• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Vard - Brann, 06.05.15 kl 18:00

Started by Lasaron, May 03, 2015, 20:58:56 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Hatleking

Quote from: Nixon on May 06, 2015, 21:29:09 PM
Quote from: Hatleking on May 06, 2015, 21:12:54 PM
No har me imidlertidig ikkje spelt så mange heimekampar at det er veldig lett å sjå ein trend.


Nei, og jeg vil legge til at Ranheim var veldig dårlige. Og det var ikke bare vi som gjorde de dårlige. De var rett og slett skrekkelig dårlige. Noe jeg også kommenterte etter kampen. Og vi har spilt to fryktelige kamper etter det, selv om vi har vunnet begge. Så Ranheim var etter min mening nødvendigvis ikke noe start på en trend, men heller som lett match.

Men vi får se på lørdag. En god kamp mot rogalendingene er det vi trenger nå for å finne tilbake til en slags optimisme.

Nixon

Quote from: krakra on May 06, 2015, 21:42:18 PM
Det er spilt seks seriekamper på den tiden. Jeg tror man må spille på seg selvtillitt i tellende kamper.


Tror du virkelig at gode prestasjoner i treningskamper ikke kan bygge selvtillit?
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on May 06, 2015, 21:47:26 PM
Quote from: krakra on May 06, 2015, 21:42:18 PM
Det er spilt seks seriekamper på den tiden. Jeg tror man må spille på seg selvtillitt i tellende kamper.


Tror du virkelig at gode prestasjoner i treningskamper ikke kan bygge selvtillit?
Tror det er begrenset når det har gått såpass langt.

Klaus_Brann

Eller overbevisende cupseire som i dag?
Jeg vet jammen ikke om kamper som i dag bygger laget opp eller ned. Spillet vi leverer er så langt, langt under der vi bør være.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

May 06, 2015, 21:54:04 PM #154 Last Edit: May 06, 2015, 22:00:11 PM by Nixon
Quote from: krakra on May 06, 2015, 21:51:35 PM
Quote from: Nixon on May 06, 2015, 21:47:26 PM
Quote from: krakra on May 06, 2015, 21:42:18 PM
Det er spilt seks seriekamper på den tiden. Jeg tror man må spille på seg selvtillitt i tellende kamper.


Tror du virkelig at gode prestasjoner i treningskamper ikke kan bygge selvtillit?
Tror det er begrenset når det har gått såpass langt.
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Klaus_Brann on May 06, 2015, 21:52:15 PM
Eller overbevisende cupseire som i dag?
Jeg vet jammen ikke om kamper som i dag bygger laget opp eller ned. Spillet vi leverer er så langt, langt under der vi bør være.

Klaus_Brann

Mer tente, men Gud så mye dårligere de er. Da skal vi fortsatt være et par hakk bedre enn de fleste.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Soler

Quote from: krakra on May 06, 2015, 21:16:41 PM
Nei, det er en tynn forklaring. I fjor ble var vi så svake mentalt at vi kunne tapt for hvem som helst nør vi fikk motgang. I år har vi viste en fremgang på det mentale. Det er veldig viktig. Flere slike steg, så kan vi forvente godt spille også borte. Spillemessig så vi klar fremgang hjemme mot Ranheim. Så vi har et spill på gang, men trenger selvtillitt for å få det ut borte.

Ok, så det at man ikke treffer med pasninger og er passive i presset har kun med selvtillit å gjøre og ingenting med ferdighetene til spillerne? Dette er altså mer logisk enn at det er lettere å vinne mot dårligere motstand?

Soler

Quote from: Klaus_Brann on May 06, 2015, 22:03:58 PM
Mer tente, men Gud så mye dårligere de er. Da skal vi fortsatt være et par hakk bedre enn de fleste.


Nei, nei du har ikke skjønt noen ting. Fotball er noe som sitter mellom ørene. Det laget som er best mentalt vinner også kampen, ferdigheter er av mindre betydning. Det var der karrieren min røk jeg trodde bare ikje sterkt nok på det.

Gepard

Quote from: Lasaron on May 06, 2015, 19:35:24 PM
Konge med seier og avansement!! Og her er det mye positivt å ta med seg:

- Barmen har, på en måte, åpnet målkontoen. Dette kan være det som skal til for at han scorer på store sjanser framover.
- Hansson har fått starte og spilt mot topp motivert 2.divisjonsmotstand. Det har nok gitt ham en vekker. Han må hjem og trene mer og bedre.
- Brann har i flere kamper i det siste vist god psyke, vi får god trening i å mestre stort press. Det er det som skjer. De tok igjen Jerv, de halte i land seier mot Bryne, og nå dette. Hele tiden har vissheten om at tap=mye bråk og negativ oppmerksomhet, ligget og truet. Likevel har de klart å hale ting i land. Vi ser konturene av et lag som mestrer å spille under press, som mestrer å være favoritter. Dette er knall.



Ok da, kjøper det siste avsnittet der, og ber til høyere makter om at det faktisk kan være rett.

krakra

May 06, 2015, 22:23:15 PM #160 Last Edit: May 06, 2015, 22:31:01 PM by krakra
Quote from: Soler on May 06, 2015, 22:13:56 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 06, 2015, 22:03:58 PM
Mer tente, men Gud så mye dårligere de er. Da skal vi fortsatt være et par hakk bedre enn de fleste.


