• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger vinteren 2015

Started by Lasaron, August 14, 2014, 08:14:52 AM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Falkman

Quote from: Spelaren on January 19, 2015, 10:12:38 AM
Quote from: Joggi Bogga on January 18, 2015, 12:32:40 PM
...en av kontinentets svakeste ligaer...


Hvorfor skrives dette fortsatt? Dette er rangeringen. Vi er midt på treet. "En av de svakeste" assossieres ikkje med de som er midt på treet, med mindre en går fullstendig svart hvitt og sier "de beste" fra midten og opp. I så fall er vi der, i en av de beste ligaene i Europa.


med andre ord blant de aller svakeste det finnes noen som helst slags verdi i å sammenligne seg med.

Lasaron

Quote from: Falkman on January 19, 2015, 10:49:07 AM
Quote from: Spelaren on January 19, 2015, 10:12:38 AM
Quote from: Joggi Bogga on January 18, 2015, 12:32:40 PM
...en av kontinentets svakeste ligaer...


Hvorfor skrives dette fortsatt? Dette er rangeringen. Vi er midt på treet. "En av de svakeste" assossieres ikkje med de som er midt på treet, med mindre en går fullstendig svart hvitt og sier "de beste" fra midten og opp. I så fall er vi der, i en av de beste ligaene i Europa.


Hva er kriteriene for sammenligning da? Folketall? Geografisk nærhet? Klimatisk likhet, som i denne sammenhengen godt kan være at man spiller fra vår til høst?
Mange nordmenn har mindreverdighetskompleks når det kommer til fotball, og det er den som taler når man sier slike ting som Joggi Bogga sier.

med andre ord blant de aller svakeste det finnes noen som helst slags verdi i å sammenligne seg med.


Hva er kriteriene for sammenligning da? Folketall? Geografisk nærhet? Klimatisk likhet, som i denne sammenhengen godt kan være at man spiller fra vår til høst?
Mange nordmenn har mindreverdighetskompleks når det kommer til fotball, og det er den som taler når man sier slike ting som Joggi Bogga sier.
Tren på langskudd

Jose Arrogantio

Quote from: Falkman on January 19, 2015, 10:49:07 AM
Quote from: Spelaren on January 19, 2015, 10:12:38 AM
Quote from: Joggi Bogga on January 18, 2015, 12:32:40 PM
...en av kontinentets svakeste ligaer...



Hvorfor skrives dette fortsatt? Dette er rangeringen. Vi er midt på treet. "En av de svakeste" assossieres ikkje med de som er midt på treet, med mindre en går fullstendig svart hvitt og sier "de beste" fra midten og opp. I så fall er vi der, i en av de beste ligaene i Europa.


med andre ord blant de aller svakeste det finnes noen som helst slags verdi i å sammenligne seg med.


Hvilken verdi er det i å sammenligne oss med ligaer i land med mange ganger større folketall og med mye mer penger i omsetning? Det er da mer nyttig å se hvordan vi gjør i forhold til land med mer sammenlignbare forutsetninger, som Danmark, Finland og Estonia for eksempel.

Spelaren

Gå av.

Lasaron

Norge har 5 mill. Jeg vil her liste opp land som har mellom 3 og 7 mill, og som kan ha utfordrende vinter.

Armenia, Bosnia, Kroatia, Moldova, Georgia, Finland, Serbia, Danmark, Slovakia, Sveits, Bulgaria, Skottland.

Av disse er Bulgaria, Danmark og Skottland like over oss. Armenia, Bosnia, Georgia, Moldova, Finland, Serbia og Slovakia er bak oss.

Følgende land har flere enn 8 mill, har utfordrende vinter, og er likevel bak oss: Azerbajdan, Ungarn, Kazakhstan.

Vi er også bedre enn Irland som har 4 mill og mild vinter.

Konklusjonen er soleklar: Norge kommer godt ut i forhold til sammenlignbare land :)  Den saken er bare helt imornt grei!
Tren på langskudd

Joggi Bogga

Mange av landene bak oss er vanskelig å ta seriøst. Flertallet er så små eller har såpass elendig økonomi eller folketall at de heller burde vært, eller har vært,  regionale ligaer i større nasjonale sammenslutninger.

