• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Den Store Stadion-utbyggings-tråden

Started by Kirk, November 08, 2005, 21:03:04 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

kabelmann

Ingen dum ide fra Sogndal-lederen. En fremtidig stadion burde vært bygget i Ytrebygda-området hvor det vil være enklere å skaffe leietakere enn det er på dagens plassering.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 09:20:14 AM
Ingen dum ide fra Sogndal-lederen. En fremtidig stadion burde vært bygget i Ytrebygda-området hvor det vil være enklere å skaffe leietakere enn det er på dagens plassering.


Og trafikale problemer herfra til Månen. Et stadion må selvsagt ligge sentralt - ikke langt faen ute på landet!
Legg ned hele klubben!

monzilla

Tja, det er viktigere at det er god infrastruktur rundt Stadion enn at den ligger sentralt. Det beste stedet som oppfyller begge kriteriene er jo Store Lungården, men problemet der er at det blir for dyrt.

Nixon

Det optimale vil jo være et anlegg med fire veier ut i hver himmelretning og en jevn fordeling av mennesker som skal i de ulike retningene...
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on October 29, 2014, 10:12:00 AM
Det optimale vil jo være et anlegg med fire veier ut i hver himmelretning og en jevn fordeling av mennesker som skal i de ulike retningene...
Legg ned hele klubben!

monzilla

Tror du overvurderder effekten. Det kritiske er hvor raskt og sytalaust det er å finne parkeringsplass og å komme seg ut fra parkeringen etter kampen. Om folk må sitte 10 minutter lengre i bilen betyr lite til eller fra.

Men det er klart at jo lengre langt man kommer ut på landet så blir det vanskeligere og vanskeligere med kollektivtransport. Laguneområdet i sør bør være max avstand i så henseende.

kabelmann

Køene til og fra Kokstad/Sandsli vil forhåpentligvis bedre seg betraktelig med den nye ringvegen og bybanen. Sentrumsnære næringslokaler er heller ikke spesielt ettertraktet for potensielle leietakere grunnet høyere kvadratmeterpris, dårlige parkeringsmuligheter, rushtrafikk fra helvete o.l.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

October 29, 2014, 10:56:49 AM #5807 Last Edit: October 29, 2014, 11:01:29 AM by krøvel vellevold
Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 10:53:33 AM
Køene til og fra Kokstad/Sandsli vil forhåpentligvis bedre seg betraktelig med den nye ringvegen og bybanen. Sentrumsnære næringslokaler er heller ikke spesielt ettertraktet for potensielle leietakere grunnet høyere kvadratmeterpris, dårlige parkeringsmuligheter, rushtrafikk fra helvete o.l.


hehe... Hvorfor tror du kvadratmeterprisen er høyere? Selvsagt fordi de er ettertraktet! Og når vi først skal leie ut et x antall m2, så er det vel en fordel at man kan ta en høy kvadratmeterpris?

Når det gjelder Bybanen, så må du ikke glemme at fra et sentralt sted vil også bybanetrafikken kunne spre seg i to retninger - slik den allerede gjør ved Stadion. Men i Ytrebygda vil jo all bybanetrafikken etter kamp gå i samme retning. Altså halv kapasitet vekk fra kamp. Og hva er egentlig kapasiteten til bybanen? Er det 250 pr vognsett de regner? Med avgang hvert 3. minutt, vil det jo ta en time bare å få fjernet 5000 mennesker. Og da må de ankomme tomme fra Flesland! Med sentral beliggenhet vil trafikken som sagt gå i to retninger og kapasiteten vil være dobbel.
Legg ned hele klubben!

Herman1

Quote from: Petter Puddefjord on July 10, 2014, 09:50:55 AM
Må si jeg er glad for at denne tråden er død for tiden, og at temaet ikke er oppe i dagen. Hadde de plutselig bygget ferdig stadion i dagens situasjon, ville de nok bygget et kompakt minianlegg til 18-20000.
Jeg har "våte drømmer" om at det om ikke så mange år vil blomstre opp en ny bølge av interesse rundt norsk fotball, og at vi i fremtiden ser Brann stadion med minimum 25000 sitteplasser.