Nei, nei du har ikke skjønt noen ting. Fotball er noe som sitter mellom ørene. Det laget som er best mentalt vinner også kampen, ferdigheter er av mindre betydning. Det var der karrieren min røk jeg trodde bare ikje sterkt nok på det.

Finfin respons

Dette lærte Vard-kampen oss:

- Brann tar midtbaneproblemet sitt på alvor, og eksperimenterer (igjen). Denne gang med Acosta og Skaanes.
- Acosta og Skaanes (i kombinasjon med duellsvake spillere som Larsen, Castro, Hansson og tildels Huseklepp) klarer overhodet ikke å etablere trygghet og spill med høyt tempo og samhandling. Det kunne man kanskje gjettet på forhånd. Norling ropte Tempo Tempo i hele første omgang. Det hjalp ikke. (Det burde hjulpet).

- Grønner kan vel spille back men han viser ikke teft til å gjøre slik som offensivt orienterte backer burde gjøre.
- Karadas og Knutsen klarer seg greit nok i midtforsvaret.
- Larsen altså... Vi vet han har det inne. I denne kampen lærte vi ikke noe nytt om han i grunn.
- Huseklepp holder 120 minutter mot 2.divisjonskondismotstand. Imponerende.
- Horwath gjør en trygg og finfin kamp. Sjanseløs på 1-0. Reddet straffe i konken. 6. (en profeti om BT-børsen).

- Trenerteamet gjør tidlige, riktige bytter og forflyttinger. Brann går fra å spille rævvvva til vanlig ræv.
- Orlov leverer. Karadas kan dempe på brystet. Barmen kan score!
- Skaanes fungerer overraskende greit som back (/kant) (mot dårlig motstand) (Brann spillte vel tildels 3-4-3).
- Barmen var viktig og god (bortsett fra dette underlige høye tyngdepunktet hans som gjør at han lar seg finte ut av lave tekniske spillere) sammen med Haugen på den nye sentrale midtbanen.

Resultatene lyver.
Brann har fremdeles et problem med spillestil. Det er urovekkende.

Forøvrig skriver Lasaron mye klokt. Det er mye å glede seg over. Ikke glem at Vard scorer på et straffe som vel skulle vært frispark utenfor, og som Hansson strengt tatt skulle løst på en annen (mer rutinert) måte i forkant.
Kanskje.

krøvel vellevold

Men vi vinner straffekonk selv om selvtilliten er lav og det var vi som hadde presset på oss. Og vi gir ikke opp, men får til slutt målet vi trenger. Det er da noe.
Legg ned hele klubben!

Soler

Quote from: krakra on May 06, 2015, 22:23:15 PM
Quote from: Soler on May 06, 2015, 22:13:56 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 06, 2015, 22:03:58 PM
Mer tente, men Gud så mye dårligere de er. Da skal vi fortsatt være et par hakk bedre enn de fleste.


Nei, nei du har ikke skjønt noen ting. Fotball er noe som sitter mellom ørene. Det laget som er best mentalt vinner også kampen, ferdigheter er av mindre betydning. Det var der karrieren min røk jeg trodde bare ikje sterkt nok på det.


Mentale faktorer kan gjerne være med å forklare korte formsvikter, som en følge av at den kollektive innsatsen blir svakere. Men å forklare dette med Brann sin nedtur blir tynt svært tynt. Denne trenden til Brann har vart i snart to år. Hvordan kan du forklare dette kun med selvtillit som årsak?

Selvfølgelig har dette med ferdigheter å gjøre. Grunnen til at det ikke funker for Brann er at de ikke har gode nok ferdigheter til å utføre arbeidsoppgavene sine godt nok. Det handler om dårlig press, svake avleveringer, dårlige avgjørelser og manglende orienteringsevne. Av alle brannkampene jeg har sett de siste to årene har jeg sett spillere som har klare mangler på disse områdene. Da kan man ikke bare skylde på selvtillit.

aleksanderhjelleseth

Quote from: Soler on May 07, 2015, 06:19:18 AM
Quote from: krakra on May 06, 2015, 22:23:15 PM
Quote from: Soler on May 06, 2015, 22:13:56 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 06, 2015, 22:03:58 PM
Mer tente, men Gud så mye dårligere de er. Da skal vi fortsatt være et par hakk bedre enn de fleste.


Nei, nei du har ikke skjønt noen ting. Fotball er noe som sitter mellom ørene. Det laget som er best mentalt vinner også kampen, ferdigheter er av mindre betydning. Det var der karrieren min røk jeg trodde bare ikje sterkt nok på det.


Mentale faktorer kan gjerne være med å forklare korte formsvikter, som en følge av at den kollektive innsatsen blir svakere. Men å forklare dette med Brann sin nedtur blir tynt svært tynt. Denne trenden til Brann har vart i snart to år. Hvordan kan du forklare dette kun med selvtillit som årsak?

Selvfølgelig har dette med ferdigheter å gjøre. Grunnen til at det ikke funker for Brann er at de ikke har gode nok ferdigheter til å utføre arbeidsoppgavene sine godt nok. Det handler om dårlig press, svake avleveringer, dårlige avgjørelser og manglende orienteringsevne. Av alle brannkampene jeg har sett de siste to årene har jeg sett spillere som har klare mangler på disse områdene. Da kan man ikke bare skylde på selvtillit.

