• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Stemningen er begredelig

Started by Brannfan23, July 23, 2016, 14:43:12 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Brannfan23

Hva er det med stemningen på stadion for tiden? Greit nok at det er lite folk, men jeg hører mer unger og jenter som synger enn menn. Sitter her og ser på Rævbk mot Haugesund. Litt dumt å si dette, men stemningen er bedre på Lerkendal enn på Staddaen.

krøvel vellevold

Quote from: Brannfan23 on July 23, 2016, 14:43:12 PM
Hva er det med stemningen på stadion for tiden? Greit nok at det er lite folk, men jeg hører mer unger og jenter som synger enn menn. Sitter her og ser på Rævbk mot Haugesund. Litt dumt å si dette, men stemningen er bedre på Lerkendal enn på Staddaen.


Seriegull er gøy.
Legg ned hele klubben!

Yngve

Eg er diverre heilt einig med Brannfan23.

Det er klart at seriegull hjelper på, men særleg dei to siste kampane har eg merka meg eit sinnsjukt stemmesurr på tribunen. Folk er mykje meir opptatt av å preika med sidemannen enn å sjå på kampen.

Så har ein jo alltids det klassiske: "Jamen kvifor tek ikkje du i eit tak for stemninga då?" Men det er ikkje slik det fungerer. I går var vel stort sett alle som plar vera på Felt Z vekke, det er drepen for stemninga på stadion.

For det er berre til å innsjå det, gjengen som har tatt over på SS er ein gjeng som er meir opptatt av seg og sitt og innføra songar som åtte stykk bryr seg om og syng med på, enn resten.

Under kampane så er det ikkje lenger mogleg å høyra kva dei syng nede på SS. Det er eit svært dårleg teikn. All ære til den gjengen som prøver, men det er feil folk med feil oppskrift. Songane passar ikkje inn i den klassiske bergenske fotballkulturen. Og den der hoppinga og dansinga?

På fredag opplevde eg klassiske lsk-tendensar. Sjølv om Brann var i angrep, rett nedanfor SS, vart det sunge vidare på ein eller annan song, i staden for å leva seg inn i kampen.

Eg håpar jo at nokon vil ta tak sjølve, men eg fryktar ting er på veg til å dø ut.

Og no skal eg ikkje klaga alt på SS-gjengen. Fotballklubben må og ta mykje av "æra" for dette. Møkkafotball i mange år, kombinert med kontinuerlig nedbygging og total mangel på ambisjonar er heller ikkje med og bygger opp eit trøkk på tribunane. Fram til andre omgang mot vif, har ein stort sett kjeda seg på stadion. Det har vore meir ork enn glede. Men ein går av gammal vane.

Men det er og då ein treng dei rette folka med dei rette songane som kan dra med seg resten av oss tregingar. Me treng alle eit lokomotiv som kan dra oss, men den gjengen som styrer showet på heimebane, dreg oss inn på eit sidespor.

Utmedsnolken

Vet ikke om dere har lagt merke tim det, men det er altså sommerferie. På de siste to kampene har vi 1/6 oppmøte blant de jeg står med
"og der snubler Sæternes igjen"

Spelaren

Synes de to siste kampene er rare valg å klage på stemningen i.
Gå av.

Corran

Så min første hjemmekamp på tv på år og dag (resten har eg sett live) og syntes stemningen var ok med tanke på hvor glissent det så ut på tribunene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

blobby winters

Quote from: Utmedsnolken on July 23, 2016, 19:58:59 PM
Vet ikke om dere har lagt merke tim det, men det er altså sommerferie. På de siste to kampene har vi 1/6 oppmøte blant de jeg står med


1/5 oppmøte blant de jeg står med. Hadde kampene blitt spillt i Syden hadde vi muligens fått bedre oppmøte.

1908

For en sløkket tråd.. Det er ferie og MANGE er vekke.. Så skal man syte på stemningen??

Om du heller vil støtte shalalalala og dunk dunk i 90 min, så for all del...

Kagain

Jeg har da alltid sett på det med å syte rundt stemningen som en viktig og integrert del av den helhetlige supportertilværelsen her i Bergen.

Nixon

Og man skulle jo tro at 1908 av alle ville sette pris på litt god gammeldags syting...;)
Rød makt på Hansa

1908

Kan ikke syte på dager som dette.. ;)

Klaus_Brann

Husker ikke hvilken tråd sånt vanligvis tas i og så passet det delvis inn her.

