• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Casuals

Started by Felt Ã?, April 20, 2008, 15:04:34 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Spelaren

"Hei, det er fra politiet. Vi ser du 'liket' en anti-nff tweet. Dette har opprørt en rekke fotballtopper som nå bokstavelig talt skjelver."
GÃ¥ av.


Spelaren

Lei utvikling i den saken, får håpe det går bra med vedkommende som er skadet. Alltid risikabelt med bengalske lys på slike trange, uoversiktlige steder. Om alkohol også er inne i bildet blir det ekstra viktig å passe på.
GÃ¥ av.

Nixon

Det skal ikke vært supporterbråk, så litt prematurt å vekke denne tråden til live igjen. Håper også et går bra med vedkommende.
Rød makt på Hansa

OmOssSjølOgHansaøl

Det er altfor tidlig å dele ut skyld (selv om det sier seg selv at å blusse på et travelt trafikk-knutepunkt med skinnegående trafikk ikke er bra).

Det viktigste nå er hvordan det går med supporteren. Håper virkelig det går bra til slutt.
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

ACHTUNG

Det ser ikke ut som om det er bluss og røyk som er årsaken, om man går ut fra videoen på BT.no Jeg stiller spørsmålstegn ved om det var god nok sikkerhet og vakthold på stasjonen, i anledning kamp. Det burde vært slusing av så og så mange inn om gangen.

OmOssSjølOgHansaøl

Ville man i Bergen hatt vakthold for å sluse siddiser eller trøndere inn på bybanen på vei til Brann-kamp?

Kollektivsystemet i Oslo tar jevnlig unna titusener som skal på konserter, festivaler, skifester o.l., ofte med deltakere som har litt innabords. Hvis det her var under 1000 supportere som skulle på kamp, er det bare en brøkdel av hva som passerer på samme sted en vanlig mandag morgen. Nå må man selvfølgelig evaluere grundig og se på alle muligheter for å forhindre noe lignende i fremtiden, men jeg blir overrasket hvis antallet mennesker som skulle ta banen på samme tid var det største problemet.
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

ACHTUNG

Jeg er ikke ute etter at noen skal tas, men vet bare at i noen tilfeller har man slusing når et stort antall mennesker er på vei samtidig. Det er nok ganske så organisert med slusing, når det er større konserter på Telenor og Valle tenker jeg, men det kan tenkes at det er dimensjonert for å sluse det antallet fotballsupportere som var på vei.

Nixon

Idiotisk å snakke om slusing på Nationaltheateret til en kamp på Valle. Det er det selvsagt ikke. Og ikke skulle det være nødvendig heller.
Rød makt på Hansa

ACHTUNG

 Det var da voldsomt sÃ¥ ampert? Det ble sagt at det var mye folk og trengsel pÃ¥ perrongen og det sÃ¥ slik ut pÃ¥ videoen. Nok om det, jeg lar det ikke gÃ¥ prestisje i dette, mine tanker gÃ¥r uansett til den stakkars supporteren, hÃ¥per det gÃ¥r bra.

Corran

Så på nyhetene at han overlever men må amputere nederste del av foten.
Trist, men glad han overlever.

Ellers bør vi la denne tråden dø ut da dette ikke hadde noe med casuals å gjøre
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Hvem i alle dager fikk den gode ideen om å angripe Skipperstuen og feie over de gamle og slitne pensjonistene der i samme slengen?
Rød makt på Hansa

krakra

Jeg syns de er idioter når de avtaler å møtes i skolegårder og parkeringsplasser for å sloss langt fra andre mennesker, men dette er jo et helt nytt nivå av idioti. Det er så høye nivåer av dumskap på så mange måter at det er vanskelig å skjønne.

mbs

Problemet er vel at ingen ville slåss med de i utgangspunktet, men en må jo stå opp å forsvare seg selv.
Derfor tar en på seg finlandshette eller tilsvarende og "stormer" en pub der noen supportere har tatt en øl.

Når en i tillegg vet at de prøvde mot Stabæk hjemme også. Jeg har snakket med Stabæk supportere som bor i Bergen. Det ble yppet til slåssing, men de fikk ikke respons og det ble ringt politiet.

Det eneste som nytter er jo at de møter feil person, og blir regelrett banket opp.
- noen lapper i bot hjelper ikke.

Kanskje navn og bilde i avisen hadde fungert, men det er ikke lov.

Kagain

Jeg trodde jo at Casuals-kulturen var dødd ut. Druknet i den mer fredelige Ultras-kulturen hav. Det har jo definitivt vært en dreining i retning den biten. Men tydeligvis ikke.

Giles

Ultras bør støttes og oppmuntres, de er en gruppering som regulerer en del folk det kunne gått verre med. Slåssing er bare dumt, og klart dummest når det skjer mot tilfeldige supportere. Da er avtalt slåssing klart å foretrekke.

