• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2017

Started by Nixon, November 06, 2016, 21:45:32 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Quote from: StuckedPaaOstlandet on January 09, 2017, 21:05:44 PM
Men jeg ville fortsatt hentet Vito om de mener han er bedre enn alternativene.


Litt enkel logikk? Det handler jo om hvilken posisjon de prioriterer. Hadde det vært greit å prioritert keeper så lenge den var bedre enn Piotr?
Tren på langskudd

krakra

January 09, 2017, 21:24:40 PM #151 Last Edit: January 09, 2017, 21:28:26 PM by krakra
Det er dummere å gamble på de spissene vi har i dag. Skal vi løfte spillet så mye at Orlov dobler antall mål må vi hente noen veldig, veldig gode kantspillere eller ofre endel av det defensive. Blant annet med å frata kanter og spisser endel av det defensive ansvaret. Det er neppe aktuelt.
Det er heller ikke snakk om å hente de nevnte spillerne, de blir alt for dyre, men at vi er en situasjon der 5-7 klubber som er antatt å kjempe i toppen har litt til mye bedre spisser enn oss. Skal vi være fornøyd med det? Det er iallefall vanskelig å se for seg at Brann både skal underholde og få resultater uten bedre spisser. LAN spiller jo på stallens styrker og uten solide forsterkninger framover er styrkene fortsatt veldig skjevt fordelt i defensiv favør.

Spissene bidrar også til det defensive spillet og det er en svakhet for det offensive når en spiller må få servert ballen i boksen for å skape en målsjanse. Det er i utgangspunktet bedre med en bakromspiss, men da må vi kjøre en helt annen stil enn vi kjørte i fjor og det krever mer ballferdigheter i forsvart så vi kan komme kjapt i gang med angrep.

krakra

Quote from: Lasaron on January 09, 2017, 21:21:25 PM
Quote from: StuckedPaaOstlandet on January 09, 2017, 21:05:44 PM
Men jeg ville fortsatt hentet Vito om de mener han er bedre enn alternativene.


Litt enkel logikk? Det handler jo om hvilken posisjon de prioriterer. Hadde det vært greit å prioritert keeper så lenge den var bedre enn Piotr?
Og hva hvis enda en stopper med et lønnskrav på 2-3 millioner blir tilgjengelig og LAN mener han er bedre enn Vito? Skal vi hente han også da?

StuckedPaaOstlandet

Quote from: Lasaron on January 09, 2017, 21:21:25 PM
Quote from: StuckedPaaOstlandet on January 09, 2017, 21:05:44 PM
Men jeg ville fortsatt hentet Vito om de mener han er bedre enn alternativene.


Litt enkel logikk? Det handler jo om hvilken posisjon de prioriterer. Hadde det vært greit å prioritert keeper så lenge den var bedre enn Piotr?


Nei, for vi har ikke mistet en keeper. Men vi har mistet vår kanskje beste spiller i Demidov. Da er det naturlig å forsterke denne posisjonen, selvom vi fra før har to gode stoppere.

krakra

Det er ikke naturlig hvis vi har spillere vi stoler på i andre posisjoner. Det er da vanlig at gode, unge spillere erstatter nøkkelspillere som forsvinner hvis man har slike i bakhånd

StuckedPaaOstlandet

Greit nok det, men vet vi at Pallesen er god nok som tredje valg? Grønner spilte mange kamper slik det var i år, og både han og Acosta får noen karantener i løpet av en sesong. De kunne hentet ett nytt tredje valg, men er det fornuftig? Vet vi at tredje valget er bedre enn Pallesen..? Samme diskusjon hadde kommet da også. LAN prøver ikke å være grei, han prøver å vinne noe. Det er ikke mange topplag som erstatter nøkkelspillere med gode unge spillere, de erstatter stallfyll med gode unge spillere, slik vi også gjør og forhåpentligvis blir de nøkkelspillere på sikt. Ikke undervurder hvor mye Grønner har vokst på å spille ved siden av gode midtstoppere.

