• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann sine kamp-, trenings- og anleggsfasiliteter

Started by Gulløl, April 26, 2010, 20:31:50 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Quote from: monzilla on July 31, 2015, 11:50:59 AM
Quote from: krøvel vellevold on July 31, 2015, 10:13:45 AM
Quote from: monzilla on July 31, 2015, 09:30:37 AM
De siste kommentarene forsterker bare poenget mitt. At folk truer med å ikke gå på stadion hvis det blir lagt KG viser bare hvor få argumenter utover føleri som finnes. Fotballen utvikler seg, Brann kommer til å havne enda mer bakpå dersom nostalgiske supportere skal ha en stemme i alle beslutninger som tas.

Beslutningen skal tas i linjen.


Merkelig at RBK - som ikke engang vurderer kunstgress - ikke har havnet bakpå.
Hvis kunstgress er fremtiden, så er det merkelig at det stort sett bare her i Norge vi ønsker å ha det. I Sverige er det visstnok først og fremst på kommunale arenaer det er kunstgress - der kommunen har tvunget det igjennom av breddefotball-hensyn, gjerne mot klubbenes ønske. På Island og i Finland er kunstgress ikke så utbredt som her.


Poenget er ikke at spørsmÃ¥let om kunstgress gjør at man havner bakpÃ¥ eller ikke. Ikke spill dum. 


Sitat deg selv: "Brann kommer til å havne enda mer bakpå dersom nostalgiske supportere skal ha en stemme i alle beslutninger som tas"

Det er mulig du ikke mente kunstgress her - selv i en debatt om kunstgress. Men at jeg "spiller dum" som forstod det slik?
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

July 31, 2015, 12:15:05 PM #1401 Last Edit: July 31, 2015, 12:19:10 PM by krøvel vellevold
For øvrig kan man bruke argumentet om "nostalgiske supportere som ødelegger for utviklingen"også om sponsornavn på Stadion, sponsornavn på klubben, osv. Så da kommer spørsmålet om hva som er greit å være nostalgiske om, og hva som ikke er det.
Legg ned hele klubben!

Petter Puddefjord

Jeg finner meg rett og slett ikke i at klubbens ledelse skal presse igjennom noe den store majoriteten av bergensere ikke ønsker. Vi har hatt nok av problemer om vi ikke skal lage flere. Det vil gjøre uopprettelig skade å legge plast og gummi der det skal være ekte gress. Vi skal på sikt ut i Europa, vi skal igjen bli store. RBK klarer da for f... å lede serien suverent med naturgress! I Trondheim har de tøffere vintre enn vi har i Bergen, selv om det regner mer. Det må investeres i skikkelig gress, og dedikerte mennesker som kan holde gresset som om det var hekken til nabokonen.
Det hele handler om fotballkultur, røtter, identitet og felleskap. Plast og gummi vil fjerne klubben ytterligere fra sine tilhengere. Nok nå. På tide å få Brann opp igjen, både resultatmessig, men også i forhold til dem som "eier" klubben følelsesmessig - nemlig bergenserne!

Lasaron

Quote from: dudo on July 31, 2015, 12:04:37 PM
Men - igjen anekdotisk, den eneste målte forskjellen jeg vet om er endringen i underlag. Det har vel ikke vært endret noe særlig i barnefotballen?


Nei, men jeg tok det med fordi det er en viktig grunn til at sammenlignbare land pluss Island er bedre enn oss. Danmark, Kroatia, Uruguay, Costa Rica.
Tren på langskudd

Herman1

Quote from: Petter Puddefjord on July 31, 2015, 13:55:35 PM
Jeg finner meg rett og slett ikke i at klubbens ledelse skal presse igjennom noe den store majoriteten av bergensere ikke ønsker. Vi har hatt nok av problemer om vi ikke skal lage flere. Det vil gjøre uopprettelig skade å legge plast og gummi der det skal være ekte gress. Vi skal på sikt ut i Europa, vi skal igjen bli store. RBK klarer da for f... å lede serien suverent med naturgress! I Trondheim har de tøffere vintre enn vi har i Bergen, selv om det regner mer. Det må investeres i skikkelig gress, og dedikerte mennesker som kan holde gresset som om det var hekken til nabokonen.
Det hele handler om fotballkultur, røtter, identitet og felleskap. Plast og gummi vil fjerne klubben ytterligere fra sine tilhengere. Nok nå. På tide å få Brann opp igjen, både resultatmessig, men også i forhold til dem som "eier" klubben følelsesmessig - nemlig bergenserne!


Gummi, ja.
Kanskje vi blir sponset av Kondomeriet?

Giles

Quote from: monzilla on July 31, 2015, 11:50:59 AM
Quote from: krøvel vellevold on July 31, 2015, 10:13:45 AM
Quote from: monzilla on July 31, 2015, 09:30:37 AM
De siste kommentarene forsterker bare poenget mitt. At folk truer med å ikke gå på stadion hvis det blir lagt KG viser bare hvor få argumenter utover føleri som finnes. Fotballen utvikler seg, Brann kommer til å havne enda mer bakpå dersom nostalgiske supportere skal ha en stemme i alle beslutninger som tas.