Må det startes sanger hele tiden? Kan det ikke gå et par minutter uten at det synges, eller er det krise?
Det du får er at 30-40 midt på feltet synger bra og koser seg, mens mange rundt mumler med fordi det ikke er noe trøkk.
Er det ikke bedre om vi kutter ned antall sanger i løpet av en kamp og heller får større trøkk på sangene når vi først synger?

Det er også for mye fokus på "egne" sanger blant BGG. Selv når ting skjer på banen og alle andre på Hansa reagerer hoppes og tralles det videre i beste LSK-stil.
I eldre dager ga man heller opp en sang når ikke den fikk fotfeste på tribunen, mens man nå bare fortsetter med den i evig tid selv om folk rundt åpenbart ikke synger med.

Kred til BGG for å ta tak i stemningen, men samtidig savner jeg den spontaniteten og spesielt trøkket som vi får med færre sanger.
Sånn som med 'Gi meg en B!' etterfulgt av 'Vi e Brann', den fungerer veldig bra.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

huleste

Også enig i at BGG gjør en strålende jobb! Men er oppgitt over at de ikke henger seg på når andre på Hansa starter sanger. Kan ikke være sånn at de bare synger når de selv starter sangene. Savner også de spontane sangene og ropene. Hopping og la-la-la er greit av og til, men ikke når det dreper spontaniteten.

kabelmann

Husker før når hele stadion hang seg med på Byen e' Bergen. Synd ikke denslags synges lenger.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Northside

August 08, 2016, 14:55:13 PM #14 Last Edit: August 08, 2016, 14:57:17 PM by Northside
Skal vi gi opp en sang når den ikke får fotfeste på tribunen, så blir det vel totalt 5-10min med synging per kamp. Spesielt om en ser hvordan det var tidligere. Da er det etter min mening bedre å synge ofte, så får heller trøkket på sangene variere med kampbildet.

Det er fortsatt fritt frem for spontanitet og trøkk i sangene. Vi velger som oftest sang etter hva som skjer på banen, eksempelvis "Byen é Bergen" og den slags etter scoringer eller når det koker, og "Heia Brann" på cornere eller når det ellers passer seg.

Blir feil å si vi ikke henger oss på andre sanger. Problemet er at når én person starter en sang for seg selv i hjørnet nede på Store Stå, så synges sangen minst én gang før vi hører det. Når vi først da får trøkk på sangen, så slutter folk å synge fordi sangen da er ferdig (sunget 2 ganger).
Samme gjelder sanger fra Felt Z, med mindre det er mange der oppe som umiddelbart synger med.

Spontane rop og sanger lever i beste velgående. Dere står fritt til å starte, så henger vi oss på. Dette er jo så spontant som dere bare ønsker, så da blir det feil å klage på at enkelte sanger synges til feil tid. Ingen som korrigerer stemningen, ingen som bestemmer hva som skal synges når. Er ikke det herlig da?
Eventuelt kan vi kjøre en forsanger som kan avbryte det monotone og starte rop når kampbildet tilsier det. Eller en forsanger som kan bidra med å spre spontane sanger som blir startet forskjellige plasser på tribunen. Men det er jo nettopp dette folk er imot? Må bestemme dere...

Følte det var bra stemning i går, til tross for evig nervøsitet. Til tider bra trøkk på enkelte sanger, noen gode rop og grei variasjon i sangene. Store deler av Store Stå sang med på det meste.

Klaus_Brann

Quote from: Northside on August 08, 2016, 14:55:13 PM
Skal vi gi opp en sang når den ikke får fotfeste på tribunen, så blir det vel totalt 5-10min med synging per kamp. Spesielt om en ser hvordan det var tidligere. Da er det etter min mening bedre å synge ofte, så får heller trøkket på sangene variere med kampbildet.

Det er fortsatt fritt frem for spontanitet og trøkk i sangene. 


Byen e Bergen, vi e Brann, heia Brann, å Bergen by, vi e Brann Bergens stolthet, vi e berømte Brann fra Bergen, dø for Brann, så kom igjen, hater Lillestrøm SK, Huseklepp-sangen, gullet ska hem, sk sk Brann, her kommer Bergen og et par eldre litt mindre brukte sanger holder ganske mye lenger enn 5-10 min.

