Huff
Medlem
|
 |
« Svar #1500 på: September 07, 2010, 17:12:54 » |
|
Og Jonsson gjorde en strålende jobb med Stabæk, men ble likevel ikke ny Liverpooltrener.
Sandstø er definitivt en stor ressurs for en bitteliten Adeccoligaklubb. Det betyr ikke at han er den rette for å bygge en toppklubb av Brann. Vi må ha en trener som enten kan gi oss raske resultater til tross for lite midler, eller en som har vist at han er god på å bygge opp et lag over tid, håndtere talenter og finne brukbare spillere for en billig penge.
Og selvfølgelig må han stå for en offensiv spillestil.
Jeg ser ikke på Sandstø som sterk på noen av delene der. Han er ikke mannen som fører oss til seriegull neste sesong og han er heller ikke en trener jeg ser for meg bygge et topplag over tid.
De jeg ønsker er Deila eller Jonevret. Jonevret kan gi oss medaljer kjapt. Han gjorde det med et Moldelag få hadde troen på før 2009-sesongen, kun et år etter at de hadde rykket opp fra Adecco. Deila er i mine øyne TLs beste trener for tiden, i konkurranse med Andresen. Han har ledet Godset til en foreløbig 4. plass og de gjør det så sterkt for tiden at jeg tror de tar medalje. De skal også spille semifinale i cupen, på hjemmebane. Dette har han gjort med ligaens yngste stall. Definitivt en mann å satse på dersom denne talentsatsningen RBH har snakket så mye om er noe vi er seriøse om. Så kan han og Brann vokse sammen. Han står også for offensiv fotball.
Deila er spennende, nettopp fordi de kvalitetene han har som trener nettopp er det vi trenger i Brann mt å våge å satse på yngre spillere (vi har jo ikke noe valg). Når det ghjelder spilestil er jeg derimot langt mer skeptisk, ut fra det lille jeg har sett av godset består spillestilen deres i å pole ballerfremover i lengderetningen, ikke nødvendigvis i luften, men likevel, null balbesittelse og kjedelig fotball. Jonevret har imponerende meritter å vise til, virkelig iponerende. Likevel har Molde gjort det såpass dårlig i år at jeg er skeptisk. Foruten at de var elendig besatt på keeperplass for Bugge Pettersen kom inn, synes jeg årets Moldelag er godt besatt. Ellveren består i hovedsak av gode spillere med komplimentære ferdigheter. Selv om eksempelvis Thioune har vært totalt ute av form, kan de skilte med en ledertype og fighter i Hestad, kreativitet målfarlighet og teknikk i Hoseth, gode spisser, med både kraft og fart og avslutningsferdigheter, en bra stopperduop tross ingen imponerende sesong der heller, meget gode backer etc. Bak ellveren er detvel knapt med klasse, men likevel. Tabellplasseringen sett i forhold til stallen er intet mindre enn elendig. Oppsummert synes jeg ikke akkurat det skinner av noen av disse kandidatene, det gjørdet selvsagt heller ei av Sandstø eller Skarsfjord. Synes fremdeles at Haglund og Bergstrands meritter tilsier at de er flere klasser over kandidatene fra TL og Adecco. Delia er vel også under kontrakt, og verken Kalmar eller Elfsborg kan karakteriseres som noen superklubber akkurat. Ser ikke at svenskene skal bli noe voldsomt mye dyrere enn Delie, og i likhet med østlendingen trener de (jaffal Nanne) såpass små og ubetydelige klubber at Brann kan være attraktivt tross klubbens tragiske status. Når det gjelder Nielsen har du kanskje et poeng, men per nå er klubben såpass fattig at jeg ikke kan forstå at vi skal ansette noen flere personer foruten spillere. Med mindre det åpner seg en trenerstilling på lavt nivå -dvs.gutte eller juniorlag- bør klubbens fokus utelukkende vre på spillere og kompetanse på sillerlogistikk: Speider. Juniorenes sjef må uansett beviselig ha vært med på å utvikle talenter tidligere, men DN kunne sikkert vært noe ala offensiv trener.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Noen må gå!
|
|
|
nero
Medlem
|
 |
« Svar #1501 på: September 07, 2010, 18:48:48 » |
|
Ser at mange ønsker "offensiv fotball" av den nye treneren. Jeg er kanskje i et mindretall når jeg først og fremst ønsker meg effektiv fotball. Jeg har ingen motforestillinger mot å ligge i forsvar mesteparten av tiden på bortebane, og likevel komme hjem med tre poeng i kofferten. Dette fordrer a) solid forsvar og b) gode kontringer. Ihvertfall punkt a hadde vært en kjærkommen nyvinning for Brann.