På sikt er jeg også for et ferdig utbygget stadion-anlegg med en kapasitet på rundt 22.500 sitteplasser, men i dagens situasjon er jeg helt enig med hva andre har sagt:
-En utb. nå er galskap.

kabelmann

Nei, de er ikke ettertraktet, de ligger som oftest ledige på markedet i evigheter før de blir utleid, og da som oftest til mindre bedrifter med mindre arealbehov.

Det stemmer at bybanen kun vil gå i en retning, men jeg ser ikke bort i fra at Skyss ville satt inn de nye metrobussene på kampdager. Hver av disse bussene tar like mange passasjerer som en bybanevogn og må ikke følge et trikkespor.

Viktigst av alt er det at om man går for å bygge noe i sentrum a la Store Lungegårdsvannet må man belage seg på at det ikke vil stå noe klart før om 15-25 år. Ikke det at 1. divisjonsklubben Brann trenger noe nytt stadion før det.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 11:32:07 AM
Nei, de er ikke ettertraktet, de ligger som oftest ledige på markedet i evigheter før de blir utleid, og da som oftest til mindre bedrifter med mindre arealbehov.


men da skulle vel kvadratmeterprisen gå ned?
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on October 29, 2014, 12:18:24 PM
Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 11:32:07 AM
Nei, de er ikke ettertraktet, de ligger som oftest ledige på markedet i evigheter før de blir utleid, og da som oftest til mindre bedrifter med mindre arealbehov.


men da skulle vel kvadratmeterprisen gå ned?


Det skulle man nesten tro, ja. Enkelte huseiere lever vel i den tro at alt ordner seg til slutt.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Gepard

Tror Mundal har 100 % rett i det han sier. Brann største akillis er Stadion.

Et nedrykk kunne Kanskje samlet alle gode krefter + kommunen til å få i gang en skikkelig prosess om en ny arena på\ved Store Lungegården. kapasitet 20.000 og ingen løpebaner.

Helt avgjørende om Brann noensinne skal bli fri fra rike onkler og snille banker.

Men ser byens politkikere dette ? Neppe..

Utmedsnolken

Quote from: krøvel vellevold on October 29, 2014, 12:18:24 PM
Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 11:32:07 AM
Nei, de er ikke ettertraktet, de ligger som oftest ledige på markedet i evigheter før de blir utleid, og da som oftest til mindre bedrifter med mindre arealbehov.


men da skulle vel kvadratmeterprisen gå ned?


huseieren vurderer det vel som mer hensiktsmessig å ta noen måneder med store tap enn å gå i minus over lengre tid ved billig langtidsutleie
"og der snubler Sæternes igjen"

Hatleking

Eit slikt prosjekt hadde heilt sjølvsagt vore svært spanande. Med god og romsleg plass, bra logistikkordning og gode inntjeningsmoglegheiter burde det vere eit prosjekt å tenkje på. Men 1. divisjon...

krøvel vellevold

Quote from: Utmedsnolken on October 29, 2014, 13:20:00 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 29, 2014, 12:18:24 PM
Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 11:32:07 AM
Nei, de er ikke ettertraktet, de ligger som oftest ledige på markedet i evigheter før de blir utleid, og da som oftest til mindre bedrifter med mindre arealbehov.


men da skulle vel kvadratmeterprisen gå ned?


huseieren vurderer det vel som mer hensiktsmessig å ta noen måneder med store tap enn å gå i minus over lengre tid ved billig langtidsutleie


Men dette gjelder vel også Brann? Det er jo selvsagt en grunn til at m2-prisen er høyere sentralt enn ute på landet. Det er fordi de lokalene er mer attraktive.
Legg ned hele klubben!

dr_cyanid

Quote from: posemedsnopi on October 28, 2014, 20:43:40 PM
Kan ikke Brann gjøre det samme som Songdal nå når høgskolen er flyttet inn i nabolaget i et bygg som er alt for lite?


De bør ha tenkt tanken for å si det slik. Merkelig om de ikke kan få til noe utleiesamarbeid med høgskolen som skriker etter mer plass.

Klaus_Brann

Quote from: Henki on October 29, 2014, 08:59:42 AM
Quote from: Klaus_Brann on October 29, 2014, 01:24:41 AM
Quote from: Henki on October 28, 2014, 23:37:26 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 28, 2014, 23:22:40 PM
Quote from: posemedsnopi on October 28, 2014, 20:43:40 PM
Kan ikke Brann gjøre det samme som Songdal nå når høgskolen er flyttet inn i nabolaget i et bygg som er alt for lite?