Beslutningen skal tas i linjen.


Merkelig at RBK - som ikke engang vurderer kunstgress - ikke har havnet bakpå.
Hvis kunstgress er fremtiden, så er det merkelig at det stort sett bare her i Norge vi ønsker å ha det. I Sverige er det visstnok først og fremst på kommunale arenaer det er kunstgress - der kommunen har tvunget det igjennom av breddefotball-hensyn, gjerne mot klubbenes ønske. På Island og i Finland er kunstgress ikke så utbredt som her.


Poenget er ikke at spørsmålet om kunstgress gjør at man havner bakpå eller ikke. Ikke spill dum. Poenget er at alle klubber har forskjellige premisser for sunn drift. Kost/nytte. Noen klubber har anlagt gressmatten sin på en myr, andre har ikke. Noen klubber kan ta seg råd til merkostnaden ved å drifte en perfekt gressmatte, andre kan ikke.

Det handler om kost/nytte, og at klubber må ta de mest rasjonelle beslutningene basert på unike forutsetninger.




En tilfeldig sportslig ledelse skal ikke ta beslutninger som har betydning for ti-år framover og som ikke er tuftet på rasjonalitet men en konstruksjon og hvor den fundamentale endringen på selve produktet (fotballen) ikke tillegges vekt eller avfeies som føleri.
De såkalte rasjonelle argumentene er ikke annet enn summen av et dårlig Nederlandsk konsulentprodukt og friske synsinger parret med en manipulert intern "prosess"
Forsvar gresset!

dudo

Quote from: Lasaron on July 31, 2015, 14:05:26 PM
Quote from: dudo on July 31, 2015, 12:04:37 PM
Men - igjen anekdotisk, den eneste målte forskjellen jeg vet om er endringen i underlag. Det har vel ikke vært endret noe særlig i barnefotballen?


Nei, men jeg tok det med fordi det er en viktig grunn til at sammenlignbare land pluss Island er bedre enn oss. Danmark, Kroatia, Uruguay, Costa Rica.


Vet du noe om hvordan barnefotballen drives i disse landene? Jeg mener å ha lest at det er vekt på utdanning an trenere på Island, men husker ikke helt hvordan det er. De andre landene kan jeg lite om, utover at jeg selvsagt ser at det Uruguay får frem over tid er enormt imponerende.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Lasaron

Quote from: dudo on July 31, 2015, 15:28:56 PM
Quote from: Lasaron on July 31, 2015, 14:05:26 PM
Quote from: dudo on July 31, 2015, 12:04:37 PM
Men - igjen anekdotisk, den eneste målte forskjellen jeg vet om er endringen i underlag. Det har vel ikke vært endret noe særlig i barnefotballen?


Nei, men jeg tok det med fordi det er en viktig grunn til at sammenlignbare land pluss Island er bedre enn oss. Danmark, Kroatia, Uruguay, Costa Rica.


Vet du noe om hvordan barnefotballen drives i disse landene? Jeg mener å ha lest at det er vekt på utdanning an trenere på Island, men husker ikke helt hvordan det er. De andre landene kan jeg lite om, utover at jeg selvsagt ser at det Uruguay får frem over tid er enormt imponerende.


Jeg vet det samme som deg om Island. De andre landene vet jeg ikke noe om, sånn egentlig. Men jeg har alltid forstått det slik at Norge er i en særstilling når det gjelder barnefotball.
Tren på langskudd

Lasaron

Quote from: Giles on July 31, 2015, 14:51:57 PM




En tilfeldig sportslig ledelse skal ikke ta beslutninger som har betydning for ti-år framover og som ikke er tuftet på rasjonalitet men en konstruksjon og hvor den fundamentale endringen på selve produktet (fotballen) ikke tillegges vekt eller avfeies som føleri.


Dette med at fotballen endrer seg fundamentalt, kan du utdype det litt. Det er flere som skriver lignende ting. Vi vet at det blir noen færre sklitaklinger, og generelt noen færre harde dueller. Samtidig vet vi at det gagner spillere som ikke er så fysisk sterke, men har god teknikk. Er det dette du tenker på som fundamentale endringer? Er det isåfall så ille? Er det andre ting? Forklar.

Det blir snakket om at ballen spretter annerledes. Joda. Men den spretter da annerledes fra gressbane til gressbane også, iallfall i Norge. Noen er harde, noen er humpete, noen er strøkne, noen er blaute. Hvordan ballen spretter på naturgress varierer i større grad på samme bane enn ved kunstgress. Variablene er både været mens kampen spilles, og været i dagene og ukene i forkant. Kanskje månedene også.

Er det måten ballen spretter på man mener er den fundamentale endringen? Er det fraværet av grønske, jord og lukt?

Futsal, og i særdeleshet sandfotball, er fundamentalt annerledes.
Tren på langskudd

Spelaren

Ballen spretter da allerede vidt forskjellig fra mars til august, fra regn til tørke og fra hit og dit på banen all den tid vi knapt klarer å få den jevn til sommeren. På naturgresset altså. Det vil også variere på kg med tanke på vær og slitasje, men en større grad av konsekvent ballfysikk kan vi forvente oss. Samt ingen stygge overraskelser.
GÃ¥ av.