Jeg hadde faktisk også akseptert å stille defensivt på hjemmebane mot antatt sterkere lag, selvsagt under den utopiske forestillingen at vi hadde behersket defensiv fotball, noe vi vel aldri har gjort, men ting kan jo læres, trolig også i Bergen. Dette hadde neppe vært populært i utgangspunktet, men hvis det hadde brakt oss inn i medaljekampen hadde vi nok lært oss å leve med det...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1502 på: September 07, 2010, 18:58:06 » |
|
Jeg mener det må være underholdende. Ikke nødvendigvis for min del, men for interessen rundt laget både i og utenfor Bergen. Vinner vi gull igjen har det kanskje ikke så mye å si(selv om vi neppe får se den samme entusiasmen som vi hadde foran gullet i 2007 igjen), men ellers tror jeg at fengende fotball er viktig for interessen. Samtidig som den er underholdende må den selvfølgelig også gi oss resultater.
Det burde jo forøvrig være mulig å spille bra fotball uten å slippe inn to mål hver kamp. Stabæk hadde jo bunnsolid forsvar da de vant gull samtidig som de spilte lekker fotball.
|
|
|
|
|
Loggført
|
– Hvis folk har behov for å synge ut om forholdene i Brann, enten de heter Mons Ivar Mjelde eller Steinar Nilsen, så tror jeg ikke det bidrar positivt til Brann
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
sveines
Medlem
|
 |
« Svar #1503 på: September 07, 2010, 19:59:03 » |
|
Mannen vi trenger er nanne Bergstrand i Malmø FF. http://www.kalmarff.se/staff/nanne-bergstrandKan være ett godt trekk og hente Svante fra samme klubb også som sportslig leder. udugelige RBH skal fortsatt ut porten!!! Den mannen burde ikkje få lov å ansette ny trener, kan likesågodt be Julius i Kristiansand om hjelp!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Y produkter: Ringnes, Carlsberg, Guiness, Kilkenny, Lysholmer, Frydenlund, Dahls, Nordlandspils, Eagle, Arendals og Tou.
|
|
|
Belfort
Medlem
|
 |
« Svar #1504 på: September 07, 2010, 21:19:26 » |
|
Mannen vi trenger er nanne Bergstrand i Malmø FF. http://www.kalmarff.se/staff/nanne-bergstrandKan være ett godt trekk og hente Svante fra samme klubb også som sportslig leder. udugelige RBH skal fortsatt ut porten!!! Den mannen burde ikkje få lov å ansette ny trener, kan likesågodt be Julius i Kristiansand om hjelp! Hjelper ikke når vår nye daglige leder ikke liker utrykket til Nanne.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nero
Medlem
|
 |
« Svar #1505 på: September 07, 2010, 22:30:03 » |
|
Mannen vi trenger er nanne Bergstrand i Malmø FF. http://www.kalmarff.se/staff/nanne-bergstrandKan være ett godt trekk og hente Svante fra samme klubb også som sportslig leder. udugelige RBH skal fortsatt ut porten!!! Den mannen burde ikkje få lov å ansette ny trener, kan likesågodt be Julius i Kristiansand om hjelp! Hjelper ikke når vår nye daglige leder ikke liker utrykket til Nanne. Riktig. Og RBH vet best. Det vet jo alle.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
krøvel vellevold
Medlem
|
 |
« Svar #1506 på: September 07, 2010, 23:02:19 » |
|
Han er ikke mannen som fører oss til seriegull neste sesong
Nei, hvem ville klart DET?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Legg ned hele klubben!
|
|
|
Huff
Medlem
|
 |
« Svar #1507 på: September 07, 2010, 23:33:18 » |
|
Ser at mange ønsker "offensiv fotball" av den nye treneren. Jeg er kanskje i et mindretall når jeg først og fremst ønsker meg effektiv fotball. Jeg har ingen motforestillinger mot å ligge i forsvar mesteparten av tiden på bortebane, og likevel komme hjem med tre poeng i kofferten. Dette fordrer a) solid forsvar og b) gode kontringer. Ihvertfall punkt a hadde vært en kjærkommen nyvinning for Brann.
Jeg hadde faktisk også akseptert å stille defensivt på hjemmebane mot antatt sterkere lag, selvsagt under den utopiske forestillingen at vi hadde behersket defensiv fotball, noe vi vel aldri har gjort, men ting kan jo læres, trolig også i Bergen. Dette hadde neppe vært populært i utgangspunktet, men hvis det hadde brakt oss inn i medaljekampen hadde vi nok lært oss å leve med det...