Ingen ny tanke, men dessverre er det nok ikke førstepri de neste årene.


Det burde være høyt prioritert. Brann er avhengig av å tjene mer penger. En langsiktig leieavtale med HiB som sikrer Brann 10-15 millioner i året i leieinntekter kan absolutt forsvare en investering i ny tribune.




Selvsagt burde det dét. Vi burde også holdt oss i TL med klar margin.
Når vi nå engang står i denne smørja kan det ikke være tvil om at dette bør ligge et stykke ned på prioriteringslisten. Ja, det er fint med to tanker i hodet, men vi bør først få kontroll over det sportslige og økonomien.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on October 29, 2014, 20:04:54 PM
Quote from: Utmedsnolken on October 29, 2014, 13:20:00 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 29, 2014, 12:18:24 PM
Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 11:32:07 AM
Nei, de er ikke ettertraktet, de ligger som oftest ledige på markedet i evigheter før de blir utleid, og da som oftest til mindre bedrifter med mindre arealbehov.


men da skulle vel kvadratmeterprisen gå ned?


huseieren vurderer det vel som mer hensiktsmessig å ta noen måneder med store tap enn å gå i minus over lengre tid ved billig langtidsutleie


Men dette gjelder vel også Brann? Det er jo selvsagt en grunn til at m2-prisen er høyere sentralt enn ute på landet. Det er fordi de lokalene er mer attraktive.


Nei, det er fordi tomtene er færre og langt dyrere å anskaffe.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Henki

Quote from: Klaus_Brann on October 29, 2014, 20:31:22 PM
Quote from: Henki on October 29, 2014, 08:59:42 AM
Quote from: Klaus_Brann on October 29, 2014, 01:24:41 AM
Quote from: Henki on October 28, 2014, 23:37:26 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 28, 2014, 23:22:40 PM
Quote from: posemedsnopi on October 28, 2014, 20:43:40 PM
Kan ikke Brann gjøre det samme som Songdal nå når høgskolen er flyttet inn i nabolaget i et bygg som er alt for lite?





Ingen ny tanke, men dessverre er det nok ikke førstepri de neste årene.


Det burde være høyt prioritert. Brann er avhengig av å tjene mer penger. En langsiktig leieavtale med HiB som sikrer Brann 10-15 millioner i året i leieinntekter kan absolutt forsvare en investering i ny tribune.




Selvsagt burde det dét. Vi burde også holdt oss i TL med klar margin.
Når vi nå engang står i denne smørja kan det ikke være tvil om at dette bør ligge et stykke ned på prioriteringslisten. Ja, det er fint med to tanker i hodet, men vi bør først få kontroll over det sportslige og økonomien.


Men hvordan skal Brann sikre denne økonomien da? Det er jo ganske tydelig at inntekter fra billettsalg og vip-avdelingen ikke er noe Brann kan stole på. Å kunne leie ut til en statlig institusjon ville gitt Brann store forutsigbare inntekter over lang tid. Har Brann mulighet til å få Mohn evt. andre investorer og HiB med på dette bør Brann prøve å få dette prosjektet i stand. Jeg tror ikke Brann får orden på økonomien uten å gjøre større grep enn bare å kutte lønninger og sparke et par stykker fra medieavdelingen.


De kan starte med å finne en bedre kvalifisert daglig leder, ansette en sportssjef som kan sørge for en mer helthetlig tankegang og rykke opp igjen på første forsøk. Gjør vi det er jeg sikker på at det blir en ny giv, både fra sponsorer (som allerede viser at de står bak klubben i nedgangstider), publikum som fortsatt stiller opp og fra investorer. Brann har mer enn god nok råd til å komme seg fort opp i toppen igjen, men da må det styres mer fornuftig og det må handles smartere.

Når det så blir mer kontroll over både den økonomiske og sportslige biten, kan man sette i gang med å planlegge en ny søndre.
De store grepene mener jeg rett og slett vil komme av å hente inn nye krefter og å rykke opp igjen med en gang.
Så må man klare å hente spillere som faktisk leverer, og ikke bare går skadet halve tiden. Å få ned prosentraten på de og andre feilkjøp bør ikke være så vanskelig.