Giles

Quote from: Spelaren on July 31, 2015, 16:14:31 PM
Ballen spretter da allerede vidt forskjellig fra mars til august, fra regn til tørke og fra hit og dit på banen all den tid vi knapt klarer å få den jevn til sommeren. På naturgresset altså. Det vil også variere på kg med tanke på vær og slitasje, men en større grad av konsekvent ballfysikk kan vi forvente oss. Samt ingen stygge overraskelser.

For et flatt og kjedelig liv. Ingen overraskelser, ingen sklitaklinger, ingen Vinni Jones. Ingen motstand, ingen friksjon. Hvorfor ikke beregne resultatet på forhånd eller ansette roboter i stedet for mennesker nå som kunstig intelligens likevel snart overtar? Hvorfor ikke legge kunstgress i hagen? Hvorfor ikke spise etpar piller i stedet for et skikkelig måltid. Bytt ut blomstene på enga med plastikk så vi slipper den herlige lukten og den deilige forskjelligheten. Bytt ut jordkloden og flytt til Mars.
Naturgress gir spillet preg og en egen karakter og det har lukt, smak og levende farge som endrer seg. En høstkamp på en fuktig gressmatte er uslåelig også fra tribunen.

Lasaron

Quote from: Giles on July 31, 2015, 16:35:13 PM
Quote from: Spelaren on July 31, 2015, 16:14:31 PM
Ballen spretter da allerede vidt forskjellig fra mars til august, fra regn til tørke og fra hit og dit på banen all den tid vi knapt klarer å få den jevn til sommeren. På naturgresset altså. Det vil også variere på kg med tanke på vær og slitasje, men en større grad av konsekvent ballfysikk kan vi forvente oss. Samt ingen stygge overraskelser.

For et flatt og kjedelig liv. Ingen overraskelser, ingen sklitaklinger, ingen Vinni Jones. Ingen motstand, ingen friksjon. Hvorfor ikke beregne resultatet på forhånd eller ansette roboter i stedet for mennesker nå som kunstig intelligens likevel snart overtar? Hvorfor ikke legge kunstgress i hagen? Hvorfor ikke spise etpar piller i stedet for et skikkelig måltid. Bytt ut blomstene på Engen med plastikk så vi slipper den herlige lukten og den deilige forskjelligheten. Bytt ut jordkloden og flytt til Mars.
Naturgress gir spillet preg og en egen karakter og det har lukt, smak og levende farge som endrer seg. En høstkamp på en fuktig gressmatte er uslåelig også fra tribunen.


Dette var da et elegant hopp over ønsket mitt om å forklare hvordan fotballen forandres fundamentalt.
Tren på langskudd

Spelaren

Quote from: Giles on July 31, 2015, 16:35:13 PM
Quote from: Spelaren on July 31, 2015, 16:14:31 PM
Ballen spretter da allerede vidt forskjellig fra mars til august, fra regn til tørke og fra hit og dit på banen all den tid vi knapt klarer å få den jevn til sommeren. På naturgresset altså. Det vil også variere på kg med tanke på vær og slitasje, men en større grad av konsekvent ballfysikk kan vi forvente oss. Samt ingen stygge overraskelser.

For et flatt og kjedelig liv. Ingen overraskelser, ingen sklitaklinger, ingen Vinni Jones. Ingen motstand, ingen friksjon. Hvorfor ikke beregne resultatet på forhånd eller ansette roboter i stedet for mennesker nå som kunstig intelligens likevel snart overtar? Hvorfor ikke legge kunstgress i hagen? Hvorfor ikke spise etpar piller i stedet for et skikkelig måltid. Bytt ut blomstene på Engen med plastikk så vi slipper den herlige lukten og den deilige forskjelligheten. Bytt ut jordkloden og flytt til Mars.
Naturgress gir spillet preg og en egen karakter og det har lukt, smak og levende farge som endrer seg. En høstkamp på en fuktig gressmatte er uslåelig også fra tribunen.
GÃ¥ av.

dudo

Like forbannet er det fullt mulig å ha en skikkelig gressmatte om man bare investerer i et snev av kompetanse. Spørsmålet er ikke kunstgress eller åker, og det er heller ingen som er fornøyd med slik matten vår er på vårparten.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Kagain

Quote from: Giles on July 31, 2015, 16:35:13 PM
[...]  Hvorfor ikke legge kunstgress i hagen? [...]


Uten å legge meg bort i diskusjonen om KG vs NG på fotballbaner så har jeg i dag luket vekk en haug med små sitkagraner og skit på grusen bak huset mitt. Kunstgress hadde vært magisk der. Kan noen ringe Mohn? :)

Ellers var det gledelig at flere av meg settes pris på taklingfantom som Vinny Jones. Ruddock var også sørgelig undervurdert der. Jeg tviler dog på at vi vil få noen norske spillere av den skolen. Tror dommerne slår hardere ned på slikt nå enn før.