Problemet er at trøkket i sangene kommer sjeldnere når det hele tiden må synges, da gidder ikke folk.
Greit at dere i BGG synes det er fett og koser seg med sangene, men målet må vel være at flest mulig bidrar og skaper trøkk.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Forøvrig burde vi kommet opp med en ny tekst på Bakke-sangen, den er for fet til å ikke brukes;

https://www.youtube.com/watch?v=8YXlflKUyeI
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

PimpyPete

Quote from: Klaus_Brann on August 08, 2016, 16:03:31 PM
Forøvrig burde vi kommet opp med en ny tekst på Bakke-sangen, den er for fet til å ikke brukes;

https://www.youtube.com/watch?v=8YXlflKUyeI


Samme som jeg foreslo da jeg startet LAN-tråden:

Lars Arne Nilsen
Sprett Hansa-pilsen
Nå blir det fyr

Han elsker Brann og Bergen og nå e han kommet hjem
Nå skal vi snart tilbake i Europa-cup igjen

Lars Arne Nilsen
Sprett Hansa-pilsen
Nå blir det fyr
Kjør!

Lasaron

Jeg slenger meg på at kvalitet trumfer kvantitet. Skulle forøvrig ønske at det kunne bli laget en ny variant av Norling-sangen, den med kok og fyring. Og så er "1-0, vi tar seriegull," 2-0, vi tar seriegull," osv alltid morsom.

På nittitallet sang vi navnene til Per Ove Ludvigsen og Jan Ove Pedersen til en kjent melodi som skapte mye trøkk, særlig når vi sange den andre gang. Det nærmeste vi kommer nå er vel Steffen Lie Skålevik, kanskje verd et forsøk.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Quote from: PimpyPete on August 08, 2016, 16:11:33 PM
Quote from: Klaus_Brann on August 08, 2016, 16:03:31 PM
Forøvrig burde vi kommet opp med en ny tekst på Bakke-sangen, den er for fet til å ikke brukes;

https://www.youtube.com/watch?v=8YXlflKUyeI


Samme som jeg foreslo da jeg startet LAN-tråden:

Lars Arne Nilsen
Sprett Hansa-pilsen
Nå blir det fyr

Han elsker Brann og Bergen og nå e han kommet hjem
Nå skal vi snart tilbake i Europa-cup igjen

Lars Arne Nilsen
Sprett Hansa-pilsen
Nå blir det fyr


Fin den;)
Du kan fort få rett i den spådommen kjappere enn du hadde trodd.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Stemminger var magisk på Scotsman og tidvis på Ullevaal.
Noen som har en god mp3-versjon av Badekarer til Djerv?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Corran

Har ikke noe mp3 versjon men den er på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=Osxim1woSr8

Fantastisk sang ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Klaus_Brann

Quote from: Corran on August 18, 2016, 21:01:51 PM
Har ikke noe mp3 versjon men den er på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=Osxim1woSr8

Fantastisk sang ;-)


Ja, den kan jeg laste ned som mp3, men håpte det fantes en med litt bedre kvalitet.
Virkelig en magisk sang:)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!


Northside

Quote from: Nixon on September 08, 2016, 13:58:31 PM
http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Na-kan-supportere-blusse-pa-norske-tribuner-igjen-817381_1.snd

Stilig! Nå skal alt bli så mye bedre!


For vår del blir det ikke noe forskjell. Brannvesenet her gadd aldri å henge seg opp i de bagatellene om at nødbluss ble brukt i feil sammenheng.

Superjack

Stemningen var fabelaktig både mot Molde og Sandefjord
Brannsupporter.

Alonso Solis

Den entusiasmen supporterene våre viste på Fosshaugadn etter scoringene våre var intet mindre enn episk. Det varmer så sinnsykt å se et slikt engasjement igjen, der folk hegner opp etter nettingen og samtlige Brann-supportere går kollektivt ape-shit. Jeg tror det satt veldig mange hjemme som angret på at de ikke dro innover. Uansett trir jeg vi er på vei til gamle takter igjen.

Hvis felt Z og Store Stå kan klare å samkjøres litt mer enn slik det er i dag så vil stemningen på hjemmebane kanskje etterhvert nærme seg gode, gamle dager igjen. Mitt håp er at felt Z kan bevege litt på seg slik at de står nærmere Store Stå (hvis de aboslutt fastholder på at de skal stå "for seg selv"). Det er dumt at gamle uengiheter(?) og stahet skal stå i veien for en potensielt MYE bedre stemning på Stadion.