Som du er inne på selv har Brann sjelden eller aldri fungert som et defensivt lag. Dessuten kan offensiv fotball i seg selv være et effektivt forsvarsvåpen. Krakra nevner Stabæk, som i 2008 var så gode offensivt at de slapp inn mindre enn ett baklengsmål per kamp. Brann var egentlig ikke så verst året før heller, men vi slapp inn 6 mot Lyn og Brann 2 slapp inn ytterligere tre i bortekampen mot TIL i siste runde. Er du god nok offensivt havner motstanderne bakpå og klarer ikke selv å angripe. Stabæk hadde i 2008 to kantspillere som var horribelt dårlige defensivt, likevel slapp de inn få mål. Hadde Klepp blitt brukt riktig som kantspiller i samme tidsrom, ser jeg faktisk ikke bort fra at Brann hadde sluppet inn færre mål enn med Solli, som nå er langt bedre defensivt og da var på en annen planet enn Klepp når det kom til det defensive spillet. Jeg vil og minne om at Brann i 2007 vant serien med en sentral midtbane uten arbeidskapasitet. Bakke/Andresen hadde kløkt, duellstyrke og masse rutine, men hadde det ikke vært for at angrepsrekken skremte vannet av motstanderne ville trolig midtbaneduoen blitt overløpt -slik jeg ser det. For all del, årets TIL lag er et utmerket eksempel på at defensiv fotball kan være ekstremt effektivt, og jeg driter i hvordan vi fremstår bort såfremt vi får poeng. Jeg registrerer likevel at Brann i de periodene der vi har vært ultradefensive borte sjelden har vært i nærheten av å prestere offensivt hjemme. Det er økonomisk langt gunstigere å være et godt hjemmelag enn et godt bortelag (billettinntekter). Dette betyr selvsagt ikke alle mann i angrep på Lerkendal, selv om det mest offensive bortelaget der oppe de siste årene har oppnådd bedre resultater enn sammenlignbare lag (Start). Faktum er at Brann tradisjonellt sett har vært best som et ofensivt lag. Det er Kniksen og Pesen vi husker fra 63, ikke stopperne, og det er Helstad som var profilen i 2007, ikke Bjarnasson. Vi er nordens latinere, ikke nordens....nordmenn. Folk kommer på stadion for å se fin fotball og Brann er kjent landet rundt som et rotehus og vepsebol av dimensjoner som er fullt av inkompetente tullinger. Det de aller fleste likevel må vedkjenne klubben er at vi i alle fall prøver å spille fin fotball. Dette er jeg faktisk stolt over. Offensiv fotball er ikke ensbetydende med å slippe inn fire mål per kamp. Barcelona er vel faktisk ganske gode i forsvar.
|
|
|
|
« Siste redigering: September 07, 2010, 23:40:19 av Huff »
|
Loggført
|
Noen må gå!
|
|
|
Alzheimer/Silverspurs
Medlem
|
 |
« Svar #1508 på: September 08, 2010, 01:08:30 » |
|
Kunne eigentleg vore spennande med Magnus Haglund, men veldig usikker på pris. Veldig populær og har etablert Elfsborg som eit solid lag. Det er ein mindre klubb ein Brann, men ikkje spesielt liten. Har vunne serien 5 gongar og snittar på ca 8 000 i år. Har stadion som er akkurat like stor som Brann stadion, berre nyare.
Klubben har i tillegg ein del pengar (reknar eg med) etter å ha selt u-21vingen Bajrami til Twente for ca 40 millionar i sommar så dei let han neppe gå billeg.
Eg likar måten han lar laget spele på. På heimebane spelar dei 4-3-3 og styrer mykje av spelet (samtidig som dei e utruleg gode på kontringar), mens det er forsåvidt samme formasjon borte, men litt meir 4-5-1 og ekstrem kontringsstyrke. Forrige runde var dei det første laget i løpet av sesongen som til tider dominerte borte mot sterke Malmö. Dessverre tapte dei.
|
|
|
|
« Siste redigering: September 08, 2010, 01:10:12 av Alzheimer/Silverspurs »
|
Loggført
|
|
|
|
Torvanger
Medlem
|
 |
« Svar #1509 på: September 08, 2010, 14:05:43 » |
|
Kunne eigentleg vore spennande med Magnus Haglund, men veldig usikker på pris. Veldig populær og har etablert Elfsborg som eit solid lag. Det er ein mindre klubb ein Brann, men ikkje spesielt liten. Har vunne serien 5 gongar og snittar på ca 8 000 i år. Har stadion som er akkurat like stor som Brann stadion, berre nyare.
Klubben har i tillegg ein del pengar (reknar eg med) etter å ha selt u-21vingen Bajrami til Twente for ca 40 millionar i sommar så dei let han neppe gå billeg.
Eg likar måten han lar laget spele på. På heimebane spelar dei 4-3-3 og styrer mykje av spelet (samtidig som dei e utruleg gode på kontringar), mens det er forsåvidt samme formasjon borte, men litt meir 4-5-1 og ekstrem kontringsstyrke. Forrige runde var dei det første laget i løpet av sesongen som til tider dominerte borte mot sterke Malmö. Dessverre tapte dei.
Godt tips.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Xminator
Medlem
|
 |
« Svar #1510 på: September 08, 2010, 15:13:33 » |
|
Han er ikke mannen som fører oss til seriegull neste sesong
Nei, hvem ville klart DET? Med nok penger kunne selv Mjelde klart det...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Huff
Medlem
|
 |
« Svar #1511 på: September 08, 2010, 17:10:51 » |
|
Du har tydeligvis mye mer peiling enn meg på svensk fotball enn meg, der levnes det liten tvil, men, det er vel ikke store tradisjoner for å kreve store overgangssummer når det kommer til trenere, her er det vel snakk om kompensasjon, heller enn overgangssum. Eksempelvis ble vel Hamren ingen voldsomt dyr mann for Sverige.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Noen må gå!