Spelaren

Quote from: dudo on July 31, 2015, 17:58:59 PM
Like forbannet er det fullt mulig å ha en skikkelig gressmatte om man bare investerer i et snev av kompetanse. Spørsmålet er ikke kunstgress eller åker, og det er heller ingen som er fornøyd med slik matten vår er på vårparten.


Vi har hatt "et snev" av kompetanse, minst en hel bråte snev. Morten Eirik Engelsjord var vår ekspertise ved leggingen av nytt underlag, en person med doktorgrad i gressanlegg og vedlikehold av disse. I tillegg var Sven Aune involvert, som han har vært med en hel drøss med baner i Norge.
GÃ¥ av.

Giles

July 31, 2015, 21:21:14 PM #1416 Last Edit: July 31, 2015, 21:32:05 PM by Giles
Quote from: Lasaron on July 31, 2015, 16:56:00 PM
Quote from: Giles on July 31, 2015, 16:35:13 PM
Quote from: Spelaren on July 31, 2015, 16:14:31 PM
Ballen spretter da allerede vidt forskjellig fra mars til august, fra regn til tørke og fra hit og dit på banen all den tid vi knapt klarer å få den jevn til sommeren. På naturgresset altså. Det vil også variere på kg med tanke på vær og slitasje, men en større grad av konsekvent ballfysikk kan vi forvente oss. Samt ingen stygge overraskelser.

For et flatt og kjedelig liv. Ingen overraskelser, ingen sklitaklinger, ingen Vinni Jones. Ingen motstand, ingen friksjon. Hvorfor ikke beregne resultatet på forhånd eller ansette roboter i stedet for mennesker nå som kunstig intelligens likevel snart overtar? Hvorfor ikke legge kunstgress i hagen? Hvorfor ikke spise etpar piller i stedet for et skikkelig måltid. Bytt ut blomstene på Engen med plastikk så vi slipper den herlige lukten og den deilige forskjelligheten. Bytt ut jordkloden og flytt til Mars.
Naturgress gir spillet preg og en egen karakter og det har lukt, smak og levende farge som endrer seg. En høstkamp på en fuktig gressmatte er uslåelig også fra tribunen.


Dette var da et elegant hopp over ønsket mitt om å forklare hvordan fotballen forandres fundamentalt.

OK, men jeg mener jeg har forklart det hvis du legger godviljen til.Det blir som en matrett hvor du bytter ut en ingrediens. Det blir en annen rett. For meg er fotball på gress vesensforskjellig fra kunstgressfotball og jeg liker den variasjonen og sjarmen en levende gressmatte gir og tåler godt at banen er litt dårligere vår enn høst. Gleden ved å se en strøken høstbane overgår det meste. Dyp smaragdgrønn og levende. Så kan man harsele med det og si det er uviktig og nostalgisk men du rører ved noe hellig, magien forsvinner og sjelen dør. Triste saker, men enten forstår man det eller så gjør man det ikke.
Men ikke noe problem, jeg konverterer glatt til engelsk fotball hvis det ender opp med kunstgress. Kommer til å minnes de magiske årene og felle en tåre.
Men hva er bedre en fotballens hjemland og gliset til Joe Jordan.

Corran

Quote from: Kagain on July 31, 2015, 18:26:29 PM
Quote from: Giles on July 31, 2015, 16:35:13 PM
[...]  Hvorfor ikke legge kunstgress i hagen? [...]


Uten å legge meg bort i diskusjonen om KG vs NG på fotballbaner så har jeg i dag luket vekk en haug med små sitkagraner og skit på grusen bak huset mitt. Kunstgress hadde vært magisk der. Kan noen ringe Mohn? :)

Ellers var det gledelig at flere av meg settes pris på taklingfantom som Vinny Jones. Ruddock var også sørgelig undervurdert der. Jeg tviler dog på at vi vil få noen norske spillere av den skolen. Tror dommerne slår hardere ned på slikt nå enn før.

Vi hadde da Jokke, OK han var ikke norsk men spilte for oss. Slike taklinger som han hadde kommer ikke på kunstgress Husker første kampen på Varden hvor han ikke hadde lang bukse under shortsen. Han hadde skrubbsår på hele låret og skinken
I dag hadde han vel fått gult kort for de fleste taklingene pga at han hadde for stor fart inn i taklingene

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Torvanger

Quote from: Spelaren on July 31, 2015, 17:00:52 PM
Quote from: Giles on July 31, 2015, 16:35:13 PM
Quote from: Spelaren on July 31, 2015, 16:14:31 PM
Ballen spretter da allerede vidt forskjellig fra mars til august, fra regn til tørke og fra hit og dit på banen all den tid vi knapt klarer å få den jevn til sommeren. På naturgresset altså. Det vil også variere på kg med tanke på vær og slitasje, men en større grad av konsekvent ballfysikk kan vi forvente oss. Samt ingen stygge overraskelser.

