• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann - Stabæk 16.05 kl 18:00 (i Thailand er klokken 01:00 og datoen 17.05)

Started by Torvanger, May 12, 2016, 09:43:40 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Northside

Quote from: Alonso Solis on May 18, 2016, 14:21:12 PM
Quote from: Nixon on May 17, 2016, 22:26:29 PM
Det er vel ikke mye til feide. Noen distanserer seg vel mer enn andre, noe som går begge veier, men det er jo f.eks. en god del på Z, meg selv inkludert, som er medlemmer av Bataljonen. Noen der oppe startet sågar Bataljonen!;)


Jaha... Hva er årsaken til at man ikke kan stå nærmere hverandre da? Noe må jo ligge bak, for opplegget slik som det er nå gir ingen mening.



Z-feltet er vel så inngrodd at folk der aldri kommer til å flytte på seg. Ganske synd, da det er vanskelig å synge samstemt når noen få personer på død og liv skal være gjømt vekk i et hjørne på Brann Stadion. Det hadde hjulpet mye om man bare kunne beveget seg litt nærmere Felt C.

Nixon mener at man ikke kan gjøre som man vil bare fordi man er med i "supportergruppen". Delvis rett vil jeg si, men samtidig så har enkelte bevisst meldt seg ut av den aktive supportergjengen, da bør man ikke ha store innvendinger når supportergjengen kjører litt sitt eget løp. Dog prøver vi selvsagt å gjøre alle på Stadion fornøyd, da målet vårt alltid vil være å få flest mulig med på sang. Det er derimot ikke alltid like lett å få til.

Etter min mening var det en grusom tabbe i supportermiljøet når enkelte tilbake til tidlig på 2000-tallet var for kul, gammal eller lei gamle Store Stå. Flere av de som gjerne var frontfigurer i det gamle supportermiljøet på tribunen, forlot plutselig gjengen og stilte seg i et hjørne på Stadion.
Resultatet, spesielt i 2003-2006, var at Store Stå var totalt blottet for lederfigurer på feltet.
Etter å ha hatt et solid rykte på hjemmebane som landets mest høylytte, ble vi til tider ledd av for manglende trøkk på sangene, spesielt i motgang. Fornyelsen av sanger var også grusom, det var stort sett bare 3-4 sanger det ble noe trøkk på.

Flyttingen til Hansatribunen i 2007 hjalp på. Vi var i det minste samlet på én tribune. Samtidig kan vi trygt si at gullet gjorde sine underverk hva angikk stemningen på kampene, også i 2008 når nedturen begynte.

Jeg tror ikke det er noe stor konkurranse mellom dagens Felt-Z og Store Stå, eller boikott av hverandre. Problemet er bare at man ikke hører hva det andre feltet starter av sanger, i hvert fall ikke før det er noe trøkk på sangene.
Jeg ser enkelte mener (også andre steder enn forumet her) at vi med megafonen bevisst prøvde å overdøve Felt-Z. Den påstanden er så langt fra sannheten som det går an å få det. Ved flere anledninger stod vi å ventet for å høre hva Z-feltet startet å synge. Vi kunne se bevegelse, men det var til tider nesten umulig å høre hva som ble sunget. Spesielt dersom det var støy fra Store Stå samtidig.
De gangene Z-feltet startet en sang, og vi hørte det, så prøvde vi som vanlig å få Store Stå inn på samme sangen og samme tempoet.

Krøvel mener det er rart at man i England klarer å synge samstemt uten megafon. Jeg er ikke super-engasjert i Engelsk fotball selv, men har da fått med meg at det ikke bare er en dans på roser der borte. Engelskmennene selv blir vel utsunget på det som er av hjemmekamper i Europa League og Champions League.
Men ja, de synger samstemt på en del sanger. Men det klarer tross alt vi også (Byen é Bergen, Vi é berømte, Gullet ska hem, Nystemten etc.).
Jeg håper derimot at vi kan strekke oss til noe mer enn hva de klarer på tribunen i England om dagen, da det strengt tatt ikke er særlig imponerende.
Liverpool med suksess i Europa League er kult, men de kampene blir som å sammenligne gull-kampene våre i 2007. På slike kamper er det alltid bra kok.

La oss heller se til land på vår størrelse, til klubber på vår størrelse.
Sverige knuser oss så til de grader på tribunen om dagen. Hammarby, Djurgården, AIK, Malmø, IFK Gøteborg osv. Samtlige er milevis foran oss hva angår stemning. Hva er det de gjør som vi ikke får til? Brøndby og FCK er riktig nok litt større klubber, men ikke på antall tilskuere, spesielt ikke Brøndby. Men de er fortsatt 10 ganger bedre enn oss på tribunen.
Det er vel stygt å si det, men de som har hatt størst fremgang i Norge siste årene er vel kanskje RBK? De var en nitrist gjeng på nedre tribune bak ene målet. De dummet seg ut en liten stund når de brukte høyttalere som forsanger. Men når de innså den tabben, flyttet til motsatt side på øvre feltet og fikk seg megafon, så er de plutselig blitt mye bedre. Fortsatt elendige sanger med monoton lalling (og fortsatt en nitrist gjeng!), men de er en mye større supportergjeng og langt flere som deltar på sangene enn de var tidligere. 