Følgende er derfor vanskelig å anerkjenne:

Kazakhstan
Moldova
Georgia
Iceland
Bosnia and Herzegovina
Liechtenstein
FYR Macedonia
Montenegro
Luxembourg
Northern Ireland
Lithuania
Latvia
Malta
Estonia
Faroe Islands
Wales
Armenia
Andorra
San Marino
Gibraltar


Mens disse har vi stolt lagt bak oss:
Serbia
Slovenia
Azerbaijan
Slovakia
Hungary
Finland
Albania
Republic of Ireland
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Lasaron

Quote from: Joggi Bogga on January 19, 2015, 14:34:15 PM
Mange av landene bak oss er vanskelig å ta seriøst. Flertallet er så små eller har såpass elendig økonomi eller folketall at de heller burde vært, eller har vært,  regionale ligaer i større nasjonale sammenslutninger.

Følgende er derfor vanskelig å anerkjenne:

Kazakhstan
Moldova
Georgia
Iceland
Bosnia and Herzegovina
Liechtenstein
FYR Macedonia
Montenegro
Luxembourg
Northern Ireland
Lithuania
Latvia
Malta
Estonia
Faroe Islands
Wales
Armenia
Andorra
San Marino
Gibraltar


Mens disse har vi stolt lagt bak oss:
Serbia
Slovenia
Azerbaijan
Slovakia
Hungary
Finland
Albania
Republic of Ireland


Konklusjonen er soleklar: Norge kommer godt ut i forhold til sammenlignbare land :)  Den saken er bare helt imornt grei!
Tren på langskudd

krakra

January 19, 2015, 14:42:37 PM #1107 Last Edit: January 19, 2015, 14:45:34 PM by krakra
Det er jo svakt å bare sammenligne på bakgrunn av folketall. Norge er ikke et stort land, men vi er et rikt land og har større kjøpskraft og lønnsnivå enn de fleste av landene rundt oss.

Det er uansett noe kjøpende klubber driter i. Vi er en svak liga som klubber fra de fleste storligaer er skeptiske til. Det gjør det vanskeligere å selge spillere dyrt. Noen klubber har klart å skaffe seg et godt rykte. Det har ikke Brann. Selv ikke med Norgrs mest fotballlfaglige sterke daglige leder.

Lasaron

Quote from: krakra on January 19, 2015, 14:42:37 PM
Det er jo svakt å bare sammenligne på bakgrunn av folketall. Norge er ikke et stort land, men vi er et rikt land og har større kjøpskraft og lønnsnivå enn de fleste av landene rundt oss.


Du skriver som om noen bare har sammenlignet på bakgrunn av folketall.

Tren på langskudd

krakra

Quote from: Lasaron on January 19, 2015, 14:53:38 PM
Quote from: krakra on January 19, 2015, 14:42:37 PM
Det er jo svakt å bare sammenligne på bakgrunn av folketall. Norge er ikke et stort land, men vi er et rikt land og har større kjøpskraft og lønnsnivå enn de fleste av landene rundt oss.


Du skriver som om noen bare har sammenlignet på bakgrunn av folketall.


Ja. Det gjør jeg.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on January 19, 2015, 14:42:37 PM
Det er jo svakt å bare sammenligne på bakgrunn av folketall. Norge er ikke et stort land, men vi er et rikt land og har større kjøpskraft og lønnsnivå enn de fleste av landene rundt oss.

Det er uansett noe kjøpende klubber driter i. Vi er en svak liga som klubber fra de fleste storligaer er skeptiske til. Det gjør det vanskeligere å selge spillere dyrt. Noen klubber har klart å skaffe seg et godt rykte. Det har ikke Brann. Selv ikke med Norgrs mest fotballlfaglige sterke daglige leder.


Hvordan definerer du landene rundt oss? Hvis det er Nord-Europa, så generer Tippeligaen mer enn Danmark og Sverige (men ikke mye, snakk om maks et par titall millioner) og sikkert mer enn Irland, Island og Finland, selv om jeg ikke har tall. Men vi generer mindre enn England og Skottland. Danmark og Sverige gjøre det altså bedre relativt sett, mens Skottland verre. Vi er i hvert fall ikke de svakeste, hverken totalt eller relativt til økonomi. Og hvis du mener Europa, så er vi i øvre halvdel både inntekstmessig og resultatmessig, altså akkurat der vi burde være.