For et flatt og kjedelig liv. Ingen overraskelser, ingen sklitaklinger, ingen Vinni Jones. Ingen motstand, ingen friksjon. Hvorfor ikke beregne resultatet på forhånd eller ansette roboter i stedet for mennesker nå som kunstig intelligens likevel snart overtar? Hvorfor ikke legge kunstgress i hagen? Hvorfor ikke spise etpar piller i stedet for et skikkelig måltid. Bytt ut blomstene på Engen med plastikk så vi slipper den herlige lukten og den deilige forskjelligheten. Bytt ut jordkloden og flytt til Mars.
Naturgress gir spillet preg og en egen karakter og det har lukt, smak og levende farge som endrer seg. En høstkamp på en fuktig gressmatte er uslåelig også fra tribunen.



Drømmen din er vel å komme hjen etter kamp med asfaltkuler i håret.

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Spelaren

Quote from: Torvanger on July 31, 2015, 23:51:53 PM
Drømmen din er vel å komme hjen etter kamp med asfaltkuler i håret.


I så fall måtte det ha drysset ned fra taket, men det er av metall såvidt meg bekjent.
GÃ¥ av.

Lasaron

Quote from: krøvel vellevold on August 01, 2015, 06:50:09 AM


Ikke bare har vi mye mer regn, vi har også varierende vintre. Denne vinteren var veldig mild, forrige vinter var litt kald, uten snø, med mye barfrost. Og i løpet av de ti siste årene har vi hatt en del snørike vintre.

Går vi for naturgress også i fremtiden, så må noe gjøres med gressbanene utenfor også. Vi må ha treningsbane(r) av en helt annen kvalitet enn nå. I dag har vi 2. Den nærmest Haukelandshallen har full størrelse, men er ekstremt lite flat. Den nærmest Stadion er langt bedre, men har ikke full størrelse. Ingen har undervarme. Disse må oppgraderes, og de skal også tåle bergensværet.

Vi M� opp i kvalitet på treningsannlegget, uansett underlag.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: Corran on July 31, 2015, 21:28:46 PM

Vi hadde da Jokke, OK han var ikke norsk men spilte for oss. Slike taklinger som han hadde kommer ikke på kunstgress Husker første kampen på Varden hvor han ikke hadde lang bukse under shortsen. Han hadde skrubbsår på hele låret og skinken
I dag hadde han vel fått gult kort for de fleste taklingene pga at han hadde for stor fart inn i taklingene




Ja, han holdt jo på i begynnelsen av nittitallet. Men som sagt, tror ikke den typen spillere ville ha fått så mange muligheter i den moderne fotballen i Norge. Vi får trøste oss med at da får vi heller ikke spillere på motstanderlaget som gjør slikt, noe som burde medføre at Brannspillerne ikke like lett får så alvorlige skader.

Klaus_Brann

Quote from: Torvanger on July 29, 2015, 14:23:14 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 29, 2015, 14:03:58 PM
Quote from: Torvanger on July 29, 2015, 10:55:35 AM
Quote from: Klaus_Brann on July 27, 2015, 16:43:34 PM
Det gjør den vel av diverse grunner annenhver sesong uansett?



Du er vel nærmest gladkristen naivt med uansett hva Brann foretar seg. Hadde det ikke vært for diverse aksjoner hadde man ikke alltid fått det som man ville. De som nikker med uansett, de vil ikke klubbens beste. Denne kommentaren gjelder også Henki og de andre kommentatorene som slang seg på. Jeg har gått på Stadion siden 79, jeg mistenker flere av kjekkasene for enten å være relativt nyfrelste eller at de begynte å tasse på Stadion på slutten av 90-tallet. Man kan selvsagt ikke forvente at de har det samme forholdet til hva som er Branns sjel.


Hehe, ja, du får tro hva du vil, men som sagt finnes det nyanser. Det å boikotte Brann for alle mulige grunner hele tiden ligger ikke for meg. Når jeg er født kan jeg gjøre lite med, men jeg har vokst opp med å spille fotball på grus og gress, men allikevell har jeg ikke altfor mye i mot kg hvis det er noe flertallet av spillergruppen og klubben vil fordi de mener de blir bedre av det.
Det er uansett veldig reverserbart, så det er ingen stor krise.


Skal spillergruppen, klubbens disponible hester, få avgjøre Branns mattefremtid? Er du helt på styr? Og denne spørrerundten til KG-Vibeke, som nok også har kokt opp noen ideer, mens hun jobbet som salgssjef, om alt det gøye de kan gjøre med KG istedenfor gress, den var vel ikke helt etter boken.


...OG klubben. Hvem mener du skal avgjøre det? Supporterne? Var det ikke du som var i mot at supporterne blandet seg inn og kom med benkeforslag på årsmøtet?
Forøvrig hvis du hadde giddet å lese hva jeg skrev hadde du sett at jeg også skrev at det er reverserbart. Det er ikke nødvendigvis for evig tid om legger kg.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: pidre on July 30, 2015, 22:41:01 PM
Quote from: monzilla on July 30, 2015, 21:19:05 PM
Kan vitterlig ikke forstå hvorfor KG/NG skal være en debatt for årsmøtet. Sportslig ledelse tar den avgjørelsen, enkelt og greit. Det er tross alt de som skal spille på underlaget, og det er kun sportslige hensyn som skal vektlegges (innenfor rimelighetens grenser i forhold til kost/nytte selvsagt).