Men å basere seg bare på inntekter som er avhengig av sportslig suksess er risikabelt. Det gjelder for alle fotballklubber. Misforstå meg rett, jeg mener ikke at Brann skal kaste alle papirer og ukritisk bruke penger på et eller annet luftslott. Men det tror jeg ikke det ville blitt dersom man hadde fått med investorer (f.eks. Trond Mohn) på laget, og inngått en langsiktig avtale med HiB. Det ser jeg på som klare forutsetninger for å kunne gå i gang med et slikt prosjekt.

Jeg er selvsagt helt enig i at noe bør gjøres når det gjelder ledelsen på Stadion. Jeg er også enig i at en annen og mer kompetent kan bidra til en bedre økonomi i Brann. Men jeg mener fortsatt at Brann trenger større tilgang på store og forutsigbare inntekter. Det vil et samarbeid med HiB kunne bidra mye til. Hvis det er mulig å få til det ville det være fryktelig synd hvis Brann lot muligheten gå fra seg.
Ballen skal fremover!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on October 29, 2014, 09:42:25 AM
Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 09:20:14 AM
Ingen dum ide fra Sogndal-lederen. En fremtidig stadion burde vært bygget i Ytrebygda-området hvor det vil være enklere å skaffe leietakere enn det er på dagens plassering.


Og trafikale problemer herfra til Månen. Et stadion må selvsagt ligge sentralt - ikke langt faen ute på landet!


Akkurat. Det må ligge sentralt, hvis ikke kan vi drømme om å øke tilskuertallene i fremtiden.
Chivas i México tenkte business og la sin nye stadion litt for langt ut på landet og endte opp med halvfulle tribuner.
Deres gamle stadion hadde kapasitet på 63.000 og den nye på "kun" 50.000, som nå altså er halvfull pga. at den ble bygget altfor langt utenfor byen.

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Henki on October 29, 2014, 21:50:25 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 29, 2014, 20:31:22 PM
Quote from: Henki on October 29, 2014, 08:59:42 AM
Quote from: Klaus_Brann on October 29, 2014, 01:24:41 AM
Quote from: Henki on October 28, 2014, 23:37:26 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 28, 2014, 23:22:40 PM
Quote from: posemedsnopi on October 28, 2014, 20:43:40 PM
Kan ikke Brann gjøre det samme som Songdal nå når høgskolen er flyttet inn i nabolaget i et bygg som er alt for lite?





Ingen ny tanke, men dessverre er det nok ikke førstepri de neste årene.


Det burde være høyt prioritert. Brann er avhengig av å tjene mer penger. En langsiktig leieavtale med HiB som sikrer Brann 10-15 millioner i året i leieinntekter kan absolutt forsvare en investering i ny tribune.




Selvsagt burde det dét. Vi burde også holdt oss i TL med klar margin.
Når vi nå engang står i denne smørja kan det ikke være tvil om at dette bør ligge et stykke ned på prioriteringslisten. Ja, det er fint med to tanker i hodet, men vi bør først få kontroll over det sportslige og økonomien.


Men å basere seg bare på inntekter som er avhengig av sportslig suksess er risikabelt. Det gjelder for alle fotballklubber. Misforstå meg rett, jeg mener ikke at Brann skal kaste alle papirer og ukritisk bruke penger på et eller annet luftslott. Men det tror jeg ikke det ville blitt dersom man hadde fått med investorer (f.eks. Trond Mohn) på laget, og inngått en langsiktig avtale med HiB. Det ser jeg på som klare forutsetninger for å kunne gå i gang med et slikt prosjekt.

Jeg er selvsagt helt enig i at noe bør gjøres når det gjelder ledelsen på Stadion. Jeg er også enig i at en annen og mer kompetent kan bidra til en bedre økonomi i Brann. Men jeg mener fortsatt at Brann trenger større tilgang på store og forutsigbare inntekter. Det vil et samarbeid med HiB kunne bidra mye til. Hvis det er mulig å få til det ville det være fryktelig synd hvis Brann lot muligheten gå fra seg.