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1512 på: September 08, 2010, 17:32:48 » |
|
Kjenner jeg er veldig gira på en svensk suksesstrener. Allsvenskan er jo nærmest like god som TL til tross for at vi bruker langt, langt mindre penger her. Kalmars budsjett hadde vel vært et av de aller minste i TL f.eks. Klubbene drives godt der og jeg har et inntrykk av at trenerutviklingen er langt mer gjennomtenkt der enn her. Her kastes jo uerfarne trenere inn i toppklubber uten erfaring, mens i Sverige bygger de seg opp kunnskap og erfaring over tid før de tar til seg de store oppgavene. Denne Haglund var jo f.eks. fire år i en mindre klubb jeg aldri har hørt om(Laholms) før han tok over Elfsborg. Tar vi Nanne Bergstrand har han jo vært trener i 26 år nå og var i mange mindre klubber før han gikk til Kalmar, så Helsingborg, så Kalmar igjen. Jonevret var trener i 11 år(blant annet assistent under Hamren) før han tok sin første store oppgave. Jonsson var assistent i 7 år. osv osv.
Vi har god erfaring med svenske trenere i Norge, så jeg ville definitivt vært positiv til en svensk seriemester. Nanne er mitt førstevalg, men Haglund er definitivt også veldig spennende.
|
|
|
|
|
Loggført
|
– Hvis folk har behov for å synge ut om forholdene i Brann, enten de heter Mons Ivar Mjelde eller Steinar Nilsen, så tror jeg ikke det bidrar positivt til Brann
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
sveines
Medlem
|
 |
« Svar #1513 på: September 08, 2010, 18:21:10 » |
|
Mannen vi trenger er nanne Bergstrand i Malmø FF. http://www.kalmarff.se/staff/nanne-bergstrandKan være ett godt trekk og hente Svante fra samme klubb også som sportslig leder. udugelige RBH skal fortsatt ut porten!!! Den mannen burde ikkje få lov å ansette ny trener, kan likesågodt be Julius i Kristiansand om hjelp! Hjelper ikke når vår nye daglige leder ikke liker utrykket til Nanne. Men det nye styret skifter han ut etter neste årsmøte, vi kan vente med ny trener til dess.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Y produkter: Ringnes, Carlsberg, Guiness, Kilkenny, Lysholmer, Frydenlund, Dahls, Nordlandspils, Eagle, Arendals og Tou.
|
|
|
Huff
Medlem
|
 |
« Svar #1514 på: September 08, 2010, 18:36:35 » |
|
Det verste er at det faktisk finnes meriterte trenere med beviselig suksess i Sverige. Meget imponernde trenere i vårt naboland -i småklubber og mellomstore klubber. Trenere med an mass å vise til i form av resultater i det som er den ligaen i europa som likner mest på tippeligaen i form av nivå og fotballkultur. Samtidig har haugevis av dette landets trenere forsøkt seg i TL, de fleste med stor suksess. Det bør være fullt mulig for en klubb av Branns format å hente disse trenerne, Jonevret var jo en trener med meritter som ble ansatt i lille Molde. Likevel er det vel få, om noen som tror at Brann kommer til å gå for en trener med noe særlig å vise til. Dette til tross for at vi forsøkte å ansette et relativt ubeskrevet blad ved forrige kostvei -helt uten suksess.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Noen må gå!
|
|
|
krøvel vellevold
Medlem
|
 |
« Svar #1515 på: September 08, 2010, 22:37:41 » |
|
Nå har jo Moldestad signalisert at de vil ha Skarsfjord som trener også i 2011 - han er jo tross alt det billigste alternativet, så hva er det egentlig å diskutere?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Legg ned hele klubben!
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1516 på: September 08, 2010, 22:55:59 » |
|
Moldestad? Er det ikke vår sportslige leder, Skarsfjord, som leder trenerjakten? Med hjelp fra RBH, med sin brede erfaring og kompetanse på feltet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
Huff
Medlem
|
 |
« Svar #1517 på: September 09, 2010, 06:39:04 » |
|
Nå har jo Moldestad signalisert at de vil ha Skarsfjord som trener også i 2011 - han er jo tross alt det billigste alternativet, så hva er det egentlig å diskutere?
Rent konkret, hva har Moldestad sagt som tilsier at Skarsfjord allerede er mer eller mindre klar som ny hovedtrener i 2011?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Noen må gå!
|
|
|
krøvel vellevold
Medlem
|
 |
« Svar #1518 på: September 09, 2010, 09:14:44 » |
|
Rent konkret, hva har Moldestad sagt som tilsier at Skarsfjord allerede er mer eller mindre klar som ny hovedtrener i 2011? Han sa på supportermøtet for noen uker siden at de ønsket ham som trener også i 2011. Men det er mulig det ikke nødvendigvis var som hovedtrener.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Legg ned hele klubben!