I forhold til hvorvidt spillere herfra er attraktive eller ikke, så er jeg enig. Med enkelte unntak så er nok spillere herfra lite interessante for toppklubber (og ligaer) i Europa, men det er nok heller fordi det er såpass stor avstand mellom toppen og resten enn fordi Norge er spesielt dårlige. Jeg tror det er få ligaer utenfor England, Spania, Tyskland, Portugal, Frankrike, Nederland og Italia hvor spillere er spesielt ettertraktet eller lette å selge til klubber i de store ligaene.

Lasaron

Quote from: krakra on January 19, 2015, 14:57:18 PM
Quote from: Lasaron on January 19, 2015, 14:53:38 PM
Quote from: krakra on January 19, 2015, 14:42:37 PM
Det er jo svakt å bare sammenligne på bakgrunn av folketall. Norge er ikke et stort land, men vi er et rikt land og har større kjøpskraft og lønnsnivå enn de fleste av landene rundt oss.


Du skriver som om noen bare har sammenlignet på bakgrunn av folketall.


Ja. Det gjør jeg.


Hvem tenker du på da?
Tren på langskudd

krakra

Jeg tenker på han over her som skrev en liste av land basert på folketall og "kan ha utfordrende vintre"

Lasaron

Quote from: krakra on January 19, 2015, 16:33:21 PM
Jeg tenker på han over her som skrev en liste av land basert på folketall og "kan ha utfordrende vintre"


Det var det jeg håpte.
Jeg lagde en liste basert på folketall og klima, mens du skriver at man ikke bare kan tenke på folketall. Hvorfor gjorde du det?
Tren på langskudd

krakra

Fordi jeg syns du la alt for mye vekt på folketall og ignorerte økonomi og at det gjorde sammenligningen useriøs. Hvorfor gjorde du det?

Lasaron

Quote from: krakra on January 19, 2015, 16:48:19 PM
Fordi jeg syns du la alt for mye vekt på folketall og ignorerte økonomi og at det gjorde sammenligningen useriøs. Hvorfor gjorde du det?


Du er ofte litt hårsår i diskusjoner med andre, og virker opptatt av å være redelig. Likevel later du som om jeg bare tenker på folketall. Det er litt spesielt.

Vent litt, du satt det jo bare på spissen  ;)

Tren på langskudd

krakra

Du må gjerne pirke på at du også nevnte "kan ha en utfordrende vinter". Det forandrer ingenting. Sammenligningen er svak når du ikke tar høyde for øknomien. Mange av ligaene du nevner er i lutfattige land og knapt proffesjonelle. Sammenligner du TL med andrr ligaer som har tilnærmet samme lønnsnivå kommer vi neppe like godt ut.

Lasaron

Quote from: krakra on January 19, 2015, 17:08:16 PM
Du må gjerne pirke på at du også nevnte "kan ha en utfordrende vinter". Det forandrer ingenting. Sammenligningen er svak når du ikke tar høyde for øknomien. Mange av ligaene du nevner er i lutfattige land og knapt proffesjonelle. Sammenligner du TL med andrr ligaer som har tilnærmet samme lønnsnivå kommer vi neppe like godt ut.


Innser du at du sier at klima ikke spiller noen rolle?

Fotball utmerker seg ikke som en sport man trenger være rik i for å bli god.

Det kan tenkes at vårt klima spiller en rolle når en fra f eks Ghana lurer på om han skal gå til Aalesund eller en middels eliteserieklubb i Belgia. Når man velger klubb er det mye som veies for og imot. Klima er nok med i vektskålen for mange. Ikke utenkelig at Norge ville tiltrekt seg flere dyktigere fotballspillere med et bedre klima.

Hvordan medianlønnen er i vår eliteserie sammenlignet med andre land vet jeg lite om. Her er det isåfall også interessant å ta med lønn i forhold til kostnadsnivå i samme land.
Tren på langskudd

krakra

Nei, du har selvfølgelig rett. Det er ikke de rikeste klubbene som er best...
Hvorfor er det så nøye hva vi får for Badji hvis penger ikke er så nøye?

Lasaron

Quote from: krakra on January 19, 2015, 17:30:45 PM
Nei, du har selvfølgelig rett. Det er ikke de rikeste klubbene som er best...
Hvorfor er det så nøye hva vi får for Badji hvis penger ikke er så nøye?


Klart penger betyr noe. Klart klima betyr noe.
Jeg syntes det var lettere å finne noenlunde klimatisk likhet enn økonomisk likhet.