Tull. Negativitet avler negativitet og en negativ spiral kan vare lenge.

Lasaron

Quote from: Soler on May 07, 2015, 06:19:18 AM
Quote from: krakra on May 06, 2015, 22:23:15 PM
Quote from: Soler on May 06, 2015, 22:13:56 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 06, 2015, 22:03:58 PM
Mer tente, men Gud så mye dårligere de er. Da skal vi fortsatt være et par hakk bedre enn de fleste.


Nei, nei du har ikke skjønt noen ting. Fotball er noe som sitter mellom ørene. Det laget som er best mentalt vinner også kampen, ferdigheter er av mindre betydning. Det var der karrieren min røk jeg trodde bare ikje sterkt nok på det.


Mentale faktorer kan gjerne være med å forklare korte formsvikter, som en følge av at den kollektive innsatsen blir svakere. Men å forklare dette med Brann sin nedtur blir tynt svært tynt. Denne trenden til Brann har vart i snart to år. Hvordan kan du forklare dette kun med selvtillit som årsak?

Selvfølgelig har dette med ferdigheter å gjøre. Grunnen til at det ikke funker for Brann er at de ikke har gode nok ferdigheter til å utføre arbeidsoppgavene sine godt nok. Det handler om dårlig press, svake avleveringer, dårlige avgjørelser og manglende orienteringsevne. Av alle brannkampene jeg har sett de siste to årene har jeg sett spillere som har klare mangler på disse områdene. Da kan man ikke bare skylde på selvtillit.
Tren på langskudd

Tom C

Quote from: Soler on May 07, 2015, 06:19:18 AM
Selvfølgelig har dette med ferdigheter å gjøre. Grunnen til at det ikke funker for Brann er at de ikke har gode nok ferdigheter til å utføre arbeidsoppgavene sine godt nok. Det handler om dårlig press, svake avleveringer, dårlige avgjørelser og manglende orienteringsevne. Av alle brannkampene jeg har sett de siste to årene har jeg sett spillere som har klare mangler på disse områdene. Da kan man ikke bare skylde på selvtillit.


Amen. Fullstendig enig i dette. Ser det jo gang på gang at f.eks når backene skal spille opp, så er de statiske, og leiter febrilsk etter pasningsalternativer, og som regel ender det da opp enten med en støttepasning bakover, eller en dårlig pasning fremover. Vi mangler samhandling, og etter at man har gitt ballen fra seg (noe man ofte gjør på en elendig måte) så er man liksom ferdig.Man gjør seg ikke spillbar igjen, går på overlapping el.l. Vi er rett og slett elendig på å gjøre hverandre gode.

Og til Krakra: Det må være lov å lufte sin frustrasjon over det helt tragiske spillet uten at det er krisemaksimering. Jeg forventer mer enn dette av spillere med Branns logo på brystet, og jeg sliter med å se at det trengs så mye mer tid for å se konturene av en plan.
Aldri mer Obos....

Lasaron

Tren på langskudd

aleksanderhjelleseth

For mye rotering på laget må også sees på som en av grunnene til mangel på samspill. Systemet eller måten vi skal spille på er ikke godt nok innøvd, derfor ser det planløst ut. Spillerene vet jo ikke hvordan eller hvor de skal løpe, og dette er norling sitt ansvar. Ene og alene. Odd er et godt eksempel på dette, de spiller det samme spillsystemet med alle de aldersbestemte lagene sine, hele klubben holder seg til samme formasjon, dette har de drevet på med i mange år, og det funker som bare juling. Poenget mitt er at spillerene er trygge på hvor pasninger skal slås, og på hvor de skal løpe. Dette skaper trygghet og en kollektiv forståelse som dessverre mangler hos oss.
Trygghet og selvtillit går hånd i hånd.

Xminator

Vi skal tilbake til 20. april før vi hadde en kamp med en uke pause før kampen. Fra og med 20 april er det spilt 6 kamper på 16 dager. Det er fortsatt 3 kamper igjen før det blir en lenger pause. Om Norling hadde toppet laget alle de kampene så tror jeg det hadde gått enda verre.

Ja det sitter i hodet, men tror ikke det er bare "gidder ikke spille ball i dag". De har kampprogrammet i bakhodet. For Brannspillerene er ikke hver kamp årets kamp. For lagene vi møter er det nettopp det. Da er det lettere å fokusere på den ene kampen selv om de andre lagene har samme tette kampprogram.

Sommerprogrammet vil nok være lettere rent motivasjonsmessig. Ja, det blir tett kampprogram i mai/juni og juni/juli, men det er 4 kamper om gangen (om vi klarer å få med oss 4. runde i slutten av juni), noe som vil være lettere for spillerene å "se over" enn den perioden med 9 kamper vi nå er i uten skikkelig restitusjonspause.

Jeg tror også spillerene vil ha betydelig lettere for å motivere seg for de 3 neste kampene. Ulf er jo "tippeligamotstand". Hønefoss litt det samme. Og 16. mai med lokaloppgjør vil være en ren skandale om noen av de som er i kamptroppen ikke klarer å motivere seg for.

Nå må man glemme denne prestasjonen og huske at det viktigste er at vi er en cuprunde nærmere neste overgangsvindu.