Føleri fra supportere bør ikke vektlegges.

Fullstendig uenig, dette er ein altfor viktig sak til at en tilfeldig sportslig leder skal bestemme - i dette tilfellet en fersk omskolert markedsleder.


Sportslig leder er da ikke en omskolert markedsleder. Her blander du.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Klaus_Brann

Quote from: dudo on July 31, 2015, 15:28:56 PM
Quote from: Lasaron on July 31, 2015, 14:05:26 PM
Quote from: dudo on July 31, 2015, 12:04:37 PM
Men - igjen anekdotisk, den eneste målte forskjellen jeg vet om er endringen i underlag. Det har vel ikke vært endret noe særlig i barnefotballen?


Nei, men jeg tok det med fordi det er en viktig grunn til at sammenlignbare land pluss Island er bedre enn oss. Danmark, Kroatia, Uruguay, Costa Rica.


Vet du noe om hvordan barnefotballen drives i disse landene? Jeg mener å ha lest at det er vekt på utdanning an trenere på Island, men husker ikke helt hvordan det er. De andre landene kan jeg lite om, utover at jeg selvsagt ser at det Uruguay får frem over tid er enormt imponerende.


Uten å påstå at jeg har noe spesifikk kunnskap om barnefotballen i Uruguay og Costa Rica vil jeg tippe at den er som i de fleste andre land i Sør- og Mellom-Amerika, hvor de starter seriøs trening mye tidligere enn her, og hvor vinnerkultur i mye større grad dyrkes og bygges fra ung alder.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Giles

Quote from: Klaus_Brann on August 02, 2015, 23:00:12 PM
Quote from: Torvanger on July 29, 2015, 14:23:14 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 29, 2015, 14:03:58 PM
Quote from: Torvanger on July 29, 2015, 10:55:35 AM
Quote from: Klaus_Brann on July 27, 2015, 16:43:34 PM
Det gjør den vel av diverse grunner annenhver sesong uansett?



Du er vel nærmest gladkristen naivt med uansett hva Brann foretar seg. Hadde det ikke vært for diverse aksjoner hadde man ikke alltid fått det som man ville. De som nikker med uansett, de vil ikke klubbens beste. Denne kommentaren gjelder også Henki og de andre kommentatorene som slang seg på. Jeg har gått på Stadion siden 79, jeg mistenker flere av kjekkasene for enten å være relativt nyfrelste eller at de begynte å tasse på Stadion på slutten av 90-tallet. Man kan selvsagt ikke forvente at de har det samme forholdet til hva som er Branns sjel.


Hehe, ja, du får tro hva du vil, men som sagt finnes det nyanser. Det å boikotte Brann for alle mulige grunner hele tiden ligger ikke for meg. Når jeg er født kan jeg gjøre lite med, men jeg har vokst opp med å spille fotball på grus og gress, men allikevell har jeg ikke altfor mye i mot kg hvis det er noe flertallet av spillergruppen og klubben vil fordi de mener de blir bedre av det.
Det er uansett veldig reverserbart, så det er ingen stor krise.


Skal spillergruppen, klubbens disponible hester, få avgjøre Branns mattefremtid? Er du helt på styr? Og denne spørrerundten til KG-Vibeke, som nok også har kokt opp noen ideer, mens hun jobbet som salgssjef, om alt det gøye de kan gjøre med KG istedenfor gress, den var vel ikke helt etter boken.


...OG klubben. Hvem mener du skal avgjøre det? Supporterne? Var det ikke du som var i mot at supporterne blandet seg inn og kom med benkeforslag på årsmøtet?
Forøvrig hvis du hadde giddet å lese hva jeg skrev hadde du sett at jeg også skrev at det er reverserbart. Det er ikke nødvendigvis for evig tid om legger kg.
[/quote
Ikke reverserbart? Du tenkte et prøveprosjekt på etpar år? Føleri er ille, naivitet verre.


Giles

Quote from: Lasaron on August 03, 2015, 10:24:48 AM

Luton Town i England på 90 tallet. Men nå snakker vi om unntakene som bekrefter regelen og om reverserbarhet i dagens situasjon i Norge, kunstgressets hjemland med forbund og offentlige myndigheter i en uhellig allianse.

bulldog

nå er det jo heldigvis sånn at Brann vinner kamper på naturgresset, da er vel saken avgjort da.
bulldog

Klaus_Brann

Quote from: Giles on August 03, 2015, 06:36:57 AM
Quote from: Klaus_Brann on August 02, 2015, 23:00:12 PM
Quote from: Torvanger on July 29, 2015, 14:23:14 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 29, 2015, 14:03:58 PM
Quote from: Torvanger on July 29, 2015, 10:55:35 AM
Quote from: Klaus_Brann on July 27, 2015, 16:43:34 PM
Det gjør den vel av diverse grunner annenhver sesong uansett?