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1519 på: September 09, 2010, 09:17:10 » |
|
Rent konkret, hva har Moldestad sagt som tilsier at Skarsfjord allerede er mer eller mindre klar som ny hovedtrener i 2011? Han sa på supportermøtet for noen uker siden at de ønsket ham som trener også i 2011. Men det er mulig det ikke nødvendigvis var som hovedtrener. Det har jo sikkert mye med at han har kontrakt ut 2011 å gjøre og de har ikke råd til å sparke ham og betale sluttpakke, men hovedtrenerkontrakten går jo ut etter denne sesongen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
nero
Medlem
|
 |
« Svar #1520 på: September 09, 2010, 09:54:25 » |
|
Tror nok dessverre Hr Vellevold har rett. Ihvertfall hvis vi berger plassen i TL så vil nok Skarsfjord fortsette som hovedtrener fram til han hører de fryktede ordene "Vi har full tillit til Rune"........
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Joggi Bogga
Medlem
|
 |
« Svar #1521 på: September 09, 2010, 18:27:54 » |
|
Jeg registrerer at en del etterlyser info om hva Sandstø har gjort for å plassere ham blant et lite knippe trenere i den ypperste norske og kanskje også den skandinaviske eliten. Dette spørsmålet har blitt besvart en drøss ganger med forskjellig info i flere poster, men jeg kan til glede for nye lesere og for den tunglærte, repetere de viktigste punktene.
-Solide resultater fra flere klubber. Fenomenal fornying av Odd, år etter år, som periodevis ble brukt av rikere klubber som et slags oppdrettsanlegg for fremtidige toppspillere. Odd hadde strengt tatt et adecco mannskap det meste av tiden han var der.
-Erfaringen han sitter inne med er gull værdt. Det er ekstremt viktig at trenere vet hvordan klubber, tropper og enkeltspillere reagerer på oppturer, nedturer og personlige erfaringer. Sandstøs bakgrunn i flere klubber med ulikt grunnlag har gitt ham bedre forutsetninger enn de aller fleste til å håndtere ulike faser en klubb måtte gå gjennom.
-Fantastisk formidler av spillestil. Løv Ham er per dags dato Adeccos beste lag. Det har de vært i flere måneder hvis en ser bort fra tabell og direkte på prestasjon.
-Beundringsverdig evne til å stole på sin nærmest utømmelige brønn av fotballkunnskap. Dette ble bevist når det buttet i mot i Odd. Han falt ikke for fristelsen ved å rokkere som flere desperate trenere gjør, istedet stolte han på at laget skulle bruke sin egen stil. Skapte med det trygghet og varige resultater.
-Tankegodset hans er gjennomsyret av effektivitet. Lagene skaper drøssevis med sjanser. Resultatene har vist at Brann passer dårlig til å være en kalkulerende og kynisk lag.
-Godt likt. Han ble nærmest en institusjon i Odd. Svært få sitter så lenge. Kun trenere som likes av sine spillere og som evner å skape samhold klarer det. Litt slitasje blir det alltid og at han ikke satt 20 år i Odd er bare bra.
Kort oppsummert er Sandstø en fantastisk trener (i norsk målestokk) og en perfekt mann for Brann.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1522 på: September 09, 2010, 18:38:25 » |
|
Flere argumentet er jo bare luft og tull. Bunnsolide resultater? Hvilke resultater er bunnsolide? Hvilke resultater er bedre enn f.eks. Steinar Nilsens resultater? Mann du krevde sparket allerede før 2009-sesongen var i gang? Er resultatene mer solide enn Jonvrets? Seriemester, dobbelt cupmester, cupsølv og seriesølv? Eller Deila? Hva er så bunnsolid med resultatene? Og ikke kom med dette "Han har ikke hatt ressurser"-pisset. Han er ikke den eneste treneren som har trent små klubber uten ressurser, det er likevel mange som har klart å få bedre resultater enn Sandstø Når det gjelder spillestil ble han kritisert for dette i både Odd og Start. Løv-Ham har alltid spilt bra fotball. Sandstø har bare videreformidlet dette. Jeg syns også resultatene er noe opphauset. Ja, Løv-Ham har gjort det bra, men de har en bunnsolid stall, med mange spillere som holder høyt adeccoliganivå. Thorbjørnsen, Marøy, Dahl, Haugen, Addo, Eek, Storesund og nå også Haugsdal med flere. Når man ser bort ifra resultatene og tabellen har jo også Brann gjort det bunnsolid. Vi skaper nest flest sjanser i hele TL og har flere ganger vært det beste laget uten å få igjen for det. Løv-Ham er formlaget i Adecco for tiden ja, men hva gjør deres prestasjoner noe større enn prestasjonene i f.eks. Strømmen og Ranheim?
Joda, han er sikkert godt likt. Det er også Ronny Deila og Jonevret, som i mine øyne er langt, langt bedre trenere enn Sandstø både rent faglig, taktisk og IKKE MINST resultatmessig.
Han har også vist i både Odd, Start og nå også Løv-Ham at han ikke tørr å gi talenter tillitt. Dure, Næs, Møvik, Kallevik, Heggeland og flere andre talenter i Løv-Ham får ikke komme til, til tross for at man allerede er sikret mot nedrykk og Sandstø før sesongen uttalte at Løv-Hams rolle i Bergen var å produsere talenter for Brann. Dette har han til gangs ikke stått for. Det eneste talentet han har gitt noe særlig tillitt er Haugen, men det burde jo være en selvfølge. Han fikk også sparken fra Start på grunn av sin spillestil og fordi han nektet å satse på talentene, som han mente ville føre Start rett ned i Adeccoligaen? Vil vi virkelig ha en trener som er så redd for talentsatsning?