Corran

Mangel på samspill er rett og slett dårlige spillere
Dette er ikke et forsvar av Norling men jeg nekter å tro at når Brann har ballen hos midtstoppere så er taktikken/planen at de 2 sentrale midtbanespillerne, kantene og spissene alle skal rusle framover med rygg mot ball eller stå i ro, gjerne sammen med en motspiller eller to.
Det er total mangel på å søke rom hvor pasningen kan/skal komme. Dette er ikke et nytt problem for slik var det også under Skars. Og er det initiativ så er det enten så overaskende at de med ballen ikke ser det eller det er det eneste som skjer av bevegelse fra Brann spillere så det er enkelt å demme opp for. Mao total mangel på samtidige bevegelser
Det er ikke meningen at midtstoppere og gjerne den defensive midtbanemannen skal sentre mellom seg så mye som de gjør. Det er rett og slett mangel på alternativer.
Hvorfor det er slik skjønenr eg ikkje, men det er ikke det som er planen/taktikken.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Quote from: Corran on May 07, 2015, 11:52:21 AM
Mangel på samspill er rett og slett dårlige spillere
Dette er ikke et forsvar av Norling men jeg nekter å tro at når Brann har ballen hos midtstoppere så er taktikken/planen at de 2 sentrale midtbanespillerne, kantene og spissene alle skal rusle framover med rygg mot ball eller stå i ro, gjerne sammen med en motspiller eller to.
Det er total mangel på å søke rom hvor pasningen kan/skal komme. Dette er ikke et nytt problem for slik var det også under Skars. Og er det initiativ så er det enten så overaskende at de med ballen ikke ser det eller det er det eneste som skjer av bevegelse fra Brann spillere så det er enkelt å demme opp for. Mao total mangel på samtidige bevegelser
Det er ikke meningen at midtstoppere og gjerne den defensive midtbanemannen skal sentre mellom seg så mye som de gjør. Det er rett og slett mangel på alternativer.
Hvorfor det er slik skjønenr eg ikkje, men det er ikke det som er planen/taktikken.


Jeg innrømmer at dette er et skudd i blinde, men jeg prøver meg: Kanskje det er slik at motstanderne våre, i årets kamp for dem, blant annet har vært flinke til å dekke rom? Og at slike som deg og meg ikke klarer å se slikt? At det iallfall er litt av forklaringen?
Tren på langskudd

Christian


Fusentast

Tror ikke man skal legge så mye i denne kampen, til tross for trøstesløst dårlig spill er Brann videre. Ikke glem at Brann alltid har hatt problemer mot motstand fra lavere nivå, dette er ikke Norling-spesifikt. Glem heller ikke at det var en rekke TL-lag som fikk problemer, og at spesielt den genierklærte MIM fikk fullstendig stryk med Start mot Vindbjart.

Jeg tror generelt at innsatsen til Brann og diverse TL-lag ikke illustrerer annet enn at cupen han mindre betydning nå enn tidligere. I år bør Brann prioritere serien, og da blir cupen kun en distraksjon.
I don't think you can the rules!

Nixon

Quote from: Fusentast on May 07, 2015, 12:28:37 PMI år bør Brann prioritere serien, og da blir cupen kun en distraksjon.


Tvert imot. Hvis det er et år Brann virkelig skal prioritere cupen er det i år!
Rød makt på Hansa

Fusentast

Quote from: Nixon on May 07, 2015, 12:33:04 PM
Quote from: Fusentast on May 07, 2015, 12:28:37 PMI år bør Brann prioritere serien, og da blir cupen kun en distraksjon.


Tvert imot. Hvis det er et år Brann virkelig skal prioritere cupen er det i år!


Hvorfor i all verden skulle de det? Opprykk er det eneste som betyr noe, cupen er en svært falmende stjerne innen norsk fotball. Det som betyr noe er at Brann kommer seg fortest mulig tilbake til TL, og da må de gjerne ryke i første runde mot Follese for min del.
I don't think you can the rules!

Nixon

Jeg har ingen tro på at noen ekstra cupkamper vil ødelegge for opprykket. Rykker vi ikke opp er det av helt andre grunner. Husk på at det er nå kampene kommer tettest, til høsten er det på langt nær så travelt. Da vil ikke noen ekstra kamper ha noe å si.

Poenget mitt er at i år er cupen vår eneste sjanse til å få spille europacup neste år. Tenk hvilken snarvei det hadde vært tilbake i det gode selskapet! Det hadde vært en flott og positiv inngang til neste sesong. Og vi hadde kanskje blitt mer attraktive på spillermarkedet.

Sjansen er rett nok ikke så stor, vi har tross alt ikke vunnet cupen på 11 år, men det er ingen grunn til å ikke prøve etter min mening.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Tren på langskudd

krakra

Jeg syns ikke det er urimelig å forvente opprykk og gode resultater i cupen. Kanskje litt kravstort å forvente cupgull, men for å si det sånn: Brann skal klare å rykke opp selv om de går hele veien i cupen.

Cupen gir inntekter. Allerede nå snakker TL-lagene som røk ut om milliontap. Så vi bør satse på cupen.