Du er vel nærmest gladkristen naivt med uansett hva Brann foretar seg. Hadde det ikke vært for diverse aksjoner hadde man ikke alltid fått det som man ville. De som nikker med uansett, de vil ikke klubbens beste. Denne kommentaren gjelder også Henki og de andre kommentatorene som slang seg på. Jeg har gått på Stadion siden 79, jeg mistenker flere av kjekkasene for enten å være relativt nyfrelste eller at de begynte å tasse på Stadion på slutten av 90-tallet. Man kan selvsagt ikke forvente at de har det samme forholdet til hva som er Branns sjel.


Hehe, ja, du får tro hva du vil, men som sagt finnes det nyanser. Det å boikotte Brann for alle mulige grunner hele tiden ligger ikke for meg. Når jeg er født kan jeg gjøre lite med, men jeg har vokst opp med å spille fotball på grus og gress, men allikevell har jeg ikke altfor mye i mot kg hvis det er noe flertallet av spillergruppen og klubben vil fordi de mener de blir bedre av det.
Det er uansett veldig reverserbart, så det er ingen stor krise.


Skal spillergruppen, klubbens disponible hester, få avgjøre Branns mattefremtid? Er du helt på styr? Og denne spørrerundten til KG-Vibeke, som nok også har kokt opp noen ideer, mens hun jobbet som salgssjef, om alt det gøye de kan gjøre med KG istedenfor gress, den var vel ikke helt etter boken.


...OG klubben. Hvem mener du skal avgjøre det? Supporterne? Var det ikke du som var i mot at supporterne blandet seg inn og kom med benkeforslag på årsmøtet?
Forøvrig hvis du hadde giddet å lese hva jeg skrev hadde du sett at jeg også skrev at det er reverserbart. Det er ikke nødvendigvis for evig tid om legger kg.

Ikke reverserbart? Du tenkte et prøveprosjekt på etpar år? Føleri er ille, naivitet verre.


Hehe, fin hersketeknikk.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lasaron

Jeg forsøker meg på en allegori. Kunstis vs naturis. Innendørs skøytebane vs utendørs skøytebane. Utendørs på naturis har definitivt mest sjarm og sjel.
Tren på langskudd

Spelaren

Quote from: Lasaron on August 15, 2015, 18:33:45 PM
Jeg forsøker meg på en allegori. Kunstis vs naturis. Innendørs skøytebane vs utendørs skøytebane. Utendørs på naturis har definitivt mest sjarm og sjel.


NM på Myravatnet var unektelig en sjarmerende affære!
GÃ¥ av.

Lasaron

Ja, helst skal skøyteløp foregå på en innsjø.
Tren på langskudd

Ricky

Quote from: Lasaron on August 15, 2015, 18:33:45 PM
Jeg forsøker meg på en allegori. Kunstis vs naturis. Innendørs skøytebane vs utendørs skøytebane. Utendørs på naturis har definitivt mest sjarm og sjel.


Kunstis i skøytesammenheng betyr i hovedsak bare at isen er kunstig tilvirket og preparert, altså ved hjelp av maskiner (kjøling, rør, etc.), og ikke av naturen selv. Lager man et trau med isbiter i frysen får man kunstis. Setter man trauet ute på altanen en frossen vinternatt får man naturis.

Det man må sammenligne kunstgress med er syntetisk is. Denne lages av plast og diverse, og er kjent fra blant annet Festplassen. Dette er selvsagt bare noe møl i forhold til vanlig is, og noe skøyteløpere i beste fall bruker til enkel trening - men har fordelen med at den er billig og gir mange brukstimer uten særlig vedlikehold.
Akkurat som kunstgress.

Spelaren

At kunstgress er noe møl er sikkert grunnen til at tippeligakapteinene så overlegent rangerer alle gressbaner over kunstgress.

Nei, vent litt...

Hvis skøyteløperne måtte gå store deler av sesongen på slush hadde de nok gjort noen grep.
GÃ¥ av.

Xminator

Quote from: Lasaron on August 15, 2015, 18:33:45 PM
Jeg forsøker meg på en allegori. Kunstis vs naturis. Innendørs skøytebane vs utendørs skøytebane. Utendørs på naturis har definitivt mest sjarm og sjel.


Hadde vert flott med innendørs fotballbane med naturgress og 20000 sitteplasser i Bergen...

Soler

Quote from: Spelaren on August 16, 2015, 08:49:36 AM
At kunstgress er noe møl er sikkert grunnen til at tippeligakapteinene så overlegent rangerer alle gressbaner over kunstgress.

Nei, vent litt...

Hvis skøyteløperne måtte gå store deler av sesongen på slush hadde de nok gjort noen grep.


Du henviser til en statistikk som viser at en velholdt gressbane er å foretrekke foran en bane med kunstig underlag.

Spelaren

Quote from: Soler on August 16, 2015, 11:18:05 AM
Quote from: Spelaren on August 16, 2015, 08:49:36 AM
At kunstgress er noe møl er sikkert grunnen til at tippeligakapteinene så overlegent rangerer alle gressbaner over kunstgress.

Nei, vent litt...

Hvis skøyteløperne måtte gå store deler av sesongen på slush hadde de nok gjort noen grep.


