, 2008, 17:45:27 pm »

Det var nok en liten spøk.
Loggført

BBB-Tony
Administrator

Vis profil
« Svar #29 på: november 20, 2008, 15:23:59 pm »

http://brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7026

Velger å poste denne her selv om Xminator har postet den i forberedelser til 2009-tråden. Som jeg nevner i den tråden, så tror jeg dette er veien å gå for å kunne utvikle Sportsklubben videre. Klarer vi å komme oss ut i Europa igjen, så vil klubben bli attraktive med tanke på talenter i de ulike kontigentene rundt om i verden, f eks. Afrika. Hadde Aabrekk knyttet til seg noen personer der også, så tror jeg det kunne blitt bra på sikt.

Å velge Russland som destinasjon, og skaffe seg mulige samarbeidspartnere der tror jeg er bra. Russisk fotball er i en rivende utvikling, og som det kommer frem i artikkelen, så har Lokomotiv Moskva et meget bra ungdomsakademi, og blant annet en av verdens beste keeperskoler. Dette er helt klart noe Brann kan dra nytte av i fremtiden. Få til et fruktbart sammarbeid med Lokomotiv Moskva, og se etter det samme i Afrika, så er en på god vei.
Loggført

Mvh Tony Nordtveit

dudo
Medlem

Vis profil
« Svar #30 på: november 20, 2008, 15:27:38 pm »

POL vs den russiske mafiaen. Jeg er neimen ikke sikker på hvem som hadde vunnet denne kampen.
Loggført

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!
Nixon
Medlem

Vis profil
« Svar #31 på: november 20, 2008, 15:44:47 pm »

POL vs den russiske mafiaen. Jeg er neimen ikke sikker på hvem som hadde vunnet denne kampen.

Vel, nå har vel POL tapt i Øst-Europa før. Trrenger man å si mer enn Memelli og Zavrl?

Ellers er det på tide å slutte med denne glorifiseringen av POL. En liste over bomkjøp hadde vært en god start...
Loggført

Rød makt på Hansa!
dudo
Medlem

Vis profil
« Svar #32 på: november 20, 2008, 15:46:28 pm »

Nå var dette heller et spill på POLs fortid enn hans prestasjoner som sportssjef.
Loggført

BBB-Tony
Administrator

Vis profil
« Svar #33 på: november 20, 2008, 15:48:53 pm »

Vel, nå har vel POL tapt i Øst-Europa før. Trrenger man å si mer enn Memelli og Zavrl?

Ellers er det på tide å slutte med denne glorifiseringen av POL. En liste over bomkjøp hadde vært en god start...

Dette er spillere som ikke kommer under kategorien "talenter". Å fått noe ala Tijan hadde vært bra. Og når det gjelder spillere i talent-klassen, så er det selvsagt lov å bomme. Ikke alle får ut potensialet sitt, og det er vanskelig å vite før en har prøvd. Det skal dog ikke bommes på for mange i Memelli/Zavrl-klassen.
Loggført

Mvh Tony Nordtveit

dudo
Medlem

Vis profil
« Svar #34 på: november 20, 2008, 15:50:38 pm »

Det er helt ufarlig å bomme på Memellier og Zavrler all den tid de ikke koster allverden. (Var de ikke gratis begge to?)
Loggført

BBB-Tony
Administrator

Vis profil
« Svar #35 på: november 20, 2008, 15:58:04 pm »

Det er helt ufarlig å bomme på Memellier og Zavrler all den tid de ikke koster allverden. (Var de ikke gratis begge to?)

Det økonomiske var selvsagt ikke det viktigste i disse situasjonene. Da var det heller det at den sportslige ledelsen slo seg til ro, og tenke med seg selv at de nå hadde gode nok spillere, og dermed ikke hadde behov for å fortsette spillerjakten ytterligere i samme periode som de ble signert.
Loggført

Mvh Tony Nordtveit

dudo
Medlem

Vis profil
« Svar #36 på: november 20, 2008, 16:00:58 pm »

Det er selvsagt et poeng, selv om idealsituasjonen er en sportslig ledelse som kontinuerlig ser etter objekter som kan styrke stallen, både på kort og lang sikt.
Loggført

Nixon
Medlem

Vis profil
« Svar #37 på: november 20, 2008, 16:03:23 pm »

Nå var dette heller et spill på POLs fortid enn hans prestasjoner som sportssjef.

Joda, jeg skjønte forsåvidt det. Jeg bare valgte å sette foten ned akkurat her!:)
Loggført

Rød makt på Hansa!
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #38 på: november 20, 2008, 17:13:14 pm »

http://brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7026

Å velge Russland som destinasjon, og skaffe seg mulige samarbeidspartnere der tror jeg er bra. Russisk fotball er i en rivende utvikling, og som det kommer frem i artikkelen, så har Lokomotiv Moskva et meget bra ungdomsakademi, og blant annet en av verdens beste keeperskoler. Dette er helt klart noe Brann kan dra nytte av i fremtiden. Få til et fruktbart sammarbeid med Lokomotiv Moskva, og se etter det samme i Afrika, så er en på god vei.