krøvel vellevold

Quote from: Northside on May 18, 2016, 18:19:11 PM
Quote from: Alonso Solis on May 18, 2016, 14:21:12 PM
Quote from: Nixon on May 17, 2016, 22:26:29 PM
Det er vel ikke mye til feide. Noen distanserer seg vel mer enn andre, noe som går begge veier, men det er jo f.eks. en god del på Z, meg selv inkludert, som er medlemmer av Bataljonen. Noen der oppe startet sågar Bataljonen!;)


Jaha... Hva er årsaken til at man ikke kan stå nærmere hverandre da? Noe må jo ligge bak, for opplegget slik som det er nå gir ingen mening.



Z-feltet er vel så inngrodd at folk der aldri kommer til å flytte på seg. Ganske synd, da det er vanskelig å synge samstemt når noen få personer på død og liv skal være gjømt vekk i et hjørne på Brann Stadion. Det hadde hjulpet mye om man bare kunne beveget seg litt nærmere Felt C.

Nixon mener at man ikke kan gjøre som man vil bare fordi man er med i "supportergruppen". Delvis rett vil jeg si, men samtidig så har enkelte bevisst meldt seg ut av den aktive supportergjengen, da bør man ikke ha store innvendinger når supportergjengen kjører litt sitt eget løp. Dog prøver vi selvsagt å gjøre alle på Stadion fornøyd, da målet vårt alltid vil være å få flest mulig med på sang. Det er derimot ikke alltid like lett å få til.

Etter min mening var det en grusom tabbe i supportermiljøet når enkelte tilbake til tidlig på 2000-tallet var for kul, gammal eller lei gamle Store Stå. Flere av de som gjerne var frontfigurer i det gamle supportermiljøet på tribunen, forlot plutselig gjengen og stilte seg i et hjørne på Stadion.
Resultatet, spesielt i 2003-2006, var at Store Stå var totalt blottet for lederfigurer på feltet.
Etter å ha hatt et solid rykte på hjemmebane som landets mest høylytte, ble vi til tider ledd av for manglende trøkk på sangene, spesielt i motgang. Fornyelsen av sanger var også grusom, det var stort sett bare 3-4 sanger det ble noe trøkk på.

Flyttingen til Hansatribunen i 2007 hjalp på. Vi var i det minste samlet på én tribune. Samtidig kan vi trygt si at gullet gjorde sine underverk hva angikk stemningen på kampene, også i 2008 når nedturen begynte.

Jeg tror ikke det er noe stor konkurranse mellom dagens Felt-Z og Store Stå, eller boikott av hverandre. Problemet er bare at man ikke hører hva det andre feltet starter av sanger, i hvert fall ikke før det er noe trøkk på sangene.
Jeg ser enkelte mener (også andre steder enn forumet her) at vi med megafonen bevisst prøvde å overdøve Felt-Z. Den påstanden er så langt fra sannheten som det går an å få det. Ved flere anledninger stod vi å ventet for å høre hva Z-feltet startet å synge. Vi kunne se bevegelse, men det var til tider nesten umulig å høre hva som ble sunget. Spesielt dersom det var støy fra Store Stå samtidig.
De gangene Z-feltet startet en sang, og vi hørte det, så prøvde vi som vanlig å få Store Stå inn på samme sangen og samme tempoet.

Krøvel mener det er rart at man i England klarer å synge samstemt uten megafon. Jeg er ikke super-engasjert i Engelsk fotball selv, men har da fått med meg at det ikke bare er en dans på roser der borte. Engelskmennene selv blir vel utsunget på det som er av hjemmekamper i Europa League og Champions League.
Men ja, de synger samstemt på en del sanger. Men det klarer tross alt vi også (Byen é Bergen, Vi é berømte, Gullet ska hem, Nystemten etc.).
Jeg håper derimot at vi kan strekke oss til noe mer enn hva de klarer på tribunen i England om dagen, da det strengt tatt ikke er særlig imponerende.
Liverpool med suksess i Europa League er kult, men de kampene blir som å sammenligne gull-kampene våre i 2007. På slike kamper er det alltid bra kok.

La oss heller se til land på vår størrelse, til klubber på vår størrelse.
Sverige knuser oss så til de grader på tribunen om dagen. Hammarby, Djurgården, AIK, Malmø, IFK Gøteborg osv. Samtlige er milevis foran oss hva angår stemning. Hva er det de gjør som vi ikke får til? Brøndby og FCK er riktig nok litt større klubber, men ikke på antall tilskuere, spesielt ikke Brøndby. Men de er fortsatt 10 ganger bedre enn oss på tribunen.
Det er vel stygt å si det, men de som har hatt størst fremgang i Norge siste årene er vel kanskje RBK? De var en nitrist gjeng på nedre tribune bak ene målet. De dummet seg ut en liten stund når de brukte høyttalere som forsanger. Men når de innså den tabben, flyttet til motsatt side på øvre feltet og fikk seg megafon, så er de plutselig blitt mye bedre. Fortsatt elendige sanger med monoton lalling (og fortsatt en nitrist gjeng!), men de er en mye større supportergjeng og langt flere som deltar på sangene enn de var tidligere.  