Du henviser til en statistikk som viser at en velholdt gressbane er å foretrekke foran en bane med kunstig underlag.


Jepp. En annen ting den viser er at mange kunstgressbaner rangeres høyere enn gressbaner. Ergo må disse gressbanene være verre enn møl.
GÃ¥ av.

osoerli

I Estland spilles det på kunstgras når sesongen starter i mars, på grunn av klimaet. Men når vi kommer til mai, er det påbudt å flytte til naturgras.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Vikings-midtbanekriger-ble-oppdaget-ved-en-tilfeldighet-som-16-aring-586940_1.snd

Noko å tenka på for NFF
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Spelaren

Quote from: osoerli on August 22, 2015, 08:50:03 AM
I Estland spilles det på kunstgras når sesongen starter i mars, på grunn av klimaet. Men når vi kommer til mai, er det påbudt å flytte til naturgras.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Vikings-midtbanekriger-ble-oppdaget-ved-en-tilfeldighet-som-16-aring-586940_1.snd

Noko å tenka på for NFF


Utrolig tåpelig å bytte hjemmebane midt i sesongen. Nõmme Kalju bytter jo mellom to anlegg en mil unna hverandre.
GÃ¥ av.

bulldog

nff kan jo bare sette opp kamper på kunstgress i de to tre første rundene, så får naturgresset bedre tid på å sette seg
bulldog

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

osoerli

September 02, 2015, 23:03:52 PM #1444 Last Edit: September 03, 2015, 07:48:24 AM by osoerli
http://www.mff.se/aktuellt/nyheter/Nyheter/2015-09-02_hemligheten_bakom_flackfria_grasmattan

Funkar sikkert tidleg på våren også dette.  Send ein delegasjon til Hareide.

(sjøl om ikkje alt som kjem frå Malmø funkar i Brann)

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Nixon

http://www.bt.no/100Sport/sportbt/Det-blir-ikke-kunstgress-pa-Stadion-na-606797_1.snd

Det blir naturgress neste år på Stadion også. Ikke fordi administrasjonen har endret mening, men fordi klubben uansett ikke rekker å gjøre det selv om de hadde bestemt seg for det.
Rød makt på Hansa

Torvanger

Hovedargumentet for kunstgress er at man kan ta mer poeng, nå når dette argumentet er gjennomtorpedert en gang for alle, via det faktum at de øverste lagene i årets TL alle spiller på naturgress, så har ikke kunsgress-Vibeke et hovedargument lenger. Ergo, Brann kommer til å ha naturgress flere år fremover. Bare se på et av de andre favorittlagene til Mohn, TIL, de rykker etter all sannsynlighet ned. Sandefjords omlegging til kunstgress har heller ikke bært frukter.

Xminator

Betyr vel bare at styret er klar over at det ligger litt mer i dette enn administrasjonens anbefaling.

Petter Puddefjord

Det skal aldri - ALDRI - bli noe plastdekke på Brann statdion. Vi ser at Sandefjords omlegging ikke har båret frukter, og som det nevnes her; TIL er på vei ned på kunstgress. RBK, Stabæk og Viking herjer i toppen av norsk fotball på naturgress. Brann dummer seg loddrett ut ved å gjøre fotballmagien enda svakere ved å ødelegge Brann stadion. Sann mine ord; kunstig bane vil føre til at klubben fjerner seg ytterligere fra klubbens reelle eiere; bergenserne.

Spelaren

Quote from: Torvanger on September 24, 2015, 10:34:40 AM
Hovedargumentet for kunstgress er at man kan ta mer poeng, nå når dette argumentet er gjennomtorpedert en gang for alle, via det faktum at de øverste lagene i årets TL alle spiller på naturgress, så har ikke kunsgress-Vibeke et hovedargument lenger. Ergo, Brann kommer til å ha naturgress flere år fremover. Bare se på et av de andre favorittlagene til Mohn, TIL, de rykker etter all sannsynlighet ned. Sandefjords omlegging til kunstgress har heller ikke bært frukter.


Hovedargument?

"Klubbens begrunnelse er, blant annet, at det trolig vil øke sjansene for sportslig suksess, at det vil gi mer stabile treningsforhold og at det vil gi flere muligheter til også å ha andre aktiviteter på arenaen."
I tillegg er det ikkje listet opp som noe hovedargument i klubbens egen redegjørelse. En av mange grunner.

I tillegg dumper du rett ned i en annen logisk tankefeil ved å fokusere kun på årets sesong. Tenk om noen skulle spør deg hvem som ble topp 3 i fjor for eksempel? Eller hvilket underlag de to siste seriemesterne har spilt på? Av de "antatte" topplagene har allerede engen bestemt seg for KG, mens Viking har det til vurdering pga ønske om økt aktivitet.

Vi kommer fortsatt til å ha utfordringer med treningsfasilitetene, og vi kommer (trolig) fortsatt til å klage over dårlig gress fram til langt utpå våren - før plutselig alle synsere plutselig skryter uhemmet av underlaget vårt etter sommerpausen, godt hjulpet av en kollektiv hukommelsessvikt.
GÃ¥ av.

Go Up