krakra

January 09, 2017, 21:55:10 PM #156 Last Edit: January 09, 2017, 21:57:03 PM by krakra
Jo, har man store talenter i bakhånd så erstatter man også nøkkelspillere med dem. Såfremt man at man ikke bare hadde som hovedprioritet å hente et nytt førstevalg, men også sprengte lønnstaket så er jo det et signal om at man ikke hadde denne tilliten til Grønner. Hvis ikke er det en merkelig signering. Så får de heller hente nye nøkkelspillere i svakere posisjoner. Hvis ikke er det jo håpløst å skulle spille seg inn på laget. Hvordan skal en ta det siste steget og bli en nøkkelspiller når en ikke får spille fordi konkurrenten er en nøkkelspiller og skal erstattes med nye nøkkelspillere uansett hvordan situasjonen er ellers i stallen?

RBK mistet jo en nøkkelspiller på stopperplassen. De hadde ingen stortalenter så de hentet ett for å erstatte ham. Så blir det spennende å se hvem Molde erstatter Forren med. De har et stort talent i Roseth, som har blitt lansert som en arvtaker, men er bare 19 år.

Nixon

http://www.brann.no/nyheter/innforer-frokost-for-spillerne

Jeg tror f.eks. Rosenborg har hatt det i en årrekke, men nå kommer Brann etter med felles frokost for spillerne.
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: krakra on January 09, 2017, 21:55:10 PMså er jo det et signal om at man ikke hadde denne tilliten til Grønner.


Jeg vil ikke holde det mot Grønner dersom han har oppfatningen om at Nilsen ikke var trygg på han som et klart førstevalg neste sesong. Da hadde vel Brann hentet en presumptivt dårligere spiller som var mer en utfordrer.
Rød makt på Hansa

krakra

Ikke nødvendigvis hentet en presumptivt dårligere spiller, men ihvertfall ikke vært så tydelige på at de så etter et nytt førstevalg og gitt ham høyest lønn i klubben.
Tror ikke Brann hadde sagt nei til en spiller som sa ja til samme lønn som Grønner fordi de trodde han var bedre enn Grønner.

StuckedPaaOstlandet

Quote from: krakra on January 09, 2017, 21:55:10 PM
Hvordan skal en ta det siste steget og bli en nøkkelspiller når en ikke får spille fordi konkurrenten er en nøkkelspiller og skal erstattes med nye nøkkelspillere uansett hvordan situasjonen er ellers i stallen?


Tar Grønner steg som han gjorde i fjor, tror jeg han får starte nok kamper i år til å bli fornøyd, og forhåpentligvis utkonkurrere et av alternativene.

Quote from: krakra on January 09, 2017, 21:55:10 PM
RBK mistet jo en nøkkelspiller på stopperplassen. De hadde ingen stortalenter så de hentet ett for å erstatte ham. Så blir det spennende å se hvem Molde erstatter Forren med. De har et stort talent i Roseth, som har blitt lansert som en arvtaker, men er bare 19 år.


De har begge to veletablerte stoppere i tillegg til talenter, selger de en etablert stopper til uten å hente erstatning blir jeg veldig overrasket.

Lasaron

En av Soltvedts viktigste jobber er å sørge for at Brann ikke bare tar gull, men tar gull med et lag som er i stand til å holde seg der oppe. I 2007 tok vi gull med en stall hvis kombinasjon av alder og kontraktslengde på spillere gjorde at det gikk utfor.
Tren på langskudd

krakra

Det har nok lite å si hvilke steg Grønner tar. Han starter ikke på bekostning av Wormgoor eller Acosta med mindre en av dem spiller seg ut.
Så da er vi enige i at Wormgoor ble hentet fordi man ikke har tillitt til Grønner?

Lasaron

Quote from: StuckedPaaOstlandet on January 09, 2017, 22:12:18 PM
Quote from: krakra on January 09, 2017, 21:55:10 PM
Hvordan skal en ta det siste steget og bli en nøkkelspiller når en ikke får spille fordi konkurrenten er en nøkkelspiller og skal erstattes med nye nøkkelspillere uansett hvordan situasjonen er ellers i stallen?