Strømsgodset kan vinne i Norge, Atletico Madrid kan vinne i Spania.

Jobbes det godt med fotball over tid, i et land, vil det kunne føre til at klubbene tjener mer penger.
Jobbes det godt med fotball over tid, i et land, vil det ikke føre til at klimaet blir bedre.

Jeg utfordrer deg til å liste opp en del europeiske land du mener vi bør sammenligne oss med. Det bør være en del utskiftninger i forhold til min liste som gikk på folketall mellom 3 og 7 mill og utfordrende vintre. Listen bør inneholde ca like mange land som min gjorde.
Tren på langskudd

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on January 19, 2015, 17:08:16 PM
Du må gjerne pirke på at du også nevnte "kan ha en utfordrende vinter". Det forandrer ingenting. Sammenligningen er svak når du ikke tar høyde for øknomien. Mange av ligaene du nevner er i lutfattige land og knapt proffesjonelle. Sammenligner du TL med andrr ligaer som har tilnærmet samme lønnsnivå kommer vi neppe like godt ut.


Ikke lønn direkte, men denne listen viser hvor mye inntekter det er i enkelte ligaer, inkludert Tippeligaen. Synes vi ligger omtrent der vi burde ligge i forhold til økonomi. Vi er verken spesielt gode eller dårlige.


Herman1

Quote from: Lasaron on January 19, 2015, 17:40:34 PM
Quote from: krakra on January 19, 2015, 17:30:45 PM
Nei, du har selvfølgelig rett. Det er ikke de rikeste klubbene som er best...
Hvorfor er det så nøye hva vi får for Badji hvis penger ikke er så nøye?


Klart penger betyr noe. Klart klima betyr noe.
Jeg syntes det var lettere å finne noenlunde klimatisk likhet enn økonomisk likhet.

Strømsgodset kan vinne i Norge, Atletico Madrid kan vinne i Spania.

Jobbes det godt med fotball over tid, i et land, vil det kunne føre til at klubbene tjener mer penger.
Jobbes det godt med fotball over tid, i et land, vil det ikke føre til at klimaet blir bedre.

Jeg utfordrer deg til å liste opp en del europeiske land du mener vi bør sammenligne oss med. Det bør være en del utskiftninger i forhold til min liste som gikk på folketall mellom 3 og 7 mill og utfordrende vintre. Listen bør inneholde ca like mange land som min gjorde.


Spørsmålet er nok sammensatt og øk. spiller nok en rolle. Hadde Norge ikke vært så rikt som det er, hadde nok ligaen vært enda dårligere.

Samtidig må vel alle innse at klima også spiller en rolle.

Se bare på vintersporten. Hadde Norge vært verdens beste langrenns-nasjon gjennom mange år om vi hadde hatt et mildere klima og varmere vintre?
Det kompenserer for at vi er et lite drittland i den store sammenhengen jf. befolkningstallet.

Spelaren

Men lutfattige land kan ha andre fordeler Norge ikkje har. Kanskje flere velger en billig og tilgjengelig fotball å bruke tiden på, mens Preben og Lauritz her på berget bruker 5000 på spesiallakkerte bindinger til helgeskiene sine. Kanskje vår sterke økonomi er til hinder for utvikling av fotballtalenter, fordi vi i større grad er bortskjemte latsabber?

Synser vilt her no.
Gå av.

Jose Arrogantio

Spania og Italia er lutfattige, så den teorien stemmer nok  ;)

Jose Arrogantio

Noen som vet noe om Senai Hagos som er på prøvespill nå? Han har visst spilt for Fyllingsdalen, og er visst en løpssterk midtbanespiller, men vet ikke om dette betyr han er en ving (og i så fall, venstrekant eller høyrekant?) eller indreløper eller...? Noen som har sett noe på Fyllingsdalen som kan si noe om han? Er han Brannmateriale?


Lasaron

Quote from: Jose Arrogantio on January 19, 2015, 21:32:24 PM
Noen som vet noe om Senai Hagos som er på prøvespill nå? Han har visst spilt for Fyllingsdalen, og er visst en løpssterk midtbanespiller, men vet ikke om dette betyr han er en ving (og i så fall, venstrekant eller høyrekant?) eller indreløper eller...? Noen som har sett noe på Fyllingsdalen som kan si noe om han? Er han Brannmateriale?