Huff

Ift diskusjonen lengre oppe kjøper jeg ikke dette ''årets kamp'' argumentet når det kommer til våre motstandere i Obås, i cupen er det kanskje et poeng, men ikke i serien. Jeg forstår at motstanderne våre i serien er ekstra tente fordi de møter selveste Brann, og dette var og forventet, men det er samtidig såpass lavt nivå på motstanderne at de ikke evner å mobilisere mer krefter enn bedre trente TL-rivaler fra tidligere sesonger.

Basert på sesongen sålangt, virker det på meg som Brann-spillerne får mer tid, og mer rom enn de gjorde i TL i fjor, og dette overrasker meg, jeg hadde trodd det var motsatt. Det som snarere virker å være problemet i Obås, er det samme som var problemet i går, nemlig at våre spillere tydeligvis ikke er motiverte nok, verken i serien eller cupen. Dette er hårreisende, og spillerne må ta seg sammen. Nå har vi hørt denne forklaringen flere ganger, hvis dette skjer igjen, forventer jeg at spillerne får høre det, og at de får høre deg skikkelig. Så får en evt vurdere om en også må få inn noen på trenersiden som klarer å motivere spillerne, men dette er helt klart ikke utelukkende trener sitt ansvar.


Nixon

Quote from: Lasaron on May 07, 2015, 12:48:24 PMDet er selvsagt viktigere å rykke opp enn å vinne cupen.


Det sier seg selv.

Men når smålag over hele landet, bestående av studenter og arbeidsfolk, koser seg med cupen og vil spille flest mulig kamper, er det litt merkelig at våre heltidsansatte spillere ikke skal takle disse få ekstra kampene.
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: Huff on May 07, 2015, 12:57:27 PMIft diskusjonen lengre oppe kjøper jeg ikke dette ''årets kamp'' argumentet når det kommer til våre motstandere i Obås, i cupen er det kanskje et poeng, men ikke i serien. Jeg forstår at motstanderne våre i serien er ekstra tente fordi de møter selveste Brann, og dette var og forventet, men det er samtidig såpass lavt nivå på motstanderne at de ikke evner å mobilisere mer krefter enn bedre trente TL-rivaler fra tidligere sesonger.


Det finnes haugevis av lag rundt omkring i verden som har en slik status at det er "årets kamp" for motstanderen når de møtes. Og jeg ser ikke annet enn at mange av disse klubbene takler det helt greit. De vinner fotballkamper likevel. Så det er ingen unnskyldning.
Rød makt på Hansa

Jose Arrogantio

Quote from: Soler on May 07, 2015, 06:19:18 AM
Quote from: krakra on May 06, 2015, 22:23:15 PM
Quote from: Soler on May 06, 2015, 22:13:56 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 06, 2015, 22:03:58 PM
Mer tente, men Gud så mye dårligere de er. Da skal vi fortsatt være et par hakk bedre enn de fleste.


Nei, nei du har ikke skjønt noen ting. Fotball er noe som sitter mellom ørene. Det laget som er best mentalt vinner også kampen, ferdigheter er av mindre betydning. Det var der karrieren min røk jeg trodde bare ikje sterkt nok på det.


Mentale faktorer kan gjerne være med å forklare korte formsvikter, som en følge av at den kollektive innsatsen blir svakere. Men å forklare dette med Brann sin nedtur blir tynt svært tynt. Denne trenden til Brann har vart i snart to år. Hvordan kan du forklare dette kun med selvtillit som årsak?

Selvfølgelig har dette med ferdigheter å gjøre. Grunnen til at det ikke funker for Brann er at de ikke har gode nok ferdigheter til å utføre arbeidsoppgavene sine godt nok. Det handler om dårlig press, svake avleveringer, dårlige avgjørelser og manglende orienteringsevne. Av alle brannkampene jeg har sett de siste to årene har jeg sett spillere som har klare mangler på disse områdene. Da kan man ikke bare skylde på selvtillit.


Hvis du mener det mentale kan ha innvirkning på kort sikt så kan du ikke si at det ikke har innvirkning på lang sikt. Eller mener du at mentale problemer er noe som bare fikser seg selv og at selvtillit kommer tilbake av seg selv bare man taper nok kamper?

dudo

Quote from: Huff on May 07, 2015, 12:57:27 PM
Basert på sesongen sålangt, virker det på meg som Brann-spillerne får mer tid, og mer rom enn de gjorde i TL i fjor, og dette overrasker meg, jeg hadde trodd det var motsatt.


Rimelig åpenbart at man får mer tid og rom på lavere nivå. Men da er man jo på lavere nivå selv også, og evner ikke å handle raskt nok - sånn at det kanskje ikke ser ut som man har bedre tid.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Huff

Quote from: dudo on May 07, 2015, 13:36:21 PM
Rimelig åpenbart at man får mer tid og rom på lavere nivå. Men da er man jo på lavere nivå selv også, og evner ikke å handle raskt nok - sånn at det kanskje ikke ser ut som man har bedre tid.


Ja og nei, jeg forventet motstandere som presset mer, løp mer, og spilte med høyere intensitet enn de orket, så forventet jeg og motstandere som møtte veggen et stykke ut i andre omgang (litt slik enkelte har beskrevet Senja som slo ut TIL i går). Poenget var uansett at motstanderne virker langt mindre farlige enn jeg først fryktet da Brann rykket ned, men at Brann -som du er inne på over- snarere har sluppet seg ned på deres nivå.