Tar Grønner steg som han gjorde i fjor, tror jeg han får starte nok kamper i år til å bli fornøyd, og forhåpentligvis utkonkurrere et av alternativene.

Quote from: krakra on January 09, 2017, 21:55:10 PM
RBK mistet jo en nøkkelspiller på stopperplassen. De hadde ingen stortalenter så de hentet ett for å erstatte ham. Så blir det spennende å se hvem Molde erstatter Forren med. De har et stort talent i Roseth, som har blitt lansert som en arvtaker, men er bare 19 år.


De har begge to veletablerte stoppere i tillegg til talenter, selger de en etablert stopper til uten å hente erstatning blir jeg veldig overrasket.


Hvordan har Rosenborg klart å få frem så mange egne klassespillere? Jeg tipper de er blitt satset på når førstevalgene i deres posisjoner forsvant.

Den kvaliteten Grønner har vist er at han over en lang periode har vært kaptein på U21-landslaget, og har vært like god som Acosta/Demidov når han har vikariert, selv om de førstnevnte har blitt drillet på trening.
Tren på langskudd

StuckedPaaOstlandet

Quote from: krakra on January 09, 2017, 22:15:44 PM
Det har nok lite å si hvilke steg Grønner tar. Han starter ikke på bekostning av Wormgoor eller Acosta med mindre en av dem spiller seg ut.
Så da er vi enige i at Wormgoor ble hentet fordi man ikke har tillitt til Grønner?


Om du med tillitt mener at de vurderer Grønner som får dårlig på nåværende tidspunkt til å direkte erstatte Demidov på og utenfor banen, og at de vurderer Wormgoor som nærmere Demidovs nivå på nevnte punkter, så ja.

krakra

God nok til å spille fast stopper for Brann. Hvorfor måtte Demidovs kvalitet på og utenfor banen erstattes i samme posisjon? RBK mister da åpenbart en klart bedre stopper enn de som er i backup der, men har tydeligvis såpass tillitt til de som er der at de henter et talent og legger hovedfokus andre steder på banen. Grønner sto ikke noe tilbake for Demidov i de kampene han spilte. Vanskelig å løfte seg til hans nivå utenfor banen uten å bli satset på.

StuckedPaaOstlandet

Quote from: Lasaron on January 09, 2017, 22:26:57 PM

Hvordan har Rosenborg klart å få frem så mange egne klassespillere? Jeg tipper de er blitt satset på når førstevalgene i deres posisjoner forsvant.



De har vært veldig dyktig på talentutvikling og de har i mange sesonger dominert i hjemlig liga, og det kan diskuteres om det da er lettere å la noen slippe til. De har klart å bygge ett solid fundament, der spillere kan gjøre feil, og kan utvikle seg. Vi er dessverre ikke der enda. Det er fortsatt et skjørt byggverk, og det vil bli utrolig vanskelig å gjenskape det vi fikk til i fjor.

StuckedPaaOstlandet

Quote from: krakra on January 09, 2017, 22:30:24 PM
Hvorfor måtte Demidovs kvalitet på og utenfor banen erstattes i samme posisjon?


Jeg tror de skal lete ganske lenge før de finner en angrepspiller de anser som bedre enn konkurentene og fyller Demidovs sko som leder.

Lasaron

Hvis man må ha Rosenborgs posisjon for å kunne dyrke frem egne, kjenner jeg at jeg blir litt trøtt.
Tren på langskudd

StuckedPaaOstlandet

Quote from: Lasaron on January 09, 2017, 22:53:49 PM
Hvis man må ha Rosenborgs posisjon for å kunne dyrke frem egne, kjenner jeg at jeg blir litt trøtt.