Norske trenere og utlendninger i TL jeg rangerer over Sandstø: Jonevret(riktignok klubbløs for tiden), Jonsson, Andresen, Deila, Thørum, Høgmo, Fagermo, Skarsfjord, Rekdal, Sollied, Eggen og Hareide.
Sandstø er en god adeccoligatrener, that's it. MEn du sitter jo med en bisarr forestilling om at å trene en bitteliten klubb i Adeccoligaen og å trene en storklubb i TL er akkurat det samme, hvor de eneste forskjellene er at TL-treneren får mer å rutte med og bare må takle media og primadonnanykker.
Isåfall er det jo merkelig at ingen europeiske toppklubber har hentet Sandstø ennå.
Se på Perry. Han tok over et Ranheim-lag på midten av 2. divisjon og holder på å lede dem opp i TL. En helt fantastisk prestasjon, men det betyr jo ikke at han kunne tatt f.eks. AaFK og ledet dem til seriegull. Eller hva med Petter Myhre? Mannen har jo vært i en toppklubb han, feilet fullstendig i VIF. Nå gjør han det minst like bra i Strømmen som Sandstø i Løv-Ham? Han kan også sies å ha stor fotballkunnskap, men er likevel ikke noe topptrener. Hva tyder det på? At det kanskje ikke er like lett å lede små adeccoligaklubber over midten av Adeccoligaen som det er å ta seriegull? At trenere som ikke er gode nok for de beste lagene i TL kanskje kan klare seg bra i Adecco? Kanskje?
|
|
|
|
« Siste redigering: September 09, 2010, 19:16:34 av krakra »
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
kjegil
Medlem
|
 |
« Svar #1523 på: September 09, 2010, 20:19:31 » |
|
Han har også vist i både Odd, Start og nå også Løv-Ham at han ikke tørr å gi talenter tillitt. Dure, Næs, Møvik, Kallevik, Heggeland og flere andre talenter i Løv-Ham får ikke komme til, til tross for at man allerede er sikret mot nedrykk og Sandstø før sesongen uttalte at Løv-Hams rolle i Bergen var å produsere talenter for Brann. Dette har han til gangs ikke stått for. Det eneste talentet han har gitt noe særlig tillitt er Haugen, men det burde jo være en selvfølge. Han fikk også sparken fra Start på grunn av sin spillestil og fordi han nektet å satse på talentene, som han mente ville føre Start rett ned i Adeccoligaen? Vil vi virkelig ha en trener som er så redd for talentsatsning?
Et litt merkelig innlegg synes jeg. Ta forrige kampen mot Moss. Der spilte Mats Kaland (21), Alexander Solli (20), Bjarte Haugsdal (20), Fredrik Haugen (18) og Mathias Møvik (19)... Jeg synes ikke det er krise...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1524 på: September 09, 2010, 20:22:09 » |
|
Når er det ingen andre alternativer i forsvaret enn Eek, Kaland, Solli og Dure, så at minst to av disse spiller er vel ikke så rart. Haugen er en av Adeccoligaens beste spillere og Haugsdal er også bra. Møvik startet jo på benken, men kom innpå da Haugsdal ble skadet.
Sandstø bruker ikke flere talenter enn han er nødt til. Han har ikke har annet enn unggutter å velge mellom, eller en unggutt er det suverent beste alernativet spiller de. Ellers er det benksliting.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
Falkman
Medlem
|
 |
« Svar #1525 på: September 09, 2010, 21:23:49 » |
|
Jeg registrerer at en del etterlyser info om hva Sandstø har gjort for å plassere ham blant et lite knippe trenere i den ypperste norske og kanskje også den skandinaviske eliten. Dette spørsmålet har blitt besvart en drøss ganger med forskjellig info i flere poster, men jeg kan til glede for nye lesere og for den tunglærte, repetere de viktigste punktene.
-Solide resultater fra flere klubber. Fenomenal fornying av Odd, år etter år, som periodevis ble brukt av rikere klubber som et slags oppdrettsanlegg for fremtidige toppspillere. Odd hadde strengt tatt et adecco mannskap det meste av tiden han var der.
-Erfaringen han sitter inne med er gull værdt. Det er ekstremt viktig at trenere vet hvordan klubber, tropper og enkeltspillere reagerer på oppturer, nedturer og personlige erfaringer. Sandstøs bakgrunn i flere klubber med ulikt grunnlag har gitt ham bedre forutsetninger enn de aller fleste til å håndtere ulike faser en klubb måtte gå gjennom.
-Fantastisk formidler av spillestil. Løv Ham er per dags dato Adeccos beste lag. Det har de vært i flere måneder hvis en ser bort fra tabell og direkte på prestasjon.