Soler

Quote from: Lasaron on May 07, 2015, 09:01:06 AM


Alltid kjekt å ha noe ukrontrollerbart å skylde på. I Bergen er vi eksperter på å skylle på andre enn oss selv når ting ikke går vår vei.

Hvorfor Senja slo Tromsø? De løp mer og duellerte bedre. Derav krampe. Ikke verre.

krakra

Det er ikke sånn at det ikke er vår skyld hvis det mentale mangler. Det er bare disse enkle løsningene enkelte av oss reagerer på. Jeg tror de som tror at de bare er å kjøpe oss ut av problemene tar feil. Vi henter gode spillere, men de havner inn i samme sumpen som resten av laget. Brann har noen grunnleggende mangler på spill og mentalitet som må fikses før man bruker mye penger på nye spiller. For disse kommer bare til å underprestere de og.

Soler

Quote from: Jose Arrogantio on May 07, 2015, 13:19:17 PM
Quote from: Soler on May 07, 2015, 06:19:18 AM
Quote from: krakra on May 06, 2015, 22:23:15 PM
Quote from: Soler on May 06, 2015, 22:13:56 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 06, 2015, 22:03:58 PM
Mer tente, men Gud så mye dårligere de er. Da skal vi fortsatt være et par hakk bedre enn de fleste.


Nei, nei du har ikke skjønt noen ting. Fotball er noe som sitter mellom ørene. Det laget som er best mentalt vinner også kampen, ferdigheter er av mindre betydning. Det var der karrieren min røk jeg trodde bare ikje sterkt nok på det.


Mentale faktorer kan gjerne være med å forklare korte formsvikter, som en følge av at den kollektive innsatsen blir svakere. Men å forklare dette med Brann sin nedtur blir tynt svært tynt. Denne trenden til Brann har vart i snart to år. Hvordan kan du forklare dette kun med selvtillit som årsak?

Selvfølgelig har dette med ferdigheter å gjøre. Grunnen til at det ikke funker for Brann er at de ikke har gode nok ferdigheter til å utføre arbeidsoppgavene sine godt nok. Det handler om dårlig press, svake avleveringer, dårlige avgjørelser og manglende orienteringsevne. Av alle brannkampene jeg har sett de siste to årene har jeg sett spillere som har klare mangler på disse områdene. Da kan man ikke bare skylde på selvtillit.


Hvis du mener det mentale kan ha innvirkning på kort sikt så kan du ikke si at det ikke har innvirkning på lang sikt. Eller mener du at mentale problemer er noe som bare fikser seg selv og at selvtillit kommer tilbake av seg selv bare man taper nok kamper?


Ikke la mine mangelfulle innlegg få denne debatten ut av spor. Jeg mener at resultatene kommer som en konsekvens av manglende ferdigheter hos spillere, og ikke minst manglende komplimentere ferdigheter. Andre mener at det kun sitter i hodet. Her er uenigheten, så tar vi diskusjonen derfra.

Lasaron

Quote from: Soler on May 07, 2015, 20:41:51 PM
Quote from: Lasaron on May 07, 2015, 09:01:06 AM


Alltid kjekt å ha noe ukrontrollerbart å skylde på. I Bergen er vi eksperter på å skylle på andre enn oss selv når ting ikke går vår vei.

Hvorfor Senja slo Tromsø? De løp mer og duellerte bedre. Derav krampe. Ikke verre.


Du misforstod meg hvis du tror jeg ikke mener det er Brann sin feil at Brann har dårlig psyke. God psyke er en del av det å være god i idrett.

Hvorfor løp og duellerte Senja bedre enn Tromsø?
Tren på langskudd

Soler

Quote from: krakra on May 07, 2015, 20:48:52 PM
Det er ikke sånn at det ikke er vår skyld hvis det mentale mangler. Det er bare disse enkle løsningene enkelte av oss reagerer på. Jeg tror de som tror at de bare er å kjøpe oss ut av problemene tar feil. Vi henter gode spillere, men de havner inn i samme sumpen som resten av laget. Brann har noen grunnleggende mangler på spill og mentalitet som må fikses før man bruker mye penger på nye spiller. For disse kommer bare til å underprestere de og.


Er både enig og uenig i det. Jeg har i likhet med mange andre liten tro på prosjekt Norling, og tror en ny trener må på plass for at vi skal bli et topplag igjen.

Samtidig mener jeg altfor masse ansvar hviler på spillere som ikke klarer og håndtere det. Enten de ikke er gode nok eller er sterke nok mental for å spille for Brann. I sum synes jeg spillerne utfyller hverandre for dårlig. Derfor må det også handles inn forsterkninger for at nivået skal heves. Pdd synes jeg det er få spillere som holder mål, men jeg tror en del av dem kan heve nivået hvis de får bedre medspillere. Se bare hvor mye bedre Grønner spilte når han fikk spille sammen med Jonsson.

Soler

Quote from: Lasaron on May 07, 2015, 21:02:51 PM
Quote from: Soler on May 07, 2015, 20:41:51 PM
Quote from: Lasaron on May 07, 2015, 09:01:06 AM


Alltid kjekt å ha noe ukrontrollerbart å skylde på. I Bergen er vi eksperter på å skylle på andre enn oss selv når ting ikke går vår vei.

Hvorfor Senja slo Tromsø? De løp mer og duellerte bedre. Derav krampe. Ikke verre.