Spennende saker.
Russisk fotball har virkelig fått en boost de siste årene, og at det er mulig å snappe opp talenter derfra er det vel ikke vanskelig å forestille seg.

Aabrekk virker som riktig mann i riktig jobb i Brann, det skal han ha.
Loggført

BBB-Tony
Administrator

Vis profil
« Svar #39 på: november 20, 2008, 18:30:30 pm »

Eneste som kan tale i mot det å hente talenter fra Russland kontra det å hente de i fra Afrike eller noen annen plass er at det er så mye penger i russisk fotball. Det gjør at unggutter antagligvis får sin del av kaken, og at det ikke er sikkert at ungguttene vil til Norge om de får dårligere betalt.
Loggført

Mvh Tony Nordtveit

Nixon
Medlem

Vis profil
« Svar #40 på: november 20, 2008, 19:35:19 pm »

Vi kommer uansett ikke til å få de største talentene. Og nåløyet til de nest beste er forhåpentligvis så trangt at Norge kan være et godt alternativ.
Loggført

Rød makt på Hansa!
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #41 på: november 20, 2008, 19:47:49 pm »

Vi kommer uansett ikke til å få de største talentene. Og nåløyet til de nest beste er forhåpentligvis så trangt at Norge kan være et godt alternativ.

Akkurat. Det er klart at betalingsviljen i Russland er stor, men talenter er fortsatt bare talenter, og med mindre de er eksepsjonellt gode eller at det finnes få som er gode i det hele tatt, vil vi ha en fair sjanse til å hente de billig, for så å lønne de fornuftig.
Loggført

Xminator
Medlem

Vis profil
« Svar #42 på: november 20, 2008, 19:54:36 pm »

Om Aabrekk får to Ighalo-kloninger ut av dette så sier vi oss fornøyd. Da kan RBH føle i stereo også.
Loggført
Huff
Medlem

Vis profil
« Svar #43 på: november 20, 2008, 20:00:15 pm »

Positiv til at Aabrekk drar til Russland for å se på afrikanere eller sør-amerikanere, når det gjelder russiske talenter tror jeg vi kan glemme dette. De beste går selvsagt til storklubbene, men tror heller ikke Brann vil være kapable til å konkurrere med de nest beste klubbene om Russiske talenter, da begynner vi å havne langt nedover på listen, og selv om det selvsagt finnes stortalenter i Russland som storklubbene ikke finner snakker vi tross alt om et enormt å uoversiktelig land. Til tross for at flertallet bor i vest for Uralfjellene, snakker vi fremdeles om store avstander, dårlig infrastruktur etc. I tillegg finnes det sikkert haugevis av lyssky ''agenter'' som klarer å loppe Bruun for klokke, lommebok og overgangsmillioner ved hjelp av fagre løfter og/eller en Kalashnikov.

Skal vi satse i øst er det nok lurere å se på små land uten for store ressurssterke klubber i land der de store europeiske klubbene ikke finkjemmer markedet etter talenter (regner med Bundesligaklubbene følger Tsjekkiske unggutter tett med tanke på hva Böhmen leverer av spillere). Land som; de baltiske statene, Ungarn, Slovakia, Slovenia, Hviterussland ol er kanskje markeder der europeiske toppklubber ikke følger utviklingen like tett, og det er mulig man kan finne gull i slike land, det vil her selvsagt være lurt å spesialisere seg i ett av disse landene og jeg mistenker at det også i enkelte av disse statene finnes nok av mafiosoer som kan lure til seg gode Brannmillioner. Kanskje best å satse på et mindre marked i sentral-Europa eller på Baltikum, jfr; Ungarn, Slovakia eller Latvia.
Loggført

Ironi og overdrivelser fungerer tydeligvis ikke på internett, selv når de dras til det ekstreme.
KEA
Medlem

Vis profil
« Svar #44 på: november 20, 2008, 20:27:56 pm »

Det var meget interessant å lese om Aabrekks besøk i Russland (http://brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7026), og jeg er svært positiv til dette initiativet. Da Brann møtte Lokomotiv Moskva i UEFA-cupen for noen år siden, var jeg svært oppgitt over at ikke publikum kjente sin besøkelsestid og møtte opp for å se et internasjonalt storlag på Stadion (men man møter jo ikke opp for å se andre storlag heller, med mindre de er engelske...). Europeisk fotball er i stor endring, og at østeuropeiske lag som Zenit St. Petersburg, Cluj og andre ypper seg mot "de store" er bare noe som kommer til å bli mer og mer vanlig. Det er en rivende utvikling i Russland og andre land i den tidligere østblokken, og folk som ikke har reist noe særlig i den delen av verden vil få hakeslipp over de foreandringene som har vært siden muren falt. Også innen fotballen, som pushes framover av gigantselskap som Gazprom (Russisk oljeselskap som pøser millioner inn i Zenit, men også i Schalke 04 i Tyskland), og diverse rike onkler.