Corran

Hva mener du med gode gamle dager?
Har en misstanke om at det er 2004-2010 sånn ca noe som for meg er for noen få år siden
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

kabelmann

En av grupperingene burde flyttet over på motsatt kortside. Da kunne det blitt litt trøkk i vekselropene igjen.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

dokken

Quote from: Alonso Solis on May 23, 2017, 00:35:14 AM
Den entusiasmen supporterene våre viste på Fosshaugadn etter scoringene våre var intet mindre enn episk. Det varmer så sinnsykt å se et slikt engasjement igjen, der folk hegner opp etter nettingen og samtlige Brann-supportere går kollektivt ape-shit. Jeg tror det satt veldig mange hjemme som angret på at de ikke dro innover. Uansett trir jeg vi er på vei til gamle takter igjen.

Hvis felt Z og Store Stå kan klare å samkjøres litt mer enn slik det er i dag så vil stemningen på hjemmebane kanskje etterhvert nærme seg gode, gamle dager igjen. Mitt håp er at felt Z kan bevege litt på seg slik at de står nærmere Store Stå (hvis de aboslutt fastholder på at de skal stå "for seg selv"). Det er dumt at gamle uengiheter(?) og stahet skal stå i veien for en potensielt MYE bedre stemning på Stadion.


Var enormt gøy i Sogndal, ja. Men heller ikke der klarte vi å synge Brann-sangen i takt. Kanskje vi er genetisk indisponert fra å synge i takt.

Selvironi har vi i hvert fall, for en mislykket forsøk ble fulgt opp med:

"Vi kan synge kanon, ja vi kan synge kanon, vi kan synge kanon, for vi e Brann!"

(kanon med trykk på a-en, for de som ikke er velbevandret i musikkteori).

https://no.wikipedia.org/wiki/Kanon_(musikk)

Lasaron

Molde slo Odd borte for første gang på, ja, var det 15 kamper? Ser man på jubelscenene til Moldes supportere og sammenligner med brannsupporterne, så ser man en viss forskjell.
Tren på langskudd

Alonso Solis

Quote from: Corran on May 23, 2017, 07:45:35 AM
Hva mener du med gode gamle dager?
Har en misstanke om at det er 2004-2010 sånn ca noe som for meg er for noen få år siden


Jeg tenker tilbake til tiden da vi stod på langsiden. Det er dog mulig jeg har romtantisert den tiden iom. at jeg var relativt ung på den tiden, men jeg mener å huske at stemningen på den tiden var på et annet nivå enn hva den er i dag.

Corran

Jepp du romantiserer litt.
Tilbake på 80-90 tallet var det litt mer show med han som gikk opp på gjerdet og vår eminente speaker Terje Bøe. Men generelt sett var det vel ikke noe høyere nivå på stemningen før.
2004-2006 var det jo snittet 13753, 14840 og 16696   
Så om du som ung gutt i 2006 gikk på store stå på langsiden (var vel siste året der) så klart du har gode minner om stemningen da det tross alt var en del flere tilskuere og optimismen rundt Brann var stigende. Alt i norsk fotball vokste inn i himmelen på den tiden


In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Alonso Solis

Quote from: Corran on May 24, 2017, 07:38:44 AM
Jepp du romantiserer litt.
Tilbake på 80-90 tallet var det litt mer show med han som gikk opp på gjerdet og vår eminente speaker Terje Bøe. Men generelt sett var det vel ikke noe høyere nivå på stemningen før.
2004-2006 var det jo snittet 13753, 14840 og 16696   
Så om du som ung gutt i 2006 gikk på store stå på langsiden (var vel siste året der) så klart du har gode minner om stemningen da det tross alt var en del flere tilskuere og optimismen rundt Brann var stigende. Alt i norsk fotball vokste inn i himmelen på den tiden





Jeg tenker nok et stykke lenger tilbake enn så. I 2006 var jeg gammel nok til å kjøpe Hansa-øl, så det er nok seint 90-tall jeg eventuelt romantiserer rundt.

Spelaren

Eg husker ikkje at 90-tallet var så fantastisk stemningsmessig.
Gå av.

Gulløl

Er vel lett å romantisere rundt det tiåret en var ung og tenåring og tidlig voksen alder, da følelser og inntrykk pulserte bedre i kroppen. Jeg synes 80-tallet var fantastisk, men når jeg tenker meg litt om er nok det definitivt feil med tre nedtrykk og alt det negative rundt det.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Go Up