Du misforstod meg hvis du tror jeg ikke mener det er Brann sin feil at Brann har dårlig psyke. God psyke er en del av det å være god i idrett.

Hvorfor løp og duellerte Senja bedre enn Tromsø?


Fordi det de gav maks, mens Tromsø ikke gjorde det. Med litt flaks kan et dårligere lag slå et bedre hvis innsatsen er der.

Hvorfor vant Barca mot Bayern? Fordi de er et bede lag eller sterkere mentalt?

krakra

May 07, 2015, 21:12:04 PM #191 Last Edit: May 07, 2015, 21:16:36 PM by krakra
Grønner var vel best sammen med Hanstveit, så der tror jeg det handlet mer om en trygg og rutinert medspiller enn ferdighetene til makkeren.
Jeg er ikke uenig i at Brann kunne hatt mer utfyllende ferdigheter. Syns Acosta og Grønner utfyller hverandre bra, samme med Haugen og Demidov, men spissene utfyller ikke hverandre særlig bra og syns heller ikke kantene er gode på å gjøre spissene gode.

Men at Brann er i OBOS er ikke på grunn av ferdighetene til spillerne. Det handler først og fremst om en selvtillitt som var rasert under Skarsfjord, og en Norling som bare gjorde vondt være med tulllete taktiske disponeringer og spillestil.

Brann fikk jo kritikk for dette i evalueringen. Man nesten bare unggutter og gamlinger. Svært få i den beste fotballalderen(25-29). Dette ble forklart med at man satset på talentene, men jeg tror det heller skyldes elendig stallplanlegging. For talentene er det jo en fordel å ha gode medspillere og det kan være en fordel at veien til spill for a-laget ikke er alt for enkel. Acosta, Nouri og Castro er alle i "rett alder", så man har gjort grep for en mer balansert stall aldersmessig iallefall. Syns også Acosta var en viktig spiller i forhold til utfyllende ferdigheter.

Lasaron

Quote from: Soler on May 07, 2015, 21:11:03 PM
Quote from: Lasaron on May 07, 2015, 21:02:51 PM
Quote from: Soler on May 07, 2015, 20:41:51 PM
Quote from: Lasaron on May 07, 2015, 09:01:06 AM


Alltid kjekt å ha noe ukrontrollerbart å skylde på. I Bergen er vi eksperter på å skylle på andre enn oss selv når ting ikke går vår vei.

Hvorfor Senja slo Tromsø? De løp mer og duellerte bedre. Derav krampe. Ikke verre.


Du misforstod meg hvis du tror jeg ikke mener det er Brann sin feil at Brann har dårlig psyke. God psyke er en del av det å være god i idrett.

Hvorfor løp og duellerte Senja bedre enn Tromsø?


Fordi det de gav maks, mens Tromsø ikke gjorde det. Med litt flaks kan et dårligere lag slå et bedre hvis innsatsen er der.

Hvorfor vant Barca mot Bayern? Fordi de er et bede lag eller sterkere mentalt?


Men hvorfor gav Senja maks, og ikke Tromsø?

Barca vs Bayern? Vet ikke, en kombinasjon kanskje. Litt merkelig sammenligning all den tid Tromsø etter alle solemerker skal være langt bedre enn Senja.
Tren på langskudd

Soler

Quote from: Lasaron on May 07, 2015, 21:15:55 PM
Quote from: Soler on May 07, 2015, 21:11:03 PM
Quote from: Lasaron on May 07, 2015, 21:02:51 PM
Quote from: Soler on May 07, 2015, 20:41:51 PM
Quote from: Lasaron on May 07, 2015, 09:01:06 AM


Alltid kjekt å ha noe ukrontrollerbart å skylde på. I Bergen er vi eksperter på å skylle på andre enn oss selv når ting ikke går vår vei.

Hvorfor Senja slo Tromsø? De løp mer og duellerte bedre. Derav krampe. Ikke verre.


Du misforstod meg hvis du tror jeg ikke mener det er Brann sin feil at Brann har dårlig psyke. God psyke er en del av det å være god i idrett.

Hvorfor løp og duellerte Senja bedre enn Tromsø?


Fordi det de gav maks, mens Tromsø ikke gjorde det. Med litt flaks kan et dårligere lag slå et bedre hvis innsatsen er der.

Hvorfor vant Barca mot Bayern? Fordi de er et bede lag eller sterkere mentalt?


Men hvorfor gav Senja maks, og ikke Tromsø?

Barca vs Bayern? Vet ikke, en kombinasjon kanskje. Litt merkelig sammenligning all den tid Tromsø etter alle solemerker skal være langt bedre enn Senja.


Hvorfor er bananen krum? Det er jo ikke lett å svare på det. Fotball er jo tilfeldighetenes spill.
Man kan få rare utslag i enkeltkamper. Samtidig så mener jeg at forskjellen mellom elite og nivå to er mindre nå enn tidligere. Da øker sannsynligheten for cupbomber.

Klaus_Brann

Quote from: Nixon on May 07, 2015, 12:45:50 PM
Sjansen er rett nok ikke så stor, vi har tross alt ikke vunnet cupen på 11 år, men det er ingen grunn til å ikke prøve etter min mening.