-Beundringsverdig evne til å stole på sin nærmest utømmelige brønn av fotballkunnskap. Dette ble bevist når det buttet i mot i Odd. Han falt ikke for fristelsen ved å rokkere som flere desperate trenere gjør, istedet stolte han på at laget skulle bruke sin egen stil. Skapte med det trygghet og varige resultater.
-Tankegodset hans er gjennomsyret av effektivitet. Lagene skaper drøssevis med sjanser. Resultatene har vist at Brann passer dårlig til å være en kalkulerende og kynisk lag.
-Godt likt. Han ble nærmest en institusjon i Odd. Svært få sitter så lenge. Kun trenere som likes av sine spillere og som evner å skape samhold klarer det. Litt slitasje blir det alltid og at han ikke satt 20 år i Odd er bare bra.
Kort oppsummert er Sandstø en fantastisk trener (i norsk målestokk) og en perfekt mann for Brann.
når man leser slike innlegg, begynner man jo nesten å lure på om den godeste Sandstø sitter på særdeles kompromitterende opplysninger om enkelte her inne.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1526 på: September 09, 2010, 21:29:34 » |
|
når man leser slike innlegg, begynner man jo nesten å lure på om den godeste Sandstø sitter på særdeles kompromitterende opplysninger om enkelte her inne. Til Sandstøs "forsvar" skal det sies at fyrens andre kandidater er Nordlie, Nordmark og Bech. Virker som han bevisst lanserer trenere ingen andre vil ha for å kunne si at han er smartere enn oss og ser "bak resultatene".
|
|
|
|
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
Joggi Bogga
Medlem
|
 |
« Svar #1527 på: September 09, 2010, 23:21:11 » |
|
Du tar virkelig stråmannen i deg til nye høyder når du lanserer meg som en fanebærer for Nordlie. Ivar Morten Normark og Truels Beck derimot har jeg stor sans for. Jeg er overbevist om at Beck er landslagstrener i Danmark innen 10-15 år.
Og ja, jeg ser bak resultatene. Om du selv ikke får det til, er det latterlig å ironisere over dem som klarer det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1528 på: September 09, 2010, 23:24:16 » |
|
Greit, jeg bommet på et navn, uten at det gjør listen din noe særlig bedre. Jeg ironiserer ikke over at du "klarer å se bak resultatet". Jeg ironiserer over at du tydeligvis tror at den eneste grunnen til at vi ikke ønsker fiaskotrenerne Bech og Nordmark og middelmådigheten Sandstø er at vi ikke kan "se bak resultatene".
Problemet ditt er at du har et ekstremt forenkelt syn på hvordan det er å være trener for en klubb som Brann. Et stor klubb hvor det forventes at man ligger i toppen hvert år. Du har et forenklet syn på hvilken oppgave det er å få en storklubb til å stabilisere seg i toppen av TL. Noe som illustreres ved at du mener at den eneste forskjellen på Løv-Ham og Brann er at man må takle journalister og primadonnanykker. Jeg og selvfølgelig at man har så sykt mye kompetanse rundt seg i Brann og mere ressurser.
Var det ikke Bech som hadde imponert ved å levere dårligere resultater enn klubben hadde før han kom i nærmest samtlige klubber han har vært i før han gikk til Silkeborg? Mener også at klubbene gjorde det brukbart etter at han forvant også. I Silkeborg hadde han en veldig god start, og en ditto elendig avslutning. Slike trenere er det flust av i TL. Ja, Nordlie er jo et godt eksempel der.
|
|
|
|
« Siste redigering: September 09, 2010, 23:28:42 av krakra »
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
Joggi Bogga
Medlem
|
 |
« Svar #1529 på: September 09, 2010, 23:40:31 » |
|
Jag gav deg lenger oppe i tråden en mulighet til å besvare hva som er den store forskjellen mellom å trene Løv Ham og Brann. Jeg hevder det er administrasjon og ressurser i Brann som vil forenkle oppgavene samt at media og primadonnanykker utgjør en forskjell. Media fordi de formidler press og skaper intriger. Primadonnanykker fordi en har en mer merittert spillergruppe. En god sportssjef vil selvsagt sørge for at man finner den rette balansen mellom lønn/prestasjon og samt alder og personlighetstyper.
Bortsette fra disse forhold er det også en viss forskjell i kampledelse på hjemmebane. Da et visst trykk kan utgjøre en trussel mot de justeringene en synes er de beste. Yngre, uerfarne og karaktersvake trenere kan bukke under for dette, Sandstø er ingen av delene.
Du er igjen velkommen til å forklare de øvrige forskjelllene. Jeg forventer selvsagt ingen ting nå heller og for å være helt ærlig så mistenker jeg at du rett og slett bare slengte ut en påstand uten å ha den fjerneste forventning om å måtte underbygge den.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1530 på: September 10, 2010, 00:15:23 » |
|
Jeg har da sagt hva forskjellene er. Det var vel sånn ca. like før du skrev at den eneste forskjellen er media og primadonnanykker? Vel anyway. Først om fremst vil jeg påpeke at vi har tre småklubber i Adeccoligaen som presterer "over evne" for tiden. Ranheim, Strømmen og Løv-Ham. Ranheim og Strømmen har totalt sett i år gjort det bedre enn Løv-Ham, selv om Strømmen stort sett hele året har vært jevne med løvene. Det alle disse tre klubbene har til felles er at de tre trenere som har feilet i TL. Sandstø, Perry og Myhre. Det kan selvfølgelig være at det er kremene av norske trenere som for tiden kjemper om en kvalikkplass på 2. nivået i Norge, men jeg har mine tvil.