Skal du kjempe i toppen og utvikle spillere er det fordel å være på RBKs nivå, det var poenget. Det er flere klubber som har fått til å bygge lag rundt egne spillere siste årene, og så har flere etter hvert tatt steget slik at laget har kunnet kjempe i toppen. Egentlig ikke så ulikt slik vi driver nå der egne spillere er med å bidrar. Men det handler først å fremst om å vinne fotballkamper, så får spillerutvikling komme i andre rekke.

krakra

Alle etablerte toppklubber har sluppet til unge, uerfarne talenter i viktige roller. De som ikke tørr det opplever som regel kortvarig suksess.

StuckedPaaOstlandet

Enig. Men vi må først bli en etablert toppklubb.

krakra

Verken Odd, Godset eller Molde var etablerte toppklubber. Selv RBK etablerte seg vel i toppen med nesten bare trøndere. Det er mange som har prøvd å kjøpe seg til toppen. Uten evnen til å utvikle spillere faller de fort igjen.

Jose Arrogantio

Molde har vel kjøpt seg i stor grad til toppen?

krakra

De har kombinert det. De har kjøpt utviklingobjekter, utviklet dem, hatt suksess og solgt med profitt. Det er bærekraftig. Samme med Godset. De hentet i første rekke andres talenter. Så kom egne talenter etterhvert. Men vi har et helt annnet talentarbeid enn disse klubbene hadde da

ostraume

Odd har da og hentet masse etablerte spillere?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra


Klaus_Brann

Quote from: krakra on January 09, 2017, 19:21:14 PM
Du tror de er sikre? Hvordan skal de være det ? Det er ingen grunn til å være sikker på det. De kan tro det og det gjør de nok.


Hvis du legger godviljen til så forstår du nok.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Nei, hvis jeg legger godviljen til så forstår jeg at Brann tror Vito er bedre, men det er like usikkert som alle andre overganger.

Klaus_Brann

Du gikk i baret med "overhodet"-kommentaren din, men la oss nå ikke ro videre.
Alle overganger er selvsagt ikke akkurat like usikre.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Tåpelig kverrulering. Er de ikke sikre så er de ikke sikre

Klaus_Brann

Hæ?
Så det finnes sikre overganger?
I så fall; hvordan vet du at Nilsen og Soltvedt ikke er sikre på at Wormgoor er sikker?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Nei, det finnes ikke sikre overganger. Det var jo hele poenget!

ostraume

Alt vi vet er at man ikke vet? Du er i det filosofiske hjørnet i kveld, skjønner jeg.

Omtalen av Vito gjør i alle fall at jeg er optimistisk til denne bosmansigneringen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Hatleking

Ein kan jo lure på om krakra nettopp har hatt første forelesing med ex.phil. på universitetet eller noko, for dette var litt rart. Vito synst eg framstår som ein 'sikker' signering då han har tonnevis av erfaring frå ein betre liga, er skildra som ein leiartype og sist - men kanskje viktigast - har spelt i norsk fotball og gjort det veldig, veldig bra.

Ein type som Vega derimot, er meir ein meir eksotisk, kanskje usikker signering men som har ei stor oppside om han tilpassar seg. Og det har jo gått ganske bra, men kanskje me får sjå enda meir i år.

Klaus_Brann

Jeg lurer på om det er vi som skal være det første laget VIF møter på sin nye hjemmebane.
Evt. blir det Sarpsborg som de skal møte først.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Gulløl

Quote from: Klaus_Brann on January 14, 2017, 15:20:52 PM
Jeg lurer på om det er vi som skal være det første laget VIF møter på sin nye hjemmebane.
Evt. blir det Sarpsborg som de skal møte først.


Klipp:
Vår nye stadion skal stå ferdig i august neste år, men åpningskampen spilles først i september. Den går av stabelen 10. september mot Sarpsborg 08.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Klaus_Brann

Søren. Det hadde vært deilig å knuse de i deres første kamp på den nye banen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lasaron

De ønsker ikke en høyrisikokamp i deres første hjemmekamp. Må få innkjørt rutinene litt først.
Tren på langskudd

Yngve


Lasaron

Prøver meg på et foreløpig toppet lag, med kommentarer:

Piotr
Nouri - Wormgoor - Grønner - Gilli
Haugen - Nilsen - Barmen
Vega - Skålevik - Braaten

Grønner foran Acosta? Bare fordi Grønner var marginalt bedre mot Nest. Veldig jevnt. Wormgoor er der i kraft av å være kaptein.