Vi er i bunn og grunn enige, men jeg vil kun at vi venter litt med dette, vi er tross alt i en meget sårbar situasjon for tiden og jeg tror vi vil stå mye bedre rustet for en ny utfordring om vi først ordner opp i det gamle rotet som nå ser ut til å lede oss ned i 1. divisjon.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 20:36:26 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 29, 2014, 20:04:54 PM
Quote from: Utmedsnolken on October 29, 2014, 13:20:00 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 29, 2014, 12:18:24 PM
Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 11:32:07 AM
Nei, de er ikke ettertraktet, de ligger som oftest ledige på markedet i evigheter før de blir utleid, og da som oftest til mindre bedrifter med mindre arealbehov.


men da skulle vel kvadratmeterprisen gå ned?


huseieren vurderer det vel som mer hensiktsmessig å ta noen måneder med store tap enn å gå i minus over lengre tid ved billig langtidsutleie


Men dette gjelder vel også Brann? Det er jo selvsagt en grunn til at m2-prisen er høyere sentralt enn ute på landet. Det er fordi de lokalene er mer attraktive.


Nei, det er fordi tomtene er færre og langt dyrere å anskaffe.


Ja, fordi de er mer attraktive...
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 11:32:07 AMDet stemmer at bybanen kun vil gå i en retning, men jeg ser ikke bort i fra at Skyss ville satt inn de nye metrobussene på kampdager. Hver av disse bussene tar like mange passasjerer som en bybanevogn


De tar i hvert fall ikke like mange passasjerer som et helt bybane-togsett. 152 mennesker tar disse bussene.

Legg ned hele klubben!

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on October 30, 2014, 04:11:04 AM
Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 20:36:26 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 29, 2014, 20:04:54 PM
Quote from: Utmedsnolken on October 29, 2014, 13:20:00 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 29, 2014, 12:18:24 PM
Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 11:32:07 AM
Nei, de er ikke ettertraktet, de ligger som oftest ledige på markedet i evigheter før de blir utleid, og da som oftest til mindre bedrifter med mindre arealbehov.


men da skulle vel kvadratmeterprisen gå ned?


huseieren vurderer det vel som mer hensiktsmessig å ta noen måneder med store tap enn å gå i minus over lengre tid ved billig langtidsutleie


Men dette gjelder vel også Brann? Det er jo selvsagt en grunn til at m2-prisen er høyere sentralt enn ute på landet. Det er fordi de lokalene er mer attraktive.


Nei, det er fordi tomtene er færre og langt dyrere å anskaffe.


Ja, fordi de er mer attraktive...


Skulle vært eiendomsmegler du. Kan ikke skjønne hvorfor det er så vanskelig å leie ut næringslokaler i sentrum når de er så attraktive.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

SK

Og hvor stor prosentandel av lokalene i sentrum er utleid, kontra hvor stor andel som ikke er utleid ? I en stor by vil det alltid være en del lokaler som står tomme til enhver tid. Hvis man hadde tatt en tilfeldig bygning i Ytrebygda og prøvd å leie ut til næringsvirksomhet kontra å prøvd det samme i sentrum, vet jeg hva jeg ville ha valgt.

Mener du seriøst at eiendomsareal på generell basis er mindre attraktivt i sentrum enn utenfor ?

Nixon

Det er vel bare for Brann å legge seg under sentrumsprisen, men over Ytrebygdsprisen. Enkel matematikk!:)
Rød makt på Hansa

kabelmann

Quote from: SK on October 30, 2014, 20:38:26 PM
Og hvor stor prosentandel av lokalene i sentrum er utleid, kontra hvor stor andel som ikke er utleid ? I en stor by vil det alltid være en del lokaler som står tomme til enhver tid. Hvis man hadde tatt en tilfeldig bygning i Ytrebygda og prøvd å leie ut til næringsvirksomhet kontra å prøvd det samme i sentrum, vet jeg hva jeg ville ha valgt.

Mener du seriøst at eiendomsareal på generell basis er mindre attraktivt i sentrum enn utenfor ?