Når det gjelder RBK: De har hatt 30 år med suksess for å bygge den tilskuermassen og den supportergjengen de har. De er såpass mange at megafonbruk lettere kan unnskyldes der.

Andre skandinaviske klubber: I Sverige og Danmark er det åpenbart viktig å være en del av supporterkulturen. De har like store rivaliserende naboklubber som fyrer opp viktigheten av å være en del av noe. Det er "oss mot dem". Alle klubbene du viser til er fra byområder som er en god del større enn oss, og/eller har et hardere oppvekstmiljø. På sånne steder tror jeg det å være en del av en gjeng med en felles identitet og gjerne mye grunnet hat mot naboklubber og denslags. Jeg tror mye kan forklares der. Vi kan i hvert fall si at det å være del av et supportermiljø ikke er veldig viktig her i byn. Her er det mer "familiær" stemning. Og jeg tror ikke det plutselig flytter mange tilskuere fra andre tribuner og bort på Store Stå fordi vi plutselig har blitt jævlig kule når vi har fått megafon.

England: Som sagt tidligere; ja det kan godt være at stemningen ikke er som før og denslags, men det har ingenting med saken å gjøre. De viser stadig at det går an å få tusener/titusener til å synge samstemt uten megafon likevel. Det er ikke umulig. Det handler kun om holdninger til det å synge. Se på stemningen hos mindre klubber, og se på stemningen i England i gamle dager. Hvordan kunne The Kop synge samstemt i gamle dager med godt over 20000 på den ene tribunen - uten megafon? Det viser at det går an. Og det er ikke fordi engelskmenn er supermennesker. Det er kun fordi de har en helt annen holdning til det å synge på kamp.

Felt Z vs Store Stå: Du har usynkron synging både 1) mellom disse to - og noen ganger også 2) internt på Store Stå. Når det gjelder det første så skyldes det at vi står for langt fra hverandre. Det er ikke lett å få det samstemt når det er 30 meter mellom gjengene. Når det gjelder det andre, så står Z og SS ironisk nok for nærme hverandre. De "forstyrrer" syngingen på Store Stå. De som står på SS nærmest Z, hører sikkert dem veldig bra. Og da blir det vanskeligere å høre dem som starter sang på SS. Hvis man synger samme sang, vil gjerne de på SS som står nærmest Z justere seg etter Z, mens de som står på andre siden av SS fortsetter i samme tempo.

Det ideelle hadde vært at Z enten flyttet seg ned til oss, slik at vi kunne bli bedre samstemt. Ellers så burde de flyttet lenger vekk, slik at man kan operere uavhengig av hverandre uten å forstyrre. Jeg tror ikke noen av delene skjer, og da vil man fortsette å være både usynkrone og forstyrre hverandre.

Og megafon er overhodet ikke nødvendig når vi er "normalt oppmøte" på SS. For så mange er vi ikke.



Legg ned hele klubben!

Corran

Litt av problemet mellom Z og SS er også at det synges i ulikt tempo.
Som oftest synges det raskere på SS eller tregere på Z

Når det gjelder en god del av de andre klubbene som nevnes så er det vel my shallalalala med megafoner og trommer og er det veien en vil gå?
Det gjør det i alle fall lettere å være i takt og samstemt, men faen så jævlig det høres ut

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

crm

Quote from: Corran on May 18, 2016, 21:56:06 PM
Når det gjelder en god del av de andre klubbene som nevnes så er det vel my shallalalala med megafoner og trommer og er det veien en vil gå?
Det gjør det i alle fall lettere å være i takt og samstemt, men faen så jævlig det høres ut


Det blir jo en helt annen sak, da er det viktigste hvilke sanger en faktisk synger. Ta for eksempel Djurgården: Kvalitetssanger med mye tekst og fine melodier. Men også høytaleranlegg og flere megafoner.

Når det gjelder Sverige, må det uansett være fullt mulig å sammenligne Bergen med for eksempel Malmø, som bare er en litt større by. De har supportertribune med 6000. Er det noen grunn til at vi ikke kunne hatt det i Bergen? Jeg greier ikke se noen vektige grunner til at det skulle være umulig over tid. Det store skillet i Sverige var på 90-tallet, da mange av supporterne sluttet å være så opptatt av engelsk fotball og heller organiserte seg mer som i Italia og Sør-Europa - inkludert å bli mer opptatt av tribunekampen i seg selv. Så har hele greien vokst til at supporterkulturen nå er blant de sterkeste i Europa. Det kommer av arbeid over tid, rett og slett.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

krøvel vellevold

Quote from: crm on May 18, 2016, 22:51:03 PM
Quote from: Corran on May 18, 2016, 21:56:06 PM
Når det gjelder en god del av de andre klubbene som nevnes så er det vel my shallalalala med megafoner og trommer og er det veien en vil gå?
Det gjør det i alle fall lettere å være i takt og samstemt, men faen så jævlig det høres ut


Det blir jo en helt annen sak, da er det viktigste hvilke sanger en faktisk synger. Ta for eksempel Djurgården: Kvalitetssanger med mye tekst og fine melodier. Men også høytaleranlegg og flere megafoner.