Gilli foran Kristiansen? Kristiansen var en av Branns svakeste utpå høsten i fjor, og var også Branns svakeste mot Nest. Holder derfor en knapp på Gilli.

Barmen foran Skaanes er marginalt.

Braaten vil jeg helst ha på høyrekant, basert på det han viste mot Nest. Regner Vega fortsatt som bedre enn Stenevik. Kanskje Braaten er bedre på venstre enn Vega, men kanskje de like godt kunne byttet plass.
Tren på langskudd

Ninja-Bob

Ok, eg er ingen ekspert, blir berre veldig rive med av å tenke på Brann, men hadde det ikkje vore ei veldig styrke å kunne skifte plass på vingane våre? At Braaten og Vega plutselig kunne ha skifta side og utfordra forsvaret til motstandarane på ulike måtar? Eg har trua på det. Også fordi Braaten tradisjonelt sett har eit anna spelemønster og funksjon enn Vega, der han tar imot ballen og heldt på den mens laget får løfta seg, mens Vega er betraktelig meir vendt mot mål.

Lasaron

Rosenborg har nå solgt Gytkjær og Svensson. Ikke sikkert de kommer styrket ut av dette vinduet. Sjansene øker for at Brann kan knappe innpå.
Tren på langskudd

Spelaren

Rosenborg, skulle ett eller annet lag ligge der Odd lå i fjor etter 15 runder, kjem til å spyle ut millioner i sommervinduet i så fall.
Gå av.

Finfin respons

Quote from: Ninja-Bob on January 28, 2017, 11:04:39 AM
Ok, eg er ingen ekspert, blir berre veldig rive med av å tenke på Brann, men hadde det ikkje vore ei veldig styrke å kunne skifte plass på vingane våre? At Braaten og Vega plutselig kunne ha skifta side og utfordra forsvaret til motstandarane på ulike måtar? Eg har trua på det. Også fordi Braaten tradisjonelt sett har eit anna spelemønster og funksjon enn Vega, der han tar imot ballen og heldt på den mens laget får løfta seg, mens Vega er betraktelig meir vendt mot mål.


Jo, ideen er god. Har tenkt tanken mange ganger, og lurt på hvorfor det ikke gjøres oftere. Så nå fikk jeg tenke litt på det:
Selve det uventede sidebyttet underveis i kampen av vingene utløser neppe noe annet enn et kortvarig overraskelsesmoment. Det går ikke så lang tid før motstanderen og elite serien motstanderne oppdager det og er obs på det, med mindre det gjøres sjelden nok. Så er ulempen like åpenbar men mulig å trene inn: egne spillere kan bli like forvirret og overrasket, og spillemønster kan rakne.
Kanskje.

Corran

At kanter bytte side underveis har da skjedd noen ganger de siste sesongene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Morkel

Quote from: Lasaron on January 30, 2017, 18:13:22 PM
Rosenborg har nå solgt Gytkjær og Svensson. Ikke sikkert de kommer styrket ut av dette vinduet. Sjansene øker for at Brann kan knappe innpå.


Nå henter de Lukas Spalvis på lån fra Sporting. Så de er nesten allerede styrket.

osoerli

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krakra


Corran

Quote from: osoerli on February 06, 2017, 09:11:58 AM
Kven er det som har wow-faktor i skota sine?
http://www.ba.no/sk-brann/sport/fotball/leciejewski-wow-for-noen-skudd/s/5-8-513130

Piotr mente at Børven var meget god avslutter og prikket skudd etter skudd i krysset, mens Bildøy skjøt knallhardt, men ikke var like flink å plassere.
Piotr mener basert på kvalitet på avslutninger nå i forhold til fjor så kommer Brann til å score mye mer
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up