Nei, selvfølgelig ikke eiendomsareal på generell basis, men næringseiendom. Boligarealer er noe helt annet. Og det er jo selvsagt nyanser innen næring. Du åpner ikke H&M på Kokstad. Om du heller ville prøvd å leie ut et næringslokale innenfor innerste bomring kontra Kokstad/Espehaugen/Lønningsflaten, så tror jeg "lykke til" er det beste jeg kan si.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

SK

October 31, 2014, 00:09:40 AM #5828 Last Edit: October 31, 2014, 00:13:27 AM by SK
For å si det sånn: Hvis jeg hadde kunnet velge mellom å motta gratis 1000 m2 næringsareal enten i
-Bergen Sentrum
-Kokstad
-Espehaugen
-Lønningsflaten

da hadde jeg valgt førstnevnte 10 av 10 ganger. Garantert mer penger å tjene på det.

Bedrifter etablerer seg ikke på f.eks. Espehaugen fordi det er så voldsomt attraktivt område. De etablerer seg der fordi prisene er til å leve med. Se selvsagt bort fra bedrifter som trenger større lagerplass o.l.

monzilla

Nettopp, derfor bør Brann etablere seg utenfor sentrum.

kabelmann

Quote from: SK on October 31, 2014, 00:09:40 AM
For å si det sånn: Hvis jeg hadde kunnet velge mellom å motta gratis 1000 m2 næringsareal enten i
-Bergen Sentrum
-Kokstad
-Espehaugen
-Lønningsflaten

da hadde jeg valgt førstnevnte 10 av 10 ganger. Garantert mer penger å tjene på det.

Bedrifter etablerer seg ikke på f.eks. Espehaugen fordi det er så voldsomt attraktivt område. De etablerer seg der fordi prisene er til å leve med. Se selvsagt bort fra bedrifter som trenger større lagerplass o.l.


Pris er en ting. Bedrifter etablerer seg også utenfor sentrum fordi parkering i sentrum er et stort problem - både for de som jobber i bedriften og besøkende. Derfor er trenden at større bedrifter flytter seg oppover mot Kanalveien, videre sørover mot Fana/Ytrebygda og til andre bydeler. De 1000 m2 kommer du til å sitte på lenge.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

SK

Det er ingen trend at bedrifter flytter ut av sentrum. Hovedgrunnen til at bedrifter velger andre steder, er pris og at det ikke er store nok lokaler i sentrum for større bedrifter. Parkeringsmuligheter er dårligere i sentrum, men i sentrum er det også mindre behov for dette da kollektivmulighetene er bedre. Bedrifter flytter ikke til avsidesliggende områder som Lønningsflaten og Espehaugen for å få gode parkeringsmuligheter. Dette er steder det tar langt tid å komme seg til og fra i rushtiden, og andre tider av døgnet også. Det samme gjelder Kokstad.

Det er ikke realistisk hvis du tror det er verre å leie ut et stort næringslokale i sentrum enn på disse andre stedene, gitt at prisen er den samme begge stedene.

Spelaren

Lønningsflaten og Espehaugen ligger kloss i Flesland, samt en ringvei som allerede neste sommer får en temmelig god rekkevidde hva Bergensk samferdsel angår. Avsidesliggende? Det er ikkje Bontveit akkurat.
Gå av.



Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Herman1

Quote from: Gepard on October 29, 2014, 13:18:34 PM
Tror Mundal har 100 % rett i det han sier. Brann største akillis er Stadion.

Et nedrykk kunne Kanskje samlet alle gode krefter + kommunen til å få i gang en skikkelig prosess om en ny arena på\ved Store Lungegården. kapasitet 20.000 og ingen løpebaner.

Helt avgjørende om Brann noensinne skal bli fri fra rike onkler og snille banker.

Men ser byens politkikere dette ? Neppe..


Spørs om politikerne ønsker å bla opp en milliard kroner for et nytt stadion-anlegg med alle andre utgiftsposter som skriker etter midler.

Og å bli enige om noe er byens politikerne vaksinert mot.

Klaus_Brann

Quote from: monzilla on October 31, 2014, 09:07:37 AM
Nettopp, derfor bør Brann etablere seg utenfor sentrum.


Feil. Brann stadion i Lungegaarden hadde blitt som Ullevaal, Fredrikstad stadion osv. med flere nødvendige butikker, restauranter, treningssenter, puber i tilknytning som de kan tjene bra på utenom kampdag. Hvis man f.eks. hadde åpnet en sårt tiltrengt stor matbutikk hadde det fungert veldig bra for sentrum. Eller så kunne man gjort som Sogndal og knyttet til seg en utdanningsinstitusjon.

Mulighetene er mye større sentrumsnært enn langt ute i Fana/Ytrebygda.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Spelaren on October 31, 2014, 17:59:26 PM
Lønningsflaten og Espehaugen ligger kloss i Flesland, samt en ringvei som allerede neste sommer får en temmelig god rekkevidde hva Bergensk samferdsel angår. Avsidesliggende? Det er ikkje Bontveit akkurat.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Spelaren on October 31, 2014, 18:17:37 PM
Quote from: SK on October 31, 2014, 18:06:48 PM

Når Bybanen etterhvert ferdigstilles mot Flesland og de tenkte ekspresslinjene kommer opp som alternativ er det for størstedelen av Bergens befolkning nokså lett å komme seg ut dit.


Vår kjære bybane ja. Den kommer til å være stappfull før den når Lagunen når den går fra Flesland...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Henki

Quote from: Klaus_Brann on November 01, 2014, 00:20:58 AM
Quote from: monzilla on October 31, 2014, 09:07:37 AM
Nettopp, derfor bør Brann etablere seg utenfor sentrum.


Feil. Brann stadion i Lungegaarden hadde blitt som Ullevaal, Fredrikstad stadion osv. med flere nødvendige butikker, restauranter, treningssenter, puber i tilknytning som de kan tjene bra på utenom kampdag. Hvis man f.eks. hadde åpnet en sårt tiltrengt stor matbutikk hadde det fungert veldig bra for sentrum. Eller så kunne man gjort som Sogndal og knyttet til seg en utdanningsinstitusjon.

Mulighetene er mye større sentrumsnært enn langt ute i Fana/Ytrebygda.


Et langsiktig samarbeid med HiB hadde vært gull verdt. Der trorjeg Brann kunne tjent mye penger.
Ballen skal fremover!

Klaus_Brann

Quote from: Henki on November 01, 2014, 02:50:11 AM
Quote from: Klaus_Brann on November 01, 2014, 00:20:58 AM
Quote from: monzilla on October 31, 2014, 09:07:37 AM
Nettopp, derfor bør Brann etablere seg utenfor sentrum.


Feil. Brann stadion i Lungegaarden hadde blitt som Ullevaal, Fredrikstad stadion osv. med flere nødvendige butikker, restauranter, treningssenter, puber i tilknytning som de kan tjene bra på utenom kampdag. Hvis man f.eks. hadde åpnet en sårt tiltrengt stor matbutikk hadde det fungert veldig bra for sentrum. Eller så kunne man gjort som Sogndal og knyttet til seg en utdanningsinstitusjon.

Mulighetene er mye større sentrumsnært enn langt ute i Fana/Ytrebygda.


Et langsiktig samarbeid med HiB hadde vært gull verdt. Der trorjeg Brann kunne tjent mye penger.



Brann ser nok også dette, spesielt i disse nedgangstider, at det hadde vært gull verdt for økonomien å ha andre områder å få inntekt på i mellomsesonger.
Men det hjelper uansett ikke noen verdens ting om vi ikke har kompetente folk til å styre pengebruken og hente riktige spillere
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Spelaren

Quote from: Klaus_Brann on November 01, 2014, 00:23:02 AM
Quote from: Spelaren on October 31, 2014, 17:59:26 PM
Lønningsflaten og Espehaugen ligger kloss i Flesland, samt en ringvei som allerede neste sommer får en temmelig god rekkevidde hva Bergensk samferdsel angår. Avsidesliggende? Det er ikkje Bontveit akkurat.


Eg vil jo helst ha et Stadion i sentrum. Men kan fortsatt argumentere for Fana/Ytrebygdens fortreffelighet.
Gå av.

Herman1

Quote from: Spelaren on November 01, 2014, 10:03:36 AM
Quote from: Klaus_Brann on November 01, 2014, 00:23:02 AM
Quote from: Spelaren on October 31, 2014, 17:59:26 PM
Lønningsflaten og Espehaugen ligger kloss i Flesland, samt en ringvei som allerede neste sommer får en temmelig god rekkevidde hva Bergensk samferdsel angår. Avsidesliggende? Det er ikkje Bontveit akkurat.


Eg vil jo helst ha et Stadion i sentrum. Men kan fortsatt argumentere for Fana/Ytrebygdens fortreffelighet.


Hvorfor diskuterer vi dette nå?
Diskusjonen var jo over da Sportsklubben bestemte seg for å bli værende på Kniksens plass istedenfor å flytte og bygge helt nytt...

Klaus_Brann

Quote from: Herman1 on November 01, 2014, 23:03:50 PM
Quote from: Spelaren on November 01, 2014, 10:03:36 AM
Quote from: Klaus_Brann on November 01, 2014, 00:23:02 AM
Quote from: Spelaren on October 31, 2014, 17:59:26 PM
Lønningsflaten og Espehaugen ligger kloss i Flesland, samt en ringvei som allerede neste sommer får en temmelig god rekkevidde hva Bergensk samferdsel angår. Avsidesliggende? Det er ikkje Bontveit akkurat.


Eg vil jo helst ha et Stadion i sentrum. Men kan fortsatt argumentere for Fana/Ytrebygdens fortreffelighet.


Hvorfor diskuterer vi dette nå?
Diskusjonen var jo over da Sportsklubben bestemte seg for å bli værende på Kniksens plass istedenfor å flytte og bygge helt nytt...


Fordi det, usaklig nok, blusset opp igjen da Mundal mente vi burde jevne stadion med jorden og bygge nytt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Bergensia

Var vel en som nevnte det i en annen tråd men neste sesong er jontiden formål bygge ut med tanke på reduksjonen  i tilskuere??? Noen som har nummeret te Mohn?

Norlings hund

Quote from: Bergensia on November 30, 2014, 14:09:58 PM
Var vel en som nevnte det i en annen tråd men neste sesong er jontiden formål bygge ut med tanke på reduksjonen  i tilskuere??? Noen som har nummeret te Mohn?



Det er en ganske spesiell påstand. Hvorfor er det en ekstra god idé å bygge ut når vi har rykket ned? Logikken bak dette må være veldig interessant, og full av brister.

dragn

Quote from: Norlings hund on November 30, 2014, 14:30:12 PM
Quote from: Bergensia on November 30, 2014, 14:09:58 PM
Var vel en som nevnte det i en annen tråd men neste sesong er jontiden formål bygge ut med tanke på reduksjonen  i tilskuere??? Noen som har nummeret te Mohn?



Det er en ganske spesiell påstand. Hvorfor er det en ekstra god idé å bygge ut når vi har rykket ned? Logikken bak dette må være veldig interessant, og full av brister.


En utbygging vil gå ut over stadionkapasiteten. Den mest gunstige tiden å bygge ut på må da være den sesongen vi har få tilskuere. Da taper vi ikke så mye penger som vi ville gjort en sesong ala 07-sesongen

dudo

Quote from: dragn on November 30, 2014, 14:42:07 PM
Quote from: Norlings hund on November 30, 2014, 14:30:12 PM
Quote from: Bergensia on November 30, 2014, 14:09:58 PM
Var vel en som nevnte det i en annen tråd men neste sesong er jontiden formål bygge ut med tanke på reduksjonen  i tilskuere??? Noen som har nummeret te Mohn?



Det er en ganske spesiell påstand. Hvorfor er det en ekstra god idé å bygge ut når vi har rykket ned? Logikken bak dette må være veldig interessant, og full av brister.


En utbygging vil gå ut over stadionkapasiteten. Den mest gunstige tiden å bygge ut på må da være den sesongen vi har få tilskuere. Da taper vi ikke så mye penger som vi ville gjort en sesong ala 07-sesongen


Det var kanskje utbygging som ville vært den naturlige konklusjonen om vi fortsatte med prosjekt Skarsfjord?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Quote from: krøvel vellevold on October 29, 2014, 09:42:25 AM
Quote from: kabelmann on October 29, 2014, 09:20:14 AM
Ingen dum ide fra Sogndal-lederen. En fremtidig stadion burde vært bygget i Ytrebygda-området hvor det vil være enklere å skaffe leietakere enn det er på dagens plassering.


Og trafikale problemer herfra til Månen. Et stadion må selvsagt ligge sentralt - ikke langt faen ute på landet!


For meg peker nå kaiområdet mellom nøstebukten og jekteviken seg ut som ett potensielt område for ett stadionprosjekt der målet er å skape inntekt for Brann 365 dager i året.

Go Up