Han er teknisk god. Lettbeint og kvikk.
Tren på langskudd

Jose Arrogantio

Quote from: Nixon on January 19, 2015, 21:55:09 PM
Quote from: Jose Arrogantio on January 19, 2015, 21:32:24 PMNoen som vet noe om Senai Hagos som er på prøvespill nå?


http://www.brann.no/news/article/15qq1w7tg4j971a1sbqwcxcg2p/title/trener-med-brann-denne-uken

Internett visste...


Var den artikkelen jeg først hørte om han fra. Den artikkelen svarer ikke på de andre spørsmålene mine, som for eksempel, hvor på midtbanen han spiller. Heller ikke at han er teknisk god, som Lasaron skriver. Lurte bare på om noen kunne si mer om han, utover det brann.no sier.

Lasaron

Quote from: Spelaren on January 19, 2015, 20:44:46 PM
Men lutfattige land kan ha andre fordeler Norge ikkje har. Kanskje flere velger en billig og tilgjengelig fotball å bruke tiden på, mens Preben og Lauritz her på berget bruker 5000 på spesiallakkerte bindinger til helgeskiene sine. Kanskje vår sterke økonomi er til hinder for utvikling av fotballtalenter, fordi vi i større grad er bortskjemte latsabber?

Synser vilt her no.
Tren på langskudd

Lasaron

Quote from: Spelaren on January 19, 2015, 20:44:46 PM
Men lutfattige land kan ha andre fordeler Norge ikkje har. Kanskje flere velger en billig og tilgjengelig fotball å bruke tiden på, mens Preben og Lauritz her på berget bruker 5000 på spesiallakkerte bindinger til helgeskiene sine. Kanskje vår sterke økonomi er til hinder for utvikling av fotballtalenter, fordi vi i større grad er bortskjemte latsabber?

Synser vilt her no.


Gode poeng. Barn og unge er ikke først og fremst fotballtalenter, men idrettstalenter. En langt større andel i rike Norge satser på dyre vinteridretter og sykkel.
Tren på langskudd

Herman1

Quote from: Spelaren on January 19, 2015, 20:44:46 PM
Men lutfattige land kan ha andre fordeler Norge ikkje har. Kanskje flere velger en billig og tilgjengelig fotball å bruke tiden på, mens Preben og Lauritz her på berget bruker 5000 på spesiallakkerte bindinger til helgeskiene sine. Kanskje vår sterke økonomi er til hinder for utvikling av fotballtalenter, fordi vi i større grad er bortskjemte latsabber?

Synser vilt her no.


Ja, kanskje.

Har jo vært noen artikler i diverse media om at dagens ungdom, spesielt guttene, i større grad enn før heller sitter foran dataskjermen og spiller enn å delta i organisert idrett.

En lutfattig afrikaner uten fremtidshåp spiller gjerne fotball dagen lang for å finne en vei ut av elendigheten for både seg selv og familien.

Vi kan vel egentlig si at alle har litt rett her inne (?):
-Kvaliteten på Eliteserien avhenger av flere variabler, deriblant økonomi, klima, sosiokulturelle forhold, folketallet mm.

Kagain

Quote from: Herman1 on January 19, 2015, 23:44:20 PM
Har jo vært noen artikler i diverse media om at dagens ungdom, spesielt guttene, i større grad enn før heller sitter foran dataskjermen og spiller enn å delta i organisert idrett.

En lutfattig afrikaner uten fremtidshåp spiller gjerne fotball dagen lang for å finne en vei ut av elendigheten for både seg selv og familien.




Vil tro at nevnte lutfattige afrikaner ikke bare spiller fotball for at han håper at han skal bli profesjonell spiller, men fordi at han har få andre mulighet til fritidsaktiviteter. I Norge har vi et mye større tilbud, og vi har foreldre med penger til å betale for dette. Det var noen skriverier i går om kostnadene ved barneidrett nå, og de var virkelig store. Fotballsko til 2500 kr ble nevnt. I Norge kan man jo også putle med datamaskiner, gå på kulturskole og mer til utenom idrett...

Xminator

Quote from: Lasaron on January 19, 2015, 17:40:34 PM
Quote from: krakra on January 19, 2015, 17:30:45 PM
Nei, du har selvfølgelig rett. Det er ikke de rikeste klubbene som er best...
Hvorfor er det så nøye hva vi får for Badji hvis penger ikke er så nøye?