Får ikke tapende cupfinalist e-cup hvis vinneren også er kvalifisert gjennom serien?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Jose Arrogantio

Quote from: Soler on May 07, 2015, 20:54:10 PM
Quote from: Jose Arrogantio on May 07, 2015, 13:19:17 PM
Quote from: Soler on May 07, 2015, 06:19:18 AM
Quote from: krakra on May 06, 2015, 22:23:15 PM
Quote from: Soler on May 06, 2015, 22:13:56 PM
Quote from: Klaus_Brann on May 06, 2015, 22:03:58 PM
Mer tente, men Gud så mye dårligere de er. Da skal vi fortsatt være et par hakk bedre enn de fleste.


Nei, nei du har ikke skjønt noen ting. Fotball er noe som sitter mellom ørene. Det laget som er best mentalt vinner også kampen, ferdigheter er av mindre betydning. Det var der karrieren min røk jeg trodde bare ikje sterkt nok på det.


Mentale faktorer kan gjerne være med å forklare korte formsvikter, som en følge av at den kollektive innsatsen blir svakere. Men å forklare dette med Brann sin nedtur blir tynt svært tynt. Denne trenden til Brann har vart i snart to år. Hvordan kan du forklare dette kun med selvtillit som årsak?

Selvfølgelig har dette med ferdigheter å gjøre. Grunnen til at det ikke funker for Brann er at de ikke har gode nok ferdigheter til å utføre arbeidsoppgavene sine godt nok. Det handler om dårlig press, svake avleveringer, dårlige avgjørelser og manglende orienteringsevne. Av alle brannkampene jeg har sett de siste to årene har jeg sett spillere som har klare mangler på disse områdene. Da kan man ikke bare skylde på selvtillit.


Hvis du mener det mentale kan ha innvirkning på kort sikt så kan du ikke si at det ikke har innvirkning på lang sikt. Eller mener du at mentale problemer er noe som bare fikser seg selv og at selvtillit kommer tilbake av seg selv bare man taper nok kamper?


Ikke la mine mangelfulle innlegg få denne debatten ut av spor. Jeg mener at resultatene kommer som en konsekvens av manglende ferdigheter hos spillere, og ikke minst manglende komplimentere ferdigheter. Andre mener at det kun sitter i hodet. Her er uenigheten, så tar vi diskusjonen derfra.


Må det være enten eller? Det kan ha vært mangler i stallen som startet en dårlig periode som har blitt forverret av medfølgende dårlig selvtillit. Kvaliteten i stallen er nok ikke der vi vil den skal være, grunnet dårlig stallbygging, men jeg tror også at kvaliteten er god nok til at vi burde vært i en bedre situasjon med bedre spill enn vi gjør nå. Karadas var en god midtstopper i Sogndal for under ett år siden. Jeg tror ikke ferdighetene forsvinner på et par måneder. Samme med Birkelund, som var på skorpen til A-laget til et fransk toppligalag. Demir var en komet på vei opp og imponerte på svensk landslag bare uker før han spilte første kamp for oss (hvor jeg husker han var et vandrende aspeblad, mer nervøs spiller kan jeg ikke huske å ha sett utpå der). Og så er det alle de som har prestert bedre når de har forlatt Brann, selv for mindre og dårligere klubber. Larsen presterte bedre i Hønefoss, til tross for dårligere medspillere. Man mister ikke ferdigheter på noen få måneder, da er det noe mentalt som stopper dem.

Slik jeg ser det kan Norling ha vært for ambisiøs da han kom hit og overvurdert ferdighetene på laget. Da laget så går ut og møter veggen, så kan det igjen ha gått andre veien. Man mister selvtillit, og undervurderer lagets og sine egne evner, som igjen fører til dårligere tenning og motivasjon, og dermed dårligere press og tempo i kamp. Som igjen fører til ytterligere dårlige resultater, dårligere selvtillit og enda mindre tenning. Dårligere og dårligere spill, og hvis ikke treneren klarer å gjøre de nødvendige grep for å få det mentale tilbake på plass kan denne vonde spiralen godt vare hele sesongen.

dudo

Slutt med den der jævla nyanseringen, Jose! Det passer seg ikke her inne. (ellers er jeg stort sett enig)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Brann patriot

May 08, 2015, 00:35:50 AM #197 Last Edit: May 08, 2015, 00:40:18 AM by Brann patriot
Absence of proof is not proof of absence

Jose Arrogantio

Quote from: dudo on May 07, 2015, 23:38:08 PM
Slutt med den der jævla nyanseringen, Jose! Det passer seg ikke her inne. (ellers er jeg stort sett enig)


Beklager. Det jeg mente å si er at med litt mer selvtillit og en skikkelig trener har vi egentlig Norges beste stall og burde vunnet gull både i fjor og i år.

Lasaron

Quote from: Klaus_Brann on May 07, 2015, 22:27:54 PM
Quote from: Nixon on May 07, 2015, 12:45:50 PM
Sjansen er rett nok ikke så stor, vi har tross alt ikke vunnet cupen på 11 år, men det er ingen grunn til å ikke prøve etter min mening.


Får ikke tapende cupfinalist e-cup hvis vinneren også er kvalifisert gjennom serien?


Jeg mener det ble endret for noen år siden. Nå går plassen til den høyest plasserte i serien som ikke er kvalifisert. Dette er selvsagt riktig måte å gjøre det på.
Tren på langskudd

Go Up