Kagain

Ultras er definitivt et godt sted for supportere å få ut energien sin på noe mer konstruktiv måte. I mitt hode er det riktignok mer en tyskinspirert tradisjon, og ikke noe jeg er vant til. Tippeligaen/Eliteserien har jo lenge hatt en mer engelsk stil på støtten av laget, men uten så stor grad av hooliganisme. Men det betyr ikke at jeg ikke ønsker Ultras velkommen. Det er bare en liten tilvenningsperiode. Håpet mitt er selvsagt at man kan smelte sammen de positive sidene med engelsk og tysk fotballkultur, og få minimalt av de negative.

Slåssing er en uting. Nå skal det jo sies at det ser ut til å være et trekk med "ungdomskulturen" generelt de siste årene at man avtaler å møtes et sted for å sloss. Men det som hendte på Skipperstuen var mer ekstremt. Som du sier, tilfeldige supportere som (såvidt vi vet) ikke driver med organisert kamp. Ved siden av dette så satt de på et lokale hvor de ikke plagde så mange Brann-fans. Hadde det vært på Fotballpuben for eksempel så kunne det kanskje vært provoserende, men...

Lasaron

Hva er det beste med tysk supporterkultur, som engelsk ikke har?
Tren på langskudd

Churchill

...we shall never surrender.

Kagain

Quote from: Lasaron on August 05, 2022, 12:58:46 PMHva er det beste med tysk supporterkultur, som engelsk ikke har?

Ultras. De skaper en del stemning som merkes. Da jeg så Dortmund la jeg merke til at de hoiet og herjet der de sto bak hvert sitt mål. I god tysk stil er det disiplinert hoiing og slikt. Den store ulempen med det slik jeg opplevde det var at vi som satt på langsidene ikke var like mye med i kampen. Vi satt og drakk øl, og noen forsøkte prate til oss. Når en i følget reiste seg opp og prøvde å få i gang noe sang eller ett eller annet oppe på langsiden så ble ikke det så godt mottatt.

Lasaron

Så det positive med ultras er at man på en måte er garantert stemning, uansett hvordan kampen forløper seg? Høyt bunnivå, på en måte?
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: Lasaron on August 05, 2022, 15:03:04 PMSå det positive med ultras er at man på en måte er garantert stemning, uansett hvordan kampen forløper seg? Høyt bunnivå, på en måte?

Det positive med Ultras er at det for enkelte er noe som virker fengende. Andre er mer glad i den britiske tradisjonen med individuelle tilrop. De siste gangene jeg har vært på Stadion har jeg stått på Frydenbø. Der ser det ut til å være litt blanding. Noen er enige med BGG i måten de gjør ting på, og BGG er en slags ultras light. Jeg har aldri klart å finne gleden i å være en del av "store stå" eller andre grupperinger. Men jeg ser jo at for en del andre syns det er helt topp. Og for de vil kanskje en Ultras-sak være fristende...

Corran

Føler Ultras er fult kjør hele tiden og selve kampen er ikke så viktig
Sangene kjøres gjerne etter ett fast mønster uavhengig av hva som skjer rundt dem
Mens engelske kulturen er mer spontant og publikum reagerer mer etter det som skjer på banen

Dette er mitt inntrykk og kan være feil
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Quote from: Corran on August 05, 2022, 23:20:13 PMFøler Ultras er fult kjør hele tiden og selve kampen er ikke så viktig
Sangene kjøres gjerne etter ett fast mønster uavhengig av hva som skjer rundt dem
Mens engelske kulturen er mer spontant og publikum reagerer mer etter det som skjer på banen

Dette er mitt inntrykk og kan være feil

Jeg har bare vært på en tysk kamp. Mye av det du sier stemmer for den. De har jo en som styrer hva Ultrasene skal gjøre, og han står med ryggen til banen. De er det for å kjøre på hele veien. Din vurdering av engelsk kultur er jeg også enig med. Men det er derfor jeg sier at fansen bør ta det positive fra begge disse kulturene og fusjonere det.

Ultras - Fullt kjør hele tiden. Kanskje spesielt fengende for enkelte folk. En litt mer organisert versjon av Store Stå i gamle dager. Men om "Capoen" (eller hva man skal kalle den som dirigerer hva de gjør) kan følge litt mer med på kampen så kan det bli noe mer dynamisk.

Den store ulempen med ren Ultras-stemning er jo at de som sitter rundt ikke blir involvert på samme måte. Jeg brukte jo en del av tiden min på Dortmund-kampen til å ignorere en italiener som satt ved siden av meg. Han ville snakke om ett eller annet som ikke hadde noe med kampen å gjøre. Jeg ville se hva som skjedde på banen. Jeg har hørt klager over at langsidene på Brann stadion er veldig slappe, men de er fremdeles langt friskere enn langsidene på Borussia Dortmund sin stadion. Så der tror jeg Ultrasene har gjort dem litt passive.