Klart penger betyr noe. Klart klima betyr noe.
Jeg syntes det var lettere å finne noenlunde klimatisk likhet enn økonomisk likhet.

Strømsgodset kan vinne i Norge, Atletico Madrid kan vinne i Spania.

Jobbes det godt med fotball over tid, i et land, vil det kunne føre til at klubbene tjener mer penger.
Jobbes det godt med fotball over tid, i et land, vil det ikke føre til at klimaet blir bedre.

Jeg utfordrer deg til å liste opp en del europeiske land du mener vi bør sammenligne oss med. Det bør være en del utskiftninger i forhold til min liste som gikk på folketall mellom 3 og 7 mill og utfordrende vintre. Listen bør inneholde ca like mange land som min gjorde.


Strømsgodset har ikke vunnet pga langsiktig talentutvikling, men en smart miks av dette, en haug med billige overganger av potensielle talenter og smarte kjøp av spillere dette forumet ville avskiltet som halvgamle og mette.

Lasaron

Quote from: Xminator on January 20, 2015, 07:20:31 AM
Quote from: Lasaron on January 19, 2015, 17:40:34 PM
Quote from: krakra on January 19, 2015, 17:30:45 PM
Nei, du har selvfølgelig rett. Det er ikke de rikeste klubbene som er best...
Hvorfor er det så nøye hva vi får for Badji hvis penger ikke er så nøye?


Klart penger betyr noe. Klart klima betyr noe.
Jeg syntes det var lettere å finne noenlunde klimatisk likhet enn økonomisk likhet.

Strømsgodset kan vinne i Norge, Atletico Madrid kan vinne i Spania.

Jobbes det godt med fotball over tid, i et land, vil det kunne føre til at klubbene tjener mer penger.
Jobbes det godt med fotball over tid, i et land, vil det ikke føre til at klimaet blir bedre.

Jeg utfordrer deg til å liste opp en del europeiske land du mener vi bør sammenligne oss med. Det bør være en del utskiftninger i forhold til min liste som gikk på folketall mellom 3 og 7 mill og utfordrende vintre. Listen bør inneholde ca like mange land som min gjorde.


Strømsgodset har ikke vunnet pga langsiktig talentutvikling, men en smart miks av dette, en haug med billige overganger av potensielle talenter og smarte kjøp av spillere dette forumet ville avskiltet som halvgamle og mette.


Poenget var at Godset vant selv om mange andre klubber var rikere.
Tren på langskudd

Ricky

VIF selger Kjartansson for en anseelig pengesum (20 mill?).. Og da er det vel overhengende fare for at de forsøker seg på Marcus Pedersen? Han puttet jo 8 mål på 15 kamper for pakket da han var på utlån der, og er vel - på mange måter - den eneste tilgjengelige spissen av et visst kaliber i det norske markedet nå.

Xminator

Da bør vår nye sportssjef ta etter Sogndal, se på hva VIF solgte for og sette prislappen etter det.

piotrl

Quote from: Jose Arrogantio on January 19, 2015, 22:29:51 PM
Quote from: Nixon on January 19, 2015, 21:55:09 PM
Quote from: Jose Arrogantio on January 19, 2015, 21:32:24 PMNoen som vet noe om Senai Hagos som er på prøvespill nå?


http://www.brann.no/news/article/15qq1w7tg4j971a1sbqwcxcg2p/title/trener-med-brann-denne-uken

Internett visste...


Var den artikkelen jeg først hørte om han fra. Den artikkelen svarer ikke på de andre spørsmålene mine, som for eksempel, hvor på midtbanen han spiller. Heller ikke at han er teknisk god, som Lasaron skriver. Lurte bare på om noen kunne si mer om han, utover det brann.no sier.


Løpssterk og aggressiv. Virker å være teknisk god, selv om han kanskje har en noe uryddig stil. Han er allsidig, så kan vel bekle de fleste roller på midtbanen. Sees vel kanskje på som best i en sentral/indreløper-rolle, men kan egentlig ikke se for meg ham der i Norlings 4-4-2. Da er han kanskje best på en av sidene.

Herman1

Quote from: Kagain on January 20, 2015, 07:04:52 AM
Quote from: Herman1 on January 19, 2015, 23:44:20 PM
Har jo vært noen artikler i diverse media om at dagens ungdom, spesielt guttene, i større grad enn før heller sitter foran dataskjermen og spiller enn å delta i organisert idrett.

En lutfattig afrikaner uten fremtidshåp spiller gjerne fotball dagen lang for å finne en vei ut av elendigheten for både seg selv og familien.




Vil tro at nevnte lutfattige afrikaner ikke bare spiller fotball for at han håper at han skal bli profesjonell spiller, men fordi at han har få andre mulighet til fritidsaktiviteter. I Norge har vi et mye større tilbud, og vi har foreldre med penger til å betale for dette. Det var noen skriverier i går om kostnadene ved barneidrett nå, og de var virkelig store. Fotballsko til 2500 kr ble nevnt. I Norge kan man jo også putle med datamaskiner, gå på kulturskole og mer til utenom idrett...


Helt sikkert.
Poenget jeg prøver å få frem er at dette nok er en sammensatt problemstilling med mange forskjellige variabler, hvor ên forklaring ikke nødvendigvis er bedre enn en annen.

Klaus_Brann

Quote from: Ricky on January 20, 2015, 13:29:40 PM
VIF selger Kjartansson for en anseelig pengesum (20 mill?).. Og da er det vel overhengende fare for at de forsøker seg på Marcus Pedersen? Han puttet jo 8 mål på 15 kamper for pakket da han var på utlån der, og er vel - på mange måter - den eneste tilgjengelige spissen av et visst kaliber i det norske markedet nå.


Spilleren de selger er vel et rimelig godt eksempel på at de gjerne ikke bør gå for Pedersen, all den tid man fint kan finne en mye bedre spiss utenfor Norge, selv om forsåvidt ikke VIF akkurat har vært de beste på spisskjøp før Kjartansson.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Nja, de har nå iallefall hatt hatt endel gode spissalg de siste årene. Moa, Børven og nå Kjartansson. I tillegg til Nielsen og Mos.

Corran

Pengene for Kjartanson går vel for det meste til investoren som kjøpte ham Så ikke så mye igjen å handle for
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Kan bli  spennende nå når Hardball ikke lenger får mulighet til å drive sin virksomhet.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/forstediv/Na-er-Hardballs-hjelp-til-Brann-ulovlig-486613_1.snd

Slik jeg ser det kan dette føre til to mulighet over sikt:

1. Brann blir enda mer avhengig av milde gaver fra rike onkler, og kan oppleve press fra dem på andre måter enn tidligere.
2. Brann setter tæring foran næring, og kjører enda flere ungfoler inn i laget.

Så kan man jo si at man over lang tid vil se at Brann fører en mer edruelig kjøpepolitikk, men det er da tross alt Brann vi snakker om. De var jo noe ute og kjøre før HardBall kom med i bildet også...

I alle fall så kan dette bety at Brann må bruke dette overgangsvinduet rett da artikkelen sier

"Lovendringen fra FIFA har ikke tilbakevirkende kraft. Det betyr at Hardball kan tjene penger på Brann-spillere de allerede har medvirket til å kjøpe. I tillegg er det en overgangsperiode med det nye reglementet, som sier at man frem til 1. mai kan inngå avtaler med tredjepartseierskap som varer ett år."

Så for at Brann skal komme i gang og få en god økonomisk start er det disse fire månedene som gjelder. De må finne et fantastisk talent som ingen har sett før, fikse en kontrakt og spille inn nevnte spiller slik at de kan få solide summer igjen for det når det ene året går ut...

piotrl

Quote from: Corran on January 20, 2015, 22:46:56 PM
Pengene for Kjartanson går vel for det meste til investoren som kjøpte ham Så ikke så mye igjen å handle for

Tror ikke Trøim tenker å ta ut så mye av pengene;

- Trøim har ingen planer om å trekke penger ut av klubben og har i forbindelse med salget av Kjartansson stilt seg positiv til å tilføre ny kapital for å bidra til en ny spiss-løsning, sier Sandnes.

(http://www.vif-fotball.no/news/article/ubykifnajxg11n0exbe9t3zm/title/valerenga-aksepterer-bud-pa-kjartansson)

Mange trekker frem Gytkjær og Daniel Braaten som sannsynlige VIF-signeringer.