Når det gjelder Sverige, må det uansett være fullt mulig å sammenligne Bergen med for eksempel Malmø, som bare er en litt større by. De har supportertribune med 6000. Er det noen grunn til at vi ikke kunne hatt det i Bergen? Jeg greier ikke se noen vektige grunner til at det skulle være umulig over tid. Det store skillet i Sverige var på 90-tallet, da mange av supporterne sluttet å være så opptatt av engelsk fotball og heller organiserte seg mer som i Italia og Sør-Europa - inkludert å bli mer opptatt av tribunekampen i seg selv. Så har hele greien vokst til at supporterkulturen nå er blant de sterkeste i Europa. Det kommer av arbeid over tid, rett og slett.


Malmö er noe helt annet enn Bergen, selv om det bor litt flere mennesker i selve byen. I Stor-Malmö bor det f.eks. 700 000 mennesker. Og de sosiale forholdene er helt annerledes. Det er hardere forhold. Sånt skaper gjengkultur på både den ene og andre måten. Her er det en mye fredeligere atmosfære, både når det gjelder samfunnet generelt og fotball generelt. Og så er de jo klart at det også påvirkes av ytre faktorer: F.eks. supporterkulturen i Stockholm. Det var der det eksploderte først, og det er jo klart at det påvirker også andre byer med klubber i samme liga. Og så man ikke glemme naborivalisering som virker å være en mye større ting i Sverige enn i Norge. I Sverige har det ikke vært uvanlig at derbies trekker mange ganger flere tilskuere enn andre kamper. Og for all del; ikke glem at MFF har tatt rimelig med suksess.
Legg ned hele klubben!

crm

Tja, for det første har også Bergen et ganske stort omland og nedslagsfelt. For det andre forklarer ikke de sosiale forholdene at det har kommet en sånn enorm vekst i supporterkläckene akkurat de siste 15-20 årene (selv om kulturen var sterk før også).

Denne artikkelen er for øvrig interessant: http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/forskaren-hyllar-svensk-supporterkultur-lockar-manga-i-storstader/
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

krøvel vellevold

Quote from: crm on May 19, 2016, 10:16:21 AM
Tja, for det første har også Bergen et ganske stort omland og nedslagsfelt. For det andre forklarer ikke de sosiale forholdene at det har kommet en sånn enorm vekst i supporterkläckene akkurat de siste 15-20 årene (selv om kulturen var sterk før også).

Denne artikkelen er for øvrig interessant: http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/forskaren-hyllar-svensk-supporterkultur-lockar-manga-i-storstader/


Bergensområdet har 400 000 innbyggere og Hordaland har 500 000.
Stor-Malmö har 700 000 innbyggere og Skåne har 1,3 mill innbyggere.
Så jo, de har litt mer å ta av.

Det kommer jo frem i artikkelen at MFF har blitt en klubb som trekker fans fra hele Sverige, og det synes også som at det er veldig hipt og kult å være med i supportermiljøer i Sverige. Litt som med Klanen for 10-20 år siden. MFF har også tatt gull i 2004, 2010, 2013 og 2014 og deltatt i CL-gruppespill to år på rad. Hjelper på for interessen det også.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Det snakkes mye om identitet i den artikkelen. "Problemet" her hos oss er vel at vi har flust med identitet som det er som bergensere, og trenger ikke fotballen på samme måte. Da blir det vanskeligere å gjøre Brann til noe veldig hipt og kult.
Rød makt på Hansa

crm

Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2016, 12:49:52 PM
og det synes også som at det er veldig hipt og kult å være med i supportermiljøer i Sverige.


Ja, nettopp
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

krøvel vellevold

Quote from: crm on May 20, 2016, 08:03:25 AM
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2016, 12:49:52 PM
og det synes også som at det er veldig hipt og kult å være med i supportermiljøer i Sverige.


Ja, nettopp


Men hva kan man gjøre for å få det til å bli hipt og kult her? Bruke mer megafon?
Legg ned hele klubben!

Yngve

Quote from: krøvel vellevold on May 20, 2016, 08:05:41 AM
Quote from: crm on May 20, 2016, 08:03:25 AM
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2016, 12:49:52 PM
og det synes også som at det er veldig hipt og kult å være med i supportermiljøer i Sverige.


Ja, nettopp


Men hva kan man gjøre for å få det til å bli hipt og kult her? Bruke mer megafon?


Eg trur at om me hoppar og dansar litt meir, så kjem folk strøymande. Og gjerne ha fleire rop (helst med ropert) ala R...B... Nei, eg meiner B...R...A...

crm

Quote from: krøvel vellevold on May 20, 2016, 08:05:41 AM
Quote from: crm on May 20, 2016, 08:03:25 AM
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2016, 12:49:52 PM
og det synes også som at det er veldig hipt og kult å være med i supportermiljøer i Sverige.