Jeg synes Brann og Aabrekk fortjener honnør for at de tar dette initiativet. Om de ser etter spillere fra Afrika og Latin-Amerika eller fra Russland eller andre europeiske land synes jeg ikke er så vesentlig. Det viktige er at man er til stede der det skjer, kartlegger spillere, og så henter dem inn etter behov og evne. Men Huff er definitivt inne på noe når han tilråder å se nærmere på mindre land i Øst-Europa, rett og slett fordi konkurransen er mindre. Men "tilbudet" av spillere er jo også mindre i de små landene. Det er en grunn til at en svært stor andel av afrikanske spillere kommer fra Nigeria, som er Afrikas mest folkerike land, og at det kommer svært få fra Gambia, som er en lilleputt i sammenlikning. Det samme gjelder selvsagt i Øst-Europa, der Russland med sine over 140 millioner mennesker er storebror.

Jeg husker meget godt da Sovjetunionen deltok i internasjonale mesterskap. Da var nesten hele laget fra Ukraina, som såvidt jeg husker (har ikke sjekket) mye seinere og etter uavhengigheten kom til semifinalen i VM i Tyskland. Også et meget stort land på størrelse med Frankrike, både i areal og folketall. Og med meget gode fotballag som for eksempel Shakhtar Donetsk (men kanskje også Ukraina blir i dyreste laget for Brann). Noe for Aabrekk?
« Siste redigering: november 20, 2008, 20:29:59 pm av KEA » Loggført
Joggi Bogga
Medlem

Vis profil
« Svar #45 på: november 20, 2008, 22:21:07 pm »

Jeg husker meget godt da Sovjetunionen deltok i internasjonale mesterskap. Da var nesten hele laget fra Ukraina, som såvidt jeg husker (har ikke sjekket) mye seinere og etter uavhengigheten kom til semifinalen i VM i Tyskland. Også et meget stort land på størrelse med Frankrike, både i areal og folketall. Og med meget gode fotballag som for eksempel Shakhtar Donetsk (men kanskje også Ukraina blir i dyreste laget for Brann). Noe for Aabrekk?

Sovjetunionen har som det gigantlandet de er selvsagt spillere fra flere av delstatene. Noen ganger flere fra enkeltstater. Det er riktig som du sier at Ukraina har vært godt representert, men ikke alltid. Flere områder har hatt sine epoker. Og både baltikum, Kaukasus, Moskvaregionen, Ukraina og Belarus har hatt sine epoker som dominante. Generelt har ukrainerne vært kjent som raske pasningspillere mens feks sentralasia har produsert lav-tempo driblere. Uansett hvor en leter så bør det være mulig å finne noe i tidligere Sovjet og kanskje da spesielt i de landene hvor kapitalen enda ikke har nådd fotballen; den asiatiske delen.

Jeg tror også, som jeg tidligere har nevnt, at et snevert fokus i regioner eller små land er veien å gå. Minuset når vi skal satse eksotisk er kulturkonflikter. Sjansen for at en østlending passer inn i Bergen er 90%, for en Guatemaler kanskje bare 50%. Brann må med andre ord legge meget bra til rette for nyankomne spillere her i Bergen og på den måten er trolig spesialiseringen bra ved at man kan hente to-tre fra samme land.

I disse tider hvor økonomien er sårbar håper jeg virkelig ledelsen satser slik at vi blir ledende i Norden på dette arbeidet. Det bør i utgangspunktet gi oss en herlig fremtid på sikt.
Loggført

Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!
DangerousDan
Medlem

Vis profil
« Svar #46 på: november 20, 2008, 22:48:08 pm »

Ikke for å være grinete eller slenge dårlige vibber rundt dette- men husk at vi snakker om en agent-organisert talentsamling hvor Brann var invitert.
Det er altså duk og dekket salgsbord her, og ikke et initiativ fra Brann i så måte.
Ville likt det bedre hvis Aabrekk hadde funnet "sitt marked" på egenhånd, men såklart fint at han reiser.
Mener bare å påpeke at dette ikke friskmelder Branns speideropplegg i det hele tatt, de meldte seg faktisk bare på et gjennomorganisert agenttreff.
Loggført
Klaus_Brann
Medlem

Vis profil
« Svar #47 på: desember 06, 2008, 19:00:33 pm »

http://www.ba.no/sport/fotball/article3974007.ece

En lovende spiller som kanskje Brann kan plukke opp etter hvert?
Loggført

BBB-Tony
Administrator

Vis profil
« Svar #48 på: desember 06, 2008, 19:01:59 pm »

Får han valget mellom Salzburg og Brann, så tror jeg det valget er enkelt å ta...
« Siste redigering: desember 12, 2008, 11:05:16 am av tonynord » Loggført

Mvh Tony Nordtveit

storB
Medlem

stolt og kry, Bergen by

Vis profil
« Svar #49 på: desember 06, 2008, 19:07:25 pm »

Får han valget mellom Zalzburg og Brann, så tror jeg det valget er enkelt å ta...

Regner med at du mener valget e Brann?
Loggført

Sider: [1] 2 3 ... 126
Print
Gå til: