• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger vinteren 2015

Started by Lasaron, August 14, 2014, 08:14:52 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Ricky

Quote from: krakra on September 22, 2014, 14:33:10 PM
skal man gi opp og begynne på noe nytt hvis noe ikke funker etter 1-2 år?


Selvsagt.

krakra

Tror du vi noen sinne stabiliserer oss i toppen med den tankegangen?

Klaus_Brann

Quote from: osoerli on September 22, 2014, 14:08:57 PM
Kvifor skal me henta spelarar ala PVM?  Som krev høg løn, ikkje er særleg klubblojale, og sannsynlegvis er over toppnivået.


Høy lønn er én ting og klubblojale spillere kan vi ikke basere oss på for de er det uansett få av i dagens fotball, men at man sannsynligvis er over toppnivået når man er 30 er jeg ikke med på.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

ostraume

King som venstrekant i 4-4-2? Tror ikke det.

Berget kunne funket.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Kjell249

Blir stor utskiftning etter sesongen. Jonsson, Fakiri, Demir, Mojsov og Sæv er vel garantert ut. Rykker vi ned følger vel Pedersen og Badji med.

Viktigste plass å forsterke er sentral midtbane. Når det gjelder kant, så blir det spennende om Hansson kan utfordre Huseklepp, Askar og Skaanes. Og om Skaanes blir brukt sentralt.

I tillegg trenger vi et førstevalg på venstre back. I tillegg hadde drømmen endelig vært en rask midtstopper:)
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

osoerli

Hansson har vel sagt han likar seg best sentralt i ei offensiv rolle eller hengande spiss.
Drømmen min er ny keeper.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Klaus_Brann

Quote from: osoerli on September 22, 2014, 23:04:31 PM
Hansson har vel sagt han likar seg best sentralt i ei offensiv rolle eller hengande spiss.
Drømmen min er ny keeper.


Hehe, ja, han sa vel det for en dag siden;)

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Emil-16-herjet-pa-La-Manga---sa-kom-det-toffe-halvaret-462921_1.snd
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Kjell249

Det er nok mange år før vi får se Hansson som en av to sentrale midtbanespillere i Brann. Kanskje som hengende spiss, men vi er stort sett avhengig av at de to spissene jobber knallhardt defensivt,siden vi ofte er i undertall på midten. Ser ikke helt for meg at Hansson klarer å fylle den rollen enda.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Kagain

Det som er faren er vel at Hansson blir hypet en hel del men får ikke spille og så tar han en Finne der han hopper på et utenlandsk lag for så å bli plassert på benken.

Kjell249

Jeg følger ikke med i BL, men blir ikke overrasket hvis Finne stort sett har varmet benken. Jeg skjønner ikke talenter som går til klubber der sjansen for spill er liten, for det absolutt viktigste er å få spille på høyt nivå som mulig. Ikke forveksles med å sitte på benken, i en klubb som er så god som mulig.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Nixon

Nå varmer han ikke en gang benken, men sitter utelatt fra troppen på tribunen. Da er man et stykke unna spilletid. Men han bør jo ha litt mer tålmodighet enn denne høsten dersom han føler at han har noe der nede å gjøre. Så det spørs vel om han blir aktuell for oss til vinteren.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Quote from: Nixon on September 23, 2014, 11:49:18 AM
Nå varmer han ikke en gang benken, men sitter utelatt fra troppen på tribunen. Da er man et stykke unna spilletid. Men han bør jo ha litt mer tålmodighet enn denne høsten dersom han føler at han har noe der nede å gjøre. Så det spørs vel om han blir aktuell for oss til vinteren.


Siden de potensielle jaktmarker er langt gøyere der enn her, vil han nok ha hakket mer is i magen hva tålamod angår.
Gå av.

Straffe!!!

Han satt riktignok ubenyttet på benken mot FT Braunschweig, men virker jo ikke å være grusomt tett på laget.

Tom C

Kan ikke helt se for meg at Finne uansett ville vært voldsomt sugen på å komme tilbake til Brann. Tror nok han har friskt i minnet at han ble buet ut av supporterne, på tross av at han leverte varene.
Aldri mer Obos....

Kjell249

Kan ikke helt se for meg at Brann henter tilbake en spiller som sitter på tribunen og ikke var voldsom god sist han var her.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

krakra

September 23, 2014, 13:27:18 PM #215 Last Edit: September 23, 2014, 13:29:25 PM by krakra
Får Brann sjansen til å hente tilbake og han vil signere en kontrakt med en viss lengde på så gjør de det uten å blunke. Det er jeg veldig sikker på. Han hadde passet ypperlig sammen med Pedersen

Orlov og Barmen ville verken fått spilletid i Bundesliga eller 2. Bundesliga for å si det sånn.

Yngve

Quote from: Kjell249 on September 23, 2014, 13:20:32 PM
Kan ikke helt se for meg at Brann henter tilbake en spiller som sitter på tribunen og ikke var voldsom god sist han var her.


Ikkje så voldsomt god?

Du får rekna speletid kontra mål han putta då, og fortelja meg kor mange som ahr vore betre dei siste ti åra i Brann..

Gulløl

http://m.db.no/2014/09/22/sport/fotball/tippeligaen/lsk/odd/35385348/

Kan se ut som ut som det kan være omtrent 50 % lønnskutt for Petter Vaagan Moen også. Med en inntekt på drøye 1,8 millioner i dag kan det nye lønnstilbudet fra LSK være på under 1 million.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Kjell249

Quote from: Yngve on September 23, 2014, 13:38:06 PM
Quote from: Kjell249 on September 23, 2014, 13:20:32 PM
Kan ikke helt se for meg at Brann henter tilbake en spiller som sitter på tribunen og ikke var voldsom god sist han var her.


Ikkje så voldsomt god?

Du får rekna speletid kontra mål han putta då, og fortelja meg kor mange som ahr vore betre dei siste ti åra i Brann..


Så lite som han spilte så er det umulig å si noe om. Kan like gjerne være tilfeldigheter.
I 2013 så spilte han 610 min og scoret 5 mål. Det er bra snitt med 1 mål per 122 min.
Men tar man med at han scoret 3 av de i en kamp, så er det ikke så imponerende.
Utenom Sandnes kampen så hadde han et målsnitt på (535/2) 1 mål per 268 min.

Orlov har til sammenligning 1 mål per 247 min denne sesongen, og ingen er fra seg av beundring.

Det vi vet med sikkerhet er at Finne ikke var så god at det ble et "folkekrav" at han skulle spille. Noen mente han burde spille og andre ikke. Det sier litt om hvor god han var. Det han gjorde utenom målene var ikke så blendene.

Erfaringen fra Birkelund viser at Brann bør være veldig skeptisk til Finne, før han presterer på en ok nivå, i en serie som tilsvarer tippeligaen. Og da holder det ikke å spille på rekruttlaget til Køln...
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

krakra

Siden du så kategorisk avviser en spiller som ikke får spille i Bundesliga så regner jeg med at det er totalt uakseptabelt å hente spillere som sliter benken/tribunen på nivået under? Bundesliga er så hensides mye bedre enn TL at det å gjøre et stort poeng av at han ikke får spille der vitner om en agenda. Hvilket nivå var det Kamara slet tribunen på før han kom hit og scoret nesten ett mål?
Finne fikk mye spilletid i fjor for topplaget i Bundesliga 2. Han spilte mer enn han gjorde for Brann på et nivå hvor landslagsspilleren Ruben Yttergård Jenssen sliter tribunen. For Brann scoret han i nær sagt alle kamper hvor han fikk en viss mengde spilletid. Fra sommeren 2012 til sommeren 2013 så var han vår mestscorende spiller til tross for bare en håndfull kamper fra start. Alt dette vitner om at spilletiden hadde lite med nivået hans å gjøre og mer med personlige problemer hos Skarsfjord. Etter å ha blitt fullstendig frosset ut av Skars fikk han etterhvert en formdupp og scoret ikke noe særlig. Men det han viste da han var var i form er bedre enn det noen annen spiss har vist de siste to årene for oss og overgås bare av Ojo, Helstad og Huseklepp i senere tid. Han var vel vår toppscorer etter halvspilt serie med bare 1-2 kamper fra start

krakra

Det er forresten statstisk sett ganske uredelig å bare trekke fra en kamp for å tilpasse resultatene. Som om å score et hattrick er en verdiløs prestasjon. Tar du vekk Orlovs beste kamp(LSK) står han med seks mål på 1843 minutter. Det er ett mål pr 307. minutt. Og Orlov har fått spille fast og danne et samspill på et lag som skaper langt flere sjanser enn Skarsfjords Brann.

Men det er tull å trekke fra kamper. Tallenes tale er ganske klare. Finne spilte 26 kamper for Brann. Kun fire var fra start. På disse kampene scoret han åtte mål. Han scoret i snitt hvert 92. minutt. Det er imponerende for en spiller som fikk så sporadisk med spilletid som Finne. Uansett alder og klubb. Legger du til at han var 18 år da han dro så skjønner man at det er et spesielt talent vi snakker om. Og en spiller som allerede har levert mer enn ok i TL.

Utenom målene gjorde han ikke en dårligere jobb enn klønene Orlov og Barmen.

dudo

Finne er kanskje mer av en luksusspiller enn Orlov, men leverer vanvittig mye bedre enn Orlov i "luksussituasjonene", og ville nok f eks ha puttet på skuddet Orlov hadde som gikk utenfor mot Godset. Finne er en fenomenal avslutter, som ville gjort seg veldig bra for et sjanseskapende lag som Brann under Norling.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Finne jobber bra, selv om Orlov jobber enda mer. Desverre syns jeg, særlig etter sommeren, at Orlov er så klønete og dårlig teknisk at innsatsen gir dårlig betaling. Nå har vi jo kongen av arbeidsinnsats i MP så jeg tror vi har fint råd til en litt mer luksusspiller som scorer mål. Som sagt så jobber Finne bra han og. Han er ikke som Helstad som bare løp rett frem mot mål og sto stille ellers.

dudo

Neida, er helst det at Orlov jobber over gjennomsnittet for en spiss, ikke at Finne er lat.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Ricky

Quote from: krakra on September 22, 2014, 14:51:51 PM
Tror du vi noen sinne stabiliserer oss i toppen med den tankegangen?


Ja, den tankegangen er helt nødvendig for å være et stabilt topplag.

Huff

Hvis Finne vender tilbake til Tippeligaen er det ett eller annet i bakhodet som hvisker Molde.

krakra

September 23, 2014, 21:27:37 PM #226 Last Edit: September 23, 2014, 21:40:59 PM by krakra
Quote from: Ricky on September 23, 2014, 20:56:25 PM
Quote from: krakra on September 22, 2014, 14:51:51 PM
Tror du vi noen sinne stabiliserer oss i toppen med den tankegangen?


Ja, den tankegangen er helt nødvendig for å være et stabilt topplag.

Klaus_Brann

Det morsomme med Finne er jo at han gikk for å få spilletid...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Quote from: Klaus_Brann on September 23, 2014, 21:40:16 PM
Det morsomme med Finne er jo at han gikk for å få spilletid...
Det morsomme er jo at han fikk mer spilletid for Køln i toppen av 2. Bundesliga enn for Brann i midten av TL. At det ville bli tøffere da de rykket opp tror jeg ikke akkurat sjokkerte ham. Det ville jo vært en sensasjon om en 19 åring gikk fra å nærmest slite tribunen på et middels lag i TL til å spille for et middels lag.

Jeg mener at alle uttalelser da han gikk til Køln var at han var en spiller for fremtiden som ville trenge tid til å spille seg inn på laget. At han fikk spille så mye så fort var overraskende. I årets sesong kan det se ut som de i stor grad har prioritert det defensive med to mål og ingen baklengs på fire kamper.

ostraume

Han fikk vel ikke akkurat mer spilletid enn her?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Nixon

Det må også sies at kontraktsnekten til Finne hadde innvirkning på spilletiden hans. Så jeg ser ikke helt hva man skal få ut av sammenligningen med spilletiden i TL og 2. Bundesliga.

Jeg håper uansett at Brann er førstevalget hans når han en gang vender tilbake til Norge.
Rød makt på Hansa

dragn

Tror ikke han går til noen andre i Norge så lenge vi holder oss i TL

Spelaren

Quote from: dragn on September 24, 2014, 12:24:58 PM
Tror ikke han går til noen andre i Norge så lenge vi holder oss i TL


Det er så sørgelig at dette har blitt en aktuell problemstilling.
Gå av.

Northside

Komme Finne til Norge igjen så håper jeg Brann ikke bruker penger på lønnen hans... Null klubbfølelse, da kan vi like greit bruke de samme pengene på noen som har det samme nivået eller er bedre.

osoerli

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

OhAhCantona

Quote from: Northside on September 24, 2014, 12:43:50 PM
Komme Finne til Norge igjen så håper jeg Brann ikke bruker penger på lønnen hans... Null klubbfølelse, da kan vi like greit bruke de samme pengene på noen som har det samme nivået eller er bedre.
Hvordan tror du klubbfølelsen til Marcus Pedersen er ?
Bård Finne er mer enn god nok og jeg håper virkelig at han kommer tilbake. Det skjedde mye i kulissene rundt Finnes "kontraktsnekt", men nå som Skarsfjord er borte tror jeg han ønsker å spille for Brann igjen.

Ricky

Quote from: krakra on September 23, 2014, 21:27:37 PM
Quote from: Ricky on September 23, 2014, 20:56:25 PM
Quote from: krakra on September 22, 2014, 14:51:51 PM
Tror du vi noen sinne stabiliserer oss i toppen med den tankegangen?


Ja, den tankegangen er helt nødvendig for å være et stabilt topplag.
Kan du peke på eksempler på klubber som har lykkes med å skifte strategi annenhvert år?

Mener du at klubber som Godset og Odd gjorde feil ved å ikke forkaste sin ungdomssatsing fordi det ikke ha umiddelbar suksess?


Da tror jeg vi rett og slett diskuterer to forskjellige ting.. Jeg snakker om å forsterke den offensive midtbaneposisjonen med en etablert spiller utenfra (PVM var den som var tema), fordi vi har forsøkt ungdomsvarianten der i relativt lang tid uten særlig suksess.
Jeg snakker ikke om å skrote hele ungdomsarbeidet og legge om klubbfilosofien.

Xminator

Skrot hele talentsatsingen, la de nest beste klubbene ta jobben, og bruk pengene som er spart på A-laget.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on September 23, 2014, 21:45:35 PM
Quote from: Klaus_Brann on September 23, 2014, 21:40:16 PM
Det morsomme med Finne er jo at han gikk for å få spilletid...
Det morsomme er jo at han fikk mer spilletid for Køln i toppen av 2. Bundesliga enn for Brann i midten av TL. At det ville bli tøffere da de rykket opp tror jeg ikke akkurat sjokkerte ham. Det ville jo vært en sensasjon om en 19 åring gikk fra å nærmest slite tribunen på et middels lag i TL til å spille for et middels lag.


Ja, det er nok en god trøst der han sitter på tribunen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Northside on September 24, 2014, 12:43:50 PM
Komme Finne til Norge igjen så håper jeg Brann ikke bruker penger på lønnen hans... Null klubbfølelse, da kan vi like greit bruke de samme pengene på noen som har det samme nivået eller er bedre.


Helt enig, han kan evt. få hjelpe Brann 2 opp fra 3. div;)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: OhAhCantona on September 24, 2014, 13:18:22 PM
Quote from: Northside on September 24, 2014, 12:43:50 PM
Komme Finne til Norge igjen så håper jeg Brann ikke bruker penger på lønnen hans... Null klubbfølelse, da kan vi like greit bruke de samme pengene på noen som har det samme nivået eller er bedre.
Hvordan tror du klubbfølelsen til Marcus Pedersen er ?
Bård Finne er mer enn god nok og jeg håper virkelig at han kommer tilbake. Det skjedde mye i kulissene rundt Finnes "kontraktsnekt", men nå som Skarsfjord er borte tror jeg han ønsker å spille for Brann igjen.


Hva har det med saken å gjøre? Pedersen har da ingen historie her på samme måte som Finne har. Finne er lokal og har blitt fostret opp i Brann. Selvsagt bør det da stilles høyere krav om lojalitet til Finne enn til Pedersen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator

Quote from: krakra on September 23, 2014, 21:27:37 PM
Quote from: Ricky on September 23, 2014, 20:56:25 PM
Quote from: krakra on September 22, 2014, 14:51:51 PM
Tror du vi noen sinne stabiliserer oss i toppen med den tankegangen?


Ja, den tankegangen er helt nødvendig for å være et stabilt topplag.


Så har du en liten skog av andre klubber som utvikler for harde livet uten å få suksess. Det er ingen garanti for suksess selv om man er tålmodig i 5-10 år. Det holder ikke i en klubb som Brann. Derfor kler Brann en helt annen strategi. Som også gir suksess. Slik som Molde nå har gjort. Og flere før dem har gjort. Og Brann var på vei til å gjennomføre før Roald Bruun Hansen raserte klubben.

Jeg er 100% uenig i de som mener grunnmuren fra 2007 ikke var bærekraftig. Den var i høyeste grad noe Brann med andre valg fortsatt hadde levd på. Vi skulle sett tilbake på 7 år med medaljer og europacupspill. Ikke 7 år ørkenvandring og en stall der det er virkelig vanskelig å se for seg enkle grep  eller å grep for å bli medaljelag igjen. Det skal en omfattende utskifting til før Brann er der igjen.

krakra

September 24, 2014, 20:48:06 PM #242 Last Edit: September 24, 2014, 20:50:00 PM by krakra
Vi hadde vært nødt til å bytte ut nesten hele stallen etter gullet hvis vi skulle vært i toppen. MA la opp og Helstad stakk. Det var ikke mange igjen som holdt et særlig høyt nivå nivå etter gullet. Så vi måtte kjøpt en ny stall. Helstad for 16 mill vqr den eneste vi fikk solgt. Det var ingen andre særlig selgbare spillere igjen som kunne finansiere en ny stall.
At du syns denne modellen var bra og vil legge ned talentarbeidet som omsider begynner å bære frukter for å kopiere en satsing som knakk klubben gjør at jeg ser at vi kunne hatt verre folk i ledelsen enn RBH.

Molde kjøper iallefall talenter som de kan selge videre med profitt og dermed finansiere kjøp av nye talenter som kan selges med profitt. Vihentet jevnt over bare spillere som skulle prestere noen år og så gå gratis. Særlig de siste årene.

Chrisstah

http://www.youtube.com/watch?v=KnS91iKdFfU

Kunne det vært en løsning på venstrekant og er det realistisk ?
Datt over han tilfeldig på youtube.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Huff

Brann må være gode på både talentutvikling og spillerkartlegging.

Tar en tilsvarende steg talentutviklingsmessig fra nå til 2020 som en tok fra 2008 til i dag skal en kunne produsere flust av a-lagsspillere fra egen stall. Da kan en være mer kresen med de en henter utenfra, hente ferre og bruke mer tid på kartlegging av de få spillerne en henter enn de spillerne en henter per i dag. Da skal det og være mulig å i langt større grad redusere muligheten for feilkjøp. Jeg liker de intervjuene jeg leser med Soltvedt, som virker som en type som overhodet ikke er fornøyd med den suksessen en har hatt med talentutvikling sålangt, men snarere erkjenner at det en gjør nå er bra, men ikke bra nok.

Så lenge en er fryktelig langt unna kompetanse på spillerkartlegging må en satse på kjøp av unge, fremadsormende spillere innenlands og i Norden.

Molde-modellen er veien og gå. En bør gå for unge, fremadstormende spillere med videresalgspotensiale, spesielt ettersom en -slik jeg ser det- ser at neste generasjons unge spillere er bedre enn dagens etablerte- i noen tilfeller betydelig bedre. Molde viser og hvor langt en kommer med kompetanse, for på tross av sugerøret ned i Røkkes finanser har de vel sålangt egentlig ikke hatt mer penger til sport enn hva vi har hatt, snarere har Røkkes penger gjort dem i stand til å konkurrere økonomisk på likefot med de nest rikeste i TL (jfr oss, VIF og Viging). At situasjonen der er bedre enn hos oss nå skyldes vel snarere større inntekter fra sport ettersom MFK i motsetning til oss tjener penger på å selge spillere. Selv om en selvsagt har vært heldige med en ekstrener som har betalt overpris for enkelte spillere har en og hatt økonomi til å takke nei til solide bud på eksempelvis Linnes, så bedre økonomi hadde de hatt uansett på grunn av sin sportslige kompetanse. Forren og Eikrem er og eksempler på spillere som har sørget for klingende mynt i Molde-kassen.

Noe slikt hadde de kunnet glemme med en modell ala Brann 2007. Hadde de hentet tilsvarende spillere som vi gjorde i Mjelde-perioden da Solskjær overtok ville lønnsutgiftene trolig blitt langt høyere samtidig som spillerne per nå trolig ville vært på hell. Videre ville disse spillerne også hatt null videresalgspotensiale, med mindre de allerede var forsvunnet på bosman.

Northside

Quote from: OhAhCantona on September 24, 2014, 13:18:22 PM
Quote from: Northside on September 24, 2014, 12:43:50 PM
Komme Finne til Norge igjen så håper jeg Brann ikke bruker penger på lønnen hans... Null klubbfølelse, da kan vi like greit bruke de samme pengene på noen som har det samme nivået eller er bedre.
Hvordan tror du klubbfølelsen til Marcus Pedersen er ?
Bård Finne er mer enn god nok og jeg håper virkelig at han kommer tilbake. Det skjedde mye i kulissene rundt Finnes "kontraktsnekt", men nå som Skarsfjord er borte tror jeg han ønsker å spille for Brann igjen.


Da misforstod du poenget mitt.
Jeg håper ikke Brann henter Finne kun fordi han er en "tidligere lokal ung Brannspiller". Jeg mener han ikke er så grusomt mye bedre enn markedet ellers. Skal han hentes, så må det være fordi Norling/RBH (grøss) faktisk mener han kan komme inn å forsterke laget i en posisjon vi er svak fra før.

Og skulle han hentes, så håper jeg for guds skyld at RBH ikke lønner han opp i skyene bare fordi han er "utenlandsproff". Det også er noe RBH har for vane å gjøre, uansett hvor dårlig CV og spilletid du har fra utlandet.

Pedersen har aldri vært i Brann før, ergo ble ikke han hentet fordi han var en "ung lokal tidligere Brannspiller". I tillegg mener jeg Pedersen har litt mer å vise til enn Finne, selv om lønnsnivået hans ikke er noe jeg er imponert over. Det var vel RBH i forhandlingspanikk som deiste noen millioner i bordet før vinduet stengte.

Northside

September 25, 2014, 09:05:18 AM #246 Last Edit: September 25, 2014, 09:13:03 AM by Northside
Quote from: krakra on September 24, 2014, 20:48:06 PM
At du syns denne modellen var bra og vil legge ned talentarbeidet som omsider begynner å bære frukter for å kopiere en satsing som knakk klubben gjør at jeg ser at vi kunne hatt verre folk i ledelsen enn RBH.


Før gull-shoppingen (mange eldre spillere) og RBH som sportssjef så solgte vi bra med spillere uten noe talentsatsing.

Jeg ser ikke helt hvordan talentsatsingen bærer frukter enda. Det er per dags dato ingen suverene salgsobjekter på banen fra talentsatsingen vår.

- Husklepp kom vel opp først (uten å ha gått stegene i Brann). Han truet med å gå gratis til Stabæk med en gang han ble populær på banen. Det førte til at Brann strakk seg alt for langt og gav pinnedyret flere millioner i årslønn. Vi fikk litt cash når han stakk til utlandet (beste salget RBH har hatt?), men det var pokker til mye rot. Var tydeligvis ikke så god som folk skulle ha det til, for plutselig returnerte han til Bergen og fikk en alt for høy årslønn kun fordi han har vært utenlandsproff uten noe vise til i utlandet.

- Eirik Birkelund gikk gratis til Saint-Etienne. Returnert nå fordi han ikke var god nok, og lønnes av Brann fordi han tross alt har vært her før og fordi han er lokal.

- Andreas Vindheim var ganske nært en tur til Saint-Etienne han også. Bestemte seg for Brann til slutt, men kunne altså forsvunnet gratis han også.

- Bård Finne, vårt største talent siste årene? Gikk gratis til Tyskland.

- Larsen, en spiller jeg hadde litt sansen for. Utleid til Hønefoss.

- Matias Møvik kan jo også nevnes. Dette var jo (RBH sine ord) et av Norges største talenter rundt 08/09-sesongene. Havnet i Løv Ham hvor han ble feit. Ikke hørt noe siden den gang.

Corran

Talentsatsningen har jo båret frukter ved at Brann har spillere på de fleste ungdomslandslag
På U21 har de jo i dag 4 spillere som er blitt utviklet gjennom ungdomsavdelingene.
Det er et ganske høyt tall og viser at satsningen er vellykket.
Så får en se om noen av dem fortsetter utviklingen og kommer seg videre til A-landslag.
Men satsningen på ungdommen er vellykket.
Om de klarer å få fortjeneste på noen av disse gjenstår å se, men det har jo ikke med talentsatsningen men om A-laget klarer å videreutvikle dem og at ledelse klarer å selge dem med fortjeneste og forlenge kontraktene med dem slik at de ikke går gratis
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Northside

Brann tjener vel ingenting på at noen av våre spillere er vekke fra Brann-treningene fordi de spiller med U21-landslaget?

Brann sin talentsatsing er ikke fruktbar før vi får profiler på banen eller selger unna med fortjeneste. Per dags dato så har ikke vi det, til tross for at vi har satset veldig mange millioner av kroner de siste årene.

Pengene vi har brukt på talentsatsing kunne uten problemer lønnet helt vanlige spillere. Kanskje vi til og med kunne hentet noen talenter fra utlandet og solgt de videre.

Nixon

Det er helt klart betimelig å sette spørsmålstegn på Brann sin talentarbeid, og spørre om vi får nok igjen for alle pengene som vi bruker.

Jeg syns det har vært vellykket minus. Brann har fått frem en håndfull fra middels gode til gode TL-spillere. Men ikke de enerne som først kan gi oss et stort sportslig løft og så penger i kassen.

Men jeg syns at arbeidet skal fortsette. Jeg tror at det er viktig å hente inn de største talentene i ung alder, og ikke la de utvikle seg i de lokale klubbene. Det har man prøvd før uten suksess. Og jeg innbiller meg at spillerne blir bedre rustet til TL dersom de har lært seg gode treningsvaner og holdninger i Brannsystemet sammen med spillere som er like gode. Er man stjerne og mye bedre enn alle andre i en lokal klubb, kan overgangen bli vanskeligere.

Men Brann kan helt sikkert utvikle talenter billigere enn dagens modell. Så det er rett og riktig at denne avdelingen også blir sett på i den kommende kuttrunden.
Rød makt på Hansa

Go Up