Ja, nettopp


Men hva kan man gjøre for å få det til å bli hipt og kult her? Bruke mer megafon?


Dette er jo det store spørsmålet, og jeg skal ikke late som jeg sitter på de beste svarene. Men jeg tror (tror) dersom vi hadde fått litt flere til å være med å synge og å delta i den aktive supporterkulturen, så kunne det blitt såpass at flere igjen fra utsiden hadde blitt trukket til. Det handler vel om å ha en kritisk masse som synger, slik at det blir trykk nok til at flere ønsker å være en del av dette fellesskapet. Da mener jeg i første rekke de som står på sidene av Store Stå, men også unge fra andre tribunedeler (det var slik jeg selv kom inn i det iallfall). Over tid kan jo dette balle på seg, for folk avler folk.

For å få dette til, tror jeg megafon kan være et nyttig virkemiddel. De gangene det funket som best med megafonstart på 16.mai, var det veldig bra, da var det en del flere enn vanlig som svarte forsangerne fra begynnelsen. Vi trenger fler som synger mer, så kjør på med megafon.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

krøvel vellevold

Quote from: crm on May 20, 2016, 08:31:55 AM
Quote from: krøvel vellevold on May 20, 2016, 08:05:41 AM
Quote from: crm on May 20, 2016, 08:03:25 AM
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2016, 12:49:52 PM
og det synes også som at det er veldig hipt og kult å være med i supportermiljøer i Sverige.


Ja, nettopp


Men hva kan man gjøre for å få det til å bli hipt og kult her? Bruke mer megafon?


Dette er jo det store spørsmålet, og jeg skal ikke late som jeg sitter på de beste svarene. Men jeg tror (tror) dersom vi hadde fått litt flere til å være med å synge og å delta i den aktive supporterkulturen, så kunne det blitt såpass at flere igjen fra utsiden hadde blitt trukket til. Det handler vel om å ha en kritisk masse som synger, slik at det blir trykk nok til at flere ønsker å være en del av dette fellesskapet. Da mener jeg i første rekke de som står på sidene av Store Stå, men også unge fra andre tribunedeler (det var slik jeg selv kom inn i det iallfall). Over tid kan jo dette balle på seg, for folk avler folk.

For å få dette til, tror jeg megafon kan være et nyttig virkemiddel. De gangene det funket som best med megafonstart på 16.mai, var det veldig bra, da var det en del flere enn vanlig som svarte forsangerne fra begynnelsen. Vi trenger fler som synger mer, så kjør på med megafon.


16. mai er 16. mai. Da er det KANSKJE et behov for megafon for at folk skal høre sangstarter. Til vanlig er det ikke. 16. mai er det KANSKJE mulighet for å dra med flere folk enn akkurat selve gjengen på midten. Til vanlig er det ikke.

Store Stå har aldri vært hipt og kult. I Bergen er det klubben (laget) - ikke supporterklubben som er fokus. I motsetning til Klanen for 10-20 år siden da det virket som om mange i Klanen var mer opptatt av Klanen enn laget. Store Stå har vært omtrent samme størrelse i 25 år. 3-4-500 på vanlige kamper og 800-1000 på 16.mai. Men i rundt 2007 var vi kanskje større og kunne dra med hele nedre.

I Sverige er supporterkultur generelt en stor greie. Stockholmsklubbene ledet an - sikker mye pga den interne rivaliseringen, de ble svære og fikk mye medieoppmerksomhet, og så har andre storbyer som Göteborg og Malmö latt seg inspirere. I Bergen er vi ikke så opptatt av å være så forbanne kule og hippe. Ikke har vi noen skikkelige rivaler i nabolaget heller, og lokal rivalisering er jo noe som fyrer opp.

Og selv om du er uenig, tror jeg sosiale forhold har en del å si for at folk føler det er viktig å føle tilhørighet til sånt.

Men ja; jeg tror at en god supportergjeng vil trigge flere til å ha lyst å være med. Men megafon tror jeg har lite å si fra eller til.
Legg ned hele klubben!

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

crm

For så vidt helt greit standpunkt det. Men jeg tror det er fullt mulig å vokse fremover, selv om størrelsen har vært stabil over lang tid. Kjernen (ja, vet) har jo for eksempel hatt en stor vekst i antall syngende de seinere årene, også i perioder hvor Rosenborg har hatt relativ sportslig motgang.

Og så tror jeg ikke nødvendigvis det viktigste er om en hører forsangerne eller ikke, det er forskjell på å høre hva som synges og å faktisk synge med. Tror megafonen kan gi litt ekstra dytt til de som står der men som ikke har så lett for å kaste seg med.

NB! Har ikke sagt at sosiale forhold er helt uvesentlig, men tror det er viktigere at noen faktisk tar tak og faktisk jobber for at kläcken skal vokse og bli bedre.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger


krøvel vellevold

Quote from: crm on May 20, 2016, 09:31:35 AM
For så vidt helt greit standpunkt det. Men jeg tror det er fullt mulig å vokse fremover, selv om størrelsen har vært stabil over lang tid. Kjernen (ja, vet) har jo for eksempel hatt en stor vekst i antall syngende de seinere årene, også i perioder hvor Rosenborg har hatt relativ sportslig motgang.



Ja det må virkelig være RELATIV motgang... Tre seriegull, to sølv, to bronse (ingen dårligere enn det), ett cupgull og tre e-cup-gruppespill, f.o.m. 2009... Utrolig at de ikke ga opp hele klubben etter de tøffe årene. I år er de regjerende seriemester, regjerende cupmester, skal spille CL-kvalik til høsten, er klar serieleder og storfavoritt til å vinne igjen i år.
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Kanskje jeg er en utdøende rase, men jeg får mindre lyst til å synge med når det er megafon.
Tren på langskudd

huleste

Quote from: Lasaron on May 20, 2016, 11:37:03 AM
Kanskje jeg er en utdøende rase, men jeg får mindre lyst til å synge med når det er megafon.


Ja, men Gud og Fader! Er det ikke bedre og mer motiverende å synge i takt og samstemt?

Corran

Nei det føles og høres mer arrangert og kunstig ut når megafon brukes
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

dokken

Quote from: Yngve on May 20, 2016, 08:08:51 AM
Quote from: krøvel vellevold on May 20, 2016, 08:05:41 AM
Quote from: crm on May 20, 2016, 08:03:25 AM
Quote from: krøvel vellevold on May 19, 2016, 12:49:52 PM
og det synes også som at det er veldig hipt og kult å være med i supportermiljøer i Sverige.


Ja, nettopp


Men hva kan man gjøre for å få det til å bli hipt og kult her? Bruke mer megafon?


Eg trur at om me hoppar og dansar litt meir, så kjem folk strøymande. Og gjerne ha fleire rop (helst med ropert) ala R...B... Nei, eg meiner B...R...A...

Skjønner virkelig ikke at folk har noe imot "Gje meg en B!", "Gje meg en R!" osv. Dette er jo det mest klassiske Brann-heiaropet gjennom tidene. Ove Thues Brann-sang begynner med det (med en megafon), og boken om Brann fra 1985 heter nettopp "Gje meg en B!".

Det er et rop som alle kan delta på, og ga alltid bra trøkk på gamle Store Stå.

huleste

Quote from: Corran on May 20, 2016, 16:52:13 PM
Nei det føles og høres mer arrangert og kunstig ut når megafon brukes



Tenkt hvor deilig det hadde vært om alle var mer interessert i at stemningen skal være god, enn at det ikke skal føles arrangert og kunstig. Sutrete å klage på megafonen, så lenge den brukes sjeldent og på dager der det er nødvendig, som på 16. mai.

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

huleste

Quote from: Corran on May 20, 2016, 21:48:27 PM


Vi kan snakke så mye vi vil om hvor flinke de en borte i Engeland, men vi får det jo ikke til. Og når folk er imot et virkemidel som kan hjelpe oss til å få det til, så får vi det iallfall ikke til.

krøvel vellevold

Quote from: huleste on May 20, 2016, 23:00:41 PM
Quote from: Corran on May 20, 2016, 21:48:27 PM


Vi kan snakke så mye vi vil om hvor flinke de en borte i Engeland, men vi får det jo ikke til. Og når folk er imot et virkemidel som kan hjelpe oss til å få det til, så får vi det iallfall ikke til.


Er engelskmenn supermennesker med en fantastisk hørsel og fantastisk rytmesans, som klarer å synge samstemt uten megafon? Eller er det vi som er tilbakestående?

Det handler ikke om at vi ikke får til å synge samstemt uten megafon. Vi er ikke mindre intelligente mennesker enn engelskmenn.

Det handler om folks innstilling til det å stå på Store Stå. Mange står der uten å bidra en dritt til stemningen. De får ikke plutselig mer lyst til å synge fordi om det er noen med megafon der.

Dessuten handler det om den idiotiske avstanden mellom Z og SS. Som sagt et par ganger nå; de to gjengene står for langt unna hverandre til at det er noen vits i å prøve på samstemt synging, og de står for nærme til at man kan operere uforstyrret av hverandre. Den ene gjengen forstyrrer den andre gjengen.

Megafonen er pr i dag ment for at alle på SS skal høre den første linjen av en sang som startes. Men det hindrer ikke at sangen glir ut og blir usynkron senere. For med normalt oppmøte på SS er det null problem å høre den som starter sang. Så utenom dager som 16/5, forstår jeg ikke problemet. Er det et problem at man ikke synger i samme takt, må jo megafon brukes gjennom hele sangen. Og det er det vel ingen som ønsker?

Nå har vi prøvd både unummererte seter og fjerning av seter. Begge deler skulle være en mirakelkur for stemningen. Vi som var skeptiske til at det ville løse noe, var bakstreverske, og England ble brukt som eksempel på hvor ødeleggende seter var for stemningen - selv om man stod. Nå kommer de samme folkene og er overbevist om at megafon vil gjøre alt fantastisk. Vi som er skeptiske til at det vil løse noe, er bakstreverske, og England blir brukt som eksempel på hvor dårlig det går med stemningen når man ikke bruker megafon. Og når heller ikke megafon redder stemningen, så vil nok tromme komme på banen som løsningen det også.

Og så må jeg spørre; hva kan egentlig megafon løse av samstemt-problemet når ikke engang BGG-gjengen klarte å synge i takt med "Her kommer Bergen igjen" over høyttalerne før kampen på 16/5?

Legg ned hele klubben!

Corran

Et av de største problemene er at ikke folk klarer å holde samme tempo. Ikke mellom SS og Z ei heller på SS.
Har vært flere ganger (også med megafon på 16 mai) at SS starter og de på tribunen bak henger seg på men etter 2-3 linjer så er en stor del av SS et stykke foran i sangen.
Om det er SS som synger for fort eller andre som synger for seint er jeg ikke sikker på.
Når alle synger i samme tempo så blir det også bedre.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Ninja-Bob

Kan det ha noko med materialet å gjere? Når eg høyrer for meg engelske supportarsongar så høyrer eg for meg ein meir legato, bølgande sangstil enn Vi e de beste, eller å Bergen by, etc. Jo meir kompleks rytmisk ein song er, jo vanskeligare vil det vere å synge i takt mwd kvarandre.

krøvel vellevold

Quote from: Ninja-Bob on May 21, 2016, 10:53:45 AM
Kan det ha noko med materialet å gjere? Når eg høyrer for meg engelske supportarsongar så høyrer eg for meg ein meir legato, bølgande sangstil enn Vi e de beste, eller å Bergen by, etc. Jo meir kompleks rytmisk ein song er, jo vanskeligare vil det vere å synge i takt mwd kvarandre.


Enig. Jeg tror supportersanger funker best når de går i en ukomplisert takt, er lettfattelige og gjerne med et visst tempo. En del fra den indre kjernen klager over manglende trøkk; men hva med å slutte å hele tiden starte sanger som aldri kommer til å bli noe trøkk på? Det er noen sanger som nesten bare BGG synger med på.

Og når det gjelder dette med å kunne høre sangstarter; hvorfor må den gjengen som starter sanger på enhver bortekamp stille seg helt nederst på tribunen? For å komme på tv? De må jo stille seg sentralt i gjengen. Eventuelt lenger bak. Nederst står de jo med ryggen til resten av gjengen, og det blir lang avstand til dem som står øverst.
Legg ned hele klubben!

Amatøren

Synes Dan Riisnes gjør en god figur med megafon på kokalele. Kan han være en mann for store stå?
Barmen army

Yngve

Quote from: Ninja-Bob on May 21, 2016, 10:53:45 AM
Kan det ha noko med materialet å gjere?


Sjølvsagt. Det er jo ein grunn til at etter 2-3 år med iherdig synging, kamp etter kamp, er det framleis berre 14 stykk som syng med på "Det går et sus over stadion"

dudo

Horwath (!), Johansen og Skaanes fra start. Vet noen hvorfor?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra


dudo

Helt feil tråd, ser jeg.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Gulløl

Noe å lære ? Video fra når Hibs ble cupmester i helgen når de slo Rangers.
Rolig sang, enkel tekst og en svær sving samstemt.
https://www.youtube.com/watch?v=M3b_lw7t2TE
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

osoerli

Quote from: Gulløl on May 22, 2016, 18:44:05 PM
Noe å lære ? Video fra når Hibs ble cupmester i helgen når de slo Rangers.
Rolig sang, enkel tekst og en svær sving samstemt.
https://www.youtube.com/watch?v=M3b_lw7t2TE


Lett å vera samstemte når det er komp over høgtalarane
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Paikjetil

Quote from: Yngve on May 21, 2016, 13:22:46 PM
Quote from: Ninja-Bob on May 21, 2016, 10:53:45 AM
Kan det ha noko med materialet å gjere?


Sjølvsagt. Det er jo ein grunn til at etter 2-3 år med iherdig synging, kamp etter kamp, er det framleis berre 14 stykk som syng med på "Det går et sus over stadion"


Det er ikke et hvilket som helst sus, men et _SUS_, som om et sus var noe skarpt og kontant. Kanskje de glade ultrasguttene burde forstå at det er en grunn til at den tørrkoker i ytterligere 97 år. Gi opp disse monotone og intetsigende sangene om pyro, flagg og sang, at dere skal koke i hundre år (hva enn det betyr) og at byen er klar for fææææst. Gi faen i å rote med disse jævla flaggene i nitti minutter pluss tillegg. Vi som sitter bak dere liker veldig godt å se hva som skjer på banen. Synd disse BGG (ironisk nok) er så opptatt av å være så synlig med disse flaggene og de pumpende armbevegelsene sine i ekte kanaris-stil. For min del kunne de lagt seg i en sous vide-pose og godgjort seg i hundre år øverst på gamle sitte. Så kan vi andre holde kjeft og se på fotball.

aleksanderhjelleseth

Visst alle var som du hadde det ikke vært mye stemning. Holde kjeft å se på fotball....'', Er det deg Drillo?