Kagain

Rufsete. Jeg er for rufsete spillere. Men det jeg er mer usikker på er om det faktisk er et godt kjøp. Denne Hagos er jo en midtbanespiller. Der har vi på en måte greit med mennesker, har vi ikke? Brann opererer med disse benevnt som midtbanespillere:

Badji
Barmen
Birkelund
Hansson
Haugen
Skaanes

I tillegg har jo følgende spisser blitt benyttet som vinger (med blandet hell):

Askar
Huseklepp
Larsen

Det er jo mulig at Brann ser for seg Hagos som en eventuell Badji-erstatter. På nettsiden til klubben skriver de at

"- Til tross for sin unge alder har han utviklet veldig stor motor. Han løper enormt mye, har gode ferdigheter og er duellsterk selv om han ikke er blant de største rent fysisk. Han er vanskelig å spille mot, det fikk vi selv merke da vi møtte Fyllingsdalen i cupen i fjor, påpeker Soltvedt.!

Er ikke dette mye likt det som blir sagt om Birkelund? Kanskje med unntak av ferdighetene? Og på spillersiden til Birkelund skriver Brann "Eirik fikk kun to seriekamper i 2014-sesongen, på grunn av den tøffe konkurransen på sentral midtbane."

Om Brann blir kvitt Badji er det jo klokt å ha en erstatter, men er vi sikker på at Hagos har nok beviste ferdigheter til at han kan være den nye Badji?

Jeg vil avslutte med at å si at uavhengig av Hagos sine egenskaper, om det er slik at Brann ser etter erstattere før de selger spillere så er det et godt steg fremover for den berømmelige spillerlogistikken.

Lasaron

Syns du roter litt nå, Kagain. I talenttråden blander du inn Fakiri, i Badjitråden snakker du om de foregående kampene - selv om det bare var én kamp, og her omtaler du Askar som spiss.

Og den nye Badji? Trenger vi den nye Badji? Det er jo nettopp den type spiller vi ikke trenger (selv om han har noen svært gode kvaliteter).
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Quote from: krakra on January 20, 2015, 22:37:13 PM
Nja, de har nå iallefall hatt hatt endel gode spissalg de siste årene. Moa, Børven og nå Kjartansson. I tillegg til Nielsen og Mos.


Spissalg ja, spisskjøp nei. Kun Moa.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Kagain on January 24, 2015, 11:40:42 AM
Rufsete. Jeg er for rufsete spillere. Men det jeg er mer usikker på er om det faktisk er et godt kjøp. Denne Hagos er jo en midtbanespiller. Der har vi på en måte greit med mennesker, har vi ikke? Brann opererer med disse benevnt som midtbanespillere:

Badji
Barmen
Birkelund
Hansson
Haugen
Skaanes



Badji selges mest sannsynlig, Birkelund har hittil ikke vist at han er god nok, Hansson er fortsatt ung og det er nok lite sannsynlig at han spiller fast.
Da står vi igjen med Barmen, Haugen og Skaanes. Det holder i fohold til antall spillere, men der stopper det, og vi trenger en spiller som Hagos, uten at jeg vet om han er riktig mann.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Kagain

Quote from: Lasaron on January 24, 2015, 12:22:04 PM
Syns du roter litt nå, Kagain. I talenttråden blander du inn Fakiri, i Badjitråden snakker du om de foregående kampene - selv om det bare var én kamp, og her omtaler du Askar som spiss.

Og den nye Badji? Trenger vi den nye Badji? Det er jo nettopp den type spiller vi ikke trenger (selv om han har noen svært gode kvaliteter).


Akk ja, jeg begynner å bli gammel. Jeg skulle selvsagt brukt betegnelsen angrepsspiller på Askar, det er det han er oppført som på Brann sine sider. Fakiren tar jeg fullt og helt på min kappe. De foregående kampene er også en middels hjerneblødning. Jeg hadde av en eller annen grunn bestemt meg for at de allerede hadde spilt flere kamper utifra det jeg hadde lest. Kan jeg ro meg i land med å henvise til Senegal-kampene før afrikamesterskapet? Eller må jeg bare lov bot og bedring og gjøre en innsats?

Gepard

Må si jeg er ekstremt spent på hvordan spillere som Pedersen og Badji kommer til å prestere fremover, kan ikke egentlig se for meg at noen av disse to kommer til å takle det uglamorøse livet i OBOS. Ser for meg to ekstremt sutrete og underpresterende spillere. Så håper rett og slett på salg, problemet er vel bare at feks Pedersen var svak som bare det i fjor og knapt noen er interessert. Men ser for meg at han havner i feks Viking rett før sesongstart...

Go Up