Den engelske stilen er jo mer forenelig med den bergenske litt små-anarkistiske stilen. Kjappe replikker og engasjement. Ikke bare i fotballen, men i livet som sådan. Men den engelske kulturen har også ført til hooliganisme og casuals, og det er noe jeg mener man kan klare seg uten. I min idealistiske verden så kan man "hate hverandre" under kampen, og kjempe verbalt, og etter kampen er man vel forlikt. Jeg liker ikke så godt de der "Hater, hater Oslo by"-greiene, og jeg syns El Regn sin brannsang ble litt for platt, dum og vulgær. Men det er meg.

En del av de mindre heldige delen av engelsk kultur handler jo mye om at fotball for den største arbeiderklasseidretten. Arbeiderne hadde ikke så mye å være stolt av utenom deres identitet. Hvor de kom fra. "Gaten vår", liksom. Dette var jo saken og tilfellet i bergen for 70 år siden også. Ungene i gaten hadde gjerne "krig" med ungene i en annen gate. Men Premier League er jo en haug med rikmannsklubber som vanlige arbeidere ikke har penger til å følge. Brann har jo vært sosseklubben i Bergen, så...

Lasaron

Ofte får jeg en følelse av at ultras er på korøving i stedet for kamp. De synger og raller på, helt uavhengig av hvordan det går med sitt eget lag. Og så liker de å se rett inn i svære, flagrende flagg, og på en dirigent. Mens kampen pågår. Fremmed for meg.

Er man mer dynamisk og organisk, blir det helt klart lettere for oss vanlige på langsidene å henge seg på. Ikke like lett å henge seg på en korøving når man ikke er en del av koret.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: Lasaron on August 06, 2022, 08:50:45 AMOfte får jeg en følelse av at ultras er på korøving i stedet for kamp. De synger og raller på, helt uavhengig av hvordan det går med sitt eget lag. Og så liker de å se rett inn i svære, flagrende flagg, og på en dirigent. Mens kampen pågår. Fremmed for meg.


Det som er interessant der er at jeg får den følelsen av wannabe-mannskor av BGG og de andre som snakker om gode gamle dager på Store Stå. "Alle må synge" for å støtte laget. Jeg har ikke lyst å synge til Brann. Jeg slenger heller ikke ut kommentarer, men diskuterer gjerne hva Brann gjør på banen og hvordan ting kunne blitt bedre med de jeg går på kamp med. Noen av dem blir i langt større grad engasjert i hva som skjer på banen enn det jeg blir, og slenger gjerne noen kommentarer til banen. Jeg blir ikke engasjert på den måten. Så for meg er også Ultras og en del av kulturen som allerede er der litt underlig.

Det som jeg forsøker å gjøre et poeng av er at det er ikke alle som er som meg. Snarere tvert i mot. De har forskjellige måter på oppleve og delta i en kamp. Men jeg følger deg på at det er kanskje det Ultras-fenomenet som gjør at de på langsidene i store tyske stadioner ikke virker like engasjert...

nero

Mye det samme i Italia også. Langsidene er ganske rolige, mens svingene koker godt. Men den italienske ultrakulturen har jo adskilig mer innslag av hooligans enn den tyske.
Lions led by donkeys.

Kagain

Quote from: nero on August 06, 2022, 15:43:24 PMMye det samme i Italia også. Langsidene er ganske rolige, mens svingene koker godt. Men den italienske ultrakulturen har jo adskilig mer innslag av hooligans enn den tyske.

Ja, jeg har kun opplevd engelsk og tysk fotballkultur, så derfor var de de to tingene jeg kunne si noe om. Jeg tror at i enkelte andre land (utenom Italia) så er det og en litt større sammensmelting av de dårlige sidene..

Nixon

Jeg applauderer det som har blitt gjort på stemningsfronten de siste par årene. Men som flere andre poengterer kan det bli for mye basert på en settliste, og så kjører man den uten å la seg distrahere alt for mye av det som skjer på banen.
Rød makt på Hansa

Finfin respons

I gamle dager når Store stå stod på store stå, og Brann spilte under pari, så var det jo bare én sang som gikk: Jobbe Brann Jobbe Brann Jobbe Brann.
Det var jo veldig aktuelt og tilpasset kampbildet, men kanskje noe monotont.

Nei, gi meg plystringen fra 90-tallet tilbake.
Kanskje.

Corran

Ble litt skjemmende når en under kampen i dag hørte roperten på tv
Det er ikke særlig bra
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

DumboMumbo

Synes vi har delvis funnet vår egen formel.
Hverken den engelske eller ultras stilen treffer oss helt her i nisseluelandet. Engelskmenn har en annen syngekultur, de synger jo på dart og på boksekamper. Har ikke virket å overføre det her "Alle må synge som i England" nei det går ikke.
Ultra konseptet er kanskje litt vel organisert  og sjefete for oss nordmenn.
Tror vi har det bra som vi har det, en gjeng bak mål som drar med seg hele stadion når det virkelig gjelder.

Det vi burde hatt var en signatursang som alle var med på, ikke Nystemten den egner seg ikke til allsang, ikke den "Hele stadion" heller, den er for dum og ukul." Byen er Bergen" funker, man kunne begynt med første verset for å få med alle for eks.

Go Up