Finfin respons

Jeg merket meg at det var mindre problematisk flaggekultur i Molde. Flaggene føk opp på dødballer og når det ikke skjedde noe på banen, men ble ganske sympatisk lagt ned når det var noe vi skulle se.
Med noen unntak.
Og unntatt på noen sanger.

Moldesupporterne flagget med gigaflagg HELE kampen. Må være utrolig kjipt å stå bak sånne hensynsløse folk.
Kanskje.

Finfin respons

Mal-Apropos debatten i denne tråden om at det vi må finne en måte å få det til å bli kult å bli med i den syngende supportergruppen, så har en kamerat (Rolf_77) skrevet et dikt til den naive men absolutt trendy ungdommen. Jeg publiserer det her på hans vegne. Rolf er litt ufin og mutt, så dette gjør jeg under tvil, og håper det tas med sport og godt humør.


Ode til de hippe og kule, trendy og in i tiden

Vi er Brann, vi er kule
vi er trendy, vi skal rule
bli som oss, bli in i tiden
Hate LøvHam - Stikk i siden!
ta en selfi, løft opp stangen,
post på twitter, syng på sangen
insta, snap og heie heie
lik oss, følg oss, #gjør din greie
syng i takt og vis rød makt
ropert handy: "Vi er trendy!"
vi er vinen, vi er hippe
(bruker Betsson for å tippe)
Hater drama, blogg og Riise
synger munnspill`rkestervise
Vi drar damer, rå i sengen.
Bli som oss, bli med i gjengen

Gjør det nå, før du blir tretti,
for da er du ikke kul lenger.
ROFL.
Kanskje.

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Klaus_Brann

Quote from: Paikjetil on May 23, 2016, 02:44:52 AM
Quote from: Yngve on May 21, 2016, 13:22:46 PM
Quote from: Ninja-Bob on May 21, 2016, 10:53:45 AM
Kan det ha noko med materialet å gjere?


Sjølvsagt. Det er jo ein grunn til at etter 2-3 år med iherdig synging, kamp etter kamp, er det framleis berre 14 stykk som syng med på "Det går et sus over stadion"


Det er ikke et hvilket som helst sus, men et _SUS_, som om et sus var noe skarpt og kontant. Kanskje de glade ultrasguttene burde forstå at det er en grunn til at den tørrkoker i ytterligere 97 år. Gi opp disse monotone og intetsigende sangene om pyro, flagg og sang, at dere skal koke i hundre år (hva enn det betyr) og at byen er klar for fææææst. Gi faen i å rote med disse jævla flaggene i nitti minutter pluss tillegg. Vi som sitter bak dere liker veldig godt å se hva som skjer på banen. Synd disse BGG (ironisk nok) er så opptatt av å være så synlig med disse flaggene og de pumpende armbevegelsene sine i ekte kanaris-stil. For min del kunne de lagt seg i en sous vide-pose og godgjort seg i hundre år øverst på gamle sitte. Så kan vi andre holde kjeft og se på fotball.


Jeg var delvis enig med deg helt til du kom med den siste kommentaren.
Uten stemningen hadde vi vært et betydningsløst lag som rotet rundt i divisjonene.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dokken

Quote from: Paikjetil on May 23, 2016, 02:44:52 AM
Quote from: Yngve on May 21, 2016, 13:22:46 PM
Quote from: Ninja-Bob on May 21, 2016, 10:53:45 AM
Kan det ha noko med materialet å gjere?


Sjølvsagt. Det er jo ein grunn til at etter 2-3 år med iherdig synging, kamp etter kamp, er det framleis berre 14 stykk som syng med på "Det går et sus over stadion"


Det er ikke et hvilket som helst sus, men et _SUS_, som om et sus var noe skarpt og kontant. Kanskje de glade ultrasguttene burde forstå at det er en grunn til at den tørrkoker i ytterligere 97 år. Gi opp disse monotone og intetsigende sangene om pyro, flagg og sang, at dere skal koke i hundre år (hva enn det betyr) og at byen er klar for fææææst. Gi faen i å rote med disse jævla flaggene i nitti minutter pluss tillegg. Vi som sitter bak dere liker veldig godt å se hva som skjer på banen. Synd disse BGG (ironisk nok) er så opptatt av å være så synlig med disse flaggene og de pumpende armbevegelsene sine i ekte kanaris-stil. For min del kunne de lagt seg i en sous vide-pose og godgjort seg i hundre år øverst på gamle sitte. Så kan vi andre holde kjeft og se på fotball.


Du er klar over at det finnes noe som heter Gamle Sitte? Og noe som heter Sparebanken vest-tribunen? Og hvis du absolutt må være bak mål (bokstavlig og i overført betydning): BT-tribunen.

På alle disse tribunene sitter folk og holder kjeft i massevis. Og det er masse ledige seter der.

Et gratis tips.

Spelaren

Selv oppe på øvre B sitter vi pent og pyntelig og det er aldri noen flagg som hindrer utsikten. Er stemningen god nok blir det tilogmed synging fra vår side!
Gå av.

Go Up