Over til forskjellen. Adeccoligaen er en amatørliga, hovedsaklig bestående av deltidsansatte. Unntakene er vel FFK, Glimt og Sogndal, samt noen heltidsspillere rundt omkring i de andre klubbene. Da kan små ting, som å få Marøy til å trene litt mer vekter og kanskje kutte ut pølsene gjøre mye. De fleste spillerne har så mye å gå på fysisk at bare å få spillerne i topp fysisk form kan være forskjellen på nedrykksstrid og opprykk.
Det taktiske nivået i Adecco er lavt. Med andre ord, er dine motstandere taktisk svake. Da trenger man ikke akkurat være en fotballproffessor for å legge opp en plan som funker. Så lenge den er såpass enkel at alle forstår den er det greit. En så enkelt taktikk som Løv-Ham spiller ville blitt avslørt ganske fort i TL. Vi ser jo ofte lag gjøre det godt i èn sesong fordi de har en godt innøvd plan som funker, for så å falle igjennom året etter når spillestilen deres har blitt avslørt. Du syns det er fantastisk å ha så "stor tro på sin utømmelige fotballkunnskap" at man fortsetter i samme stil selv om det ikke funker. Jeg mener det er viktig å ha en plan B i tilfelle plan A går i vasken og jeg mener variasjon i angrepsspillet er viktig. Man må ha flere strenger å spille på og flere styrker i spillestilen dersom man skal klare å holde seg i toppen. Dette har ikke Løv-Ham. De kjører kontringsfotball all over. Hovedsaklig i form av lange baller i bakrom til Marøy, eller ved at Addo fører ballen opp og enten legger inn eller bruker Haugen. Mot etablert forsvar har de egentlig ingen særlig plan, men satser hovedsaklig på at Haugen ordner opp. Noe han ofte gjør.
Pedagogisk er det selvfølgelig også en stor forskjell. Det er noe helt annet å skulle lære bort noe til en gruppe glade amatører som er glade for å ha en tidligere TL-trener i sin lille klubb enn når man skal håndtere en gruppe fotballmillionerer hvor mange har vært ute en vinternatt før og spilt under langt større trenernavn enn Sandstø. Da må man ha en helt annen tilnærming til gruppen. Sandstø har selvfølgelig respekt i Løv-Ham, han er en stor trener for en så liten klubb. Vil han ha den samme respekten i en storklubb som Brann? Neppe.
Motivasjonen er også veldig forskjellig. Løv-Ham spiller fullstendig uten press. De kunne rykket ned og få ville klandret dem. Hovesaklig fordi folk flest ikke aner hvor godt spillermatriale Løv-Ham egentlig har. Å spre selvtillitt i en gruppe hvor forventingspresset er tilnærmet null er jo ikke akkurat vanskelig. Vinner man et par kamper tror jo alle at de har prestert over evne. I Brann er alltid forvetningspresset enormt, og det er langt vanskeligere å få selvtillitt inn i en klubb hvor man blir slaktet etter å ha tapt en kamp etter en seieresrekke på fem.
Du innbiller deg tydeligvis at Sandstø skal ha mange kompetente mennesker rundt seg. Blant annet en god sportssjef. Dett er en drømmeverden. Brann har ikke tenkt å ansette noen ny sportssjef og den nye treneren vil ha en managerrollen. Med andre ord vil Sandstø også få ansvaret for å bygge opp stallen til Brann. Å bygge opp en langsiktig toppklubb-stall er noe helt annet enn å skulle hente spillere for å bygge en god Adeccoligaklubb. Ta også med at halvparten av Løv-Hamstallen er eks/nåværende Brannspillere og at Brann ikke har en klubb som kan fore oss med gode spillere på samme måte.
Talentarbeidet er også mer krevende i en klubb hvor omgivelsene alltid krever resultater, kontra en liten klubb ingen egentlig bryr seg om. I Brann må man nesten være sikker på at talentene holder mål før de får prøve seg og det er jo vanskelig å vite det uten at de har fått sjansen til å vise det. I Løv-Ham kan man eksprimentere mer uten å bli halshugd. Dessuten er jo nivået lavere og sjansen for at talentene tar nivået større.
Helt sist trenger man er stor styrke for å takle det konstante presset sesong etter sesong i en toppklubb og man må ha evnen til å hele tiden holde fokus og ikke gjøre feilgrep. Var ikke mange tabbene fra RBH som skulle til før laget vårt var gått fra gullag til bunnlag.
Alt i alt er de aller fleste aspekter ved trenerjobben tøffere jo større klubben er og jo høyere nivået i ligaen er. Å si at det er like enkelt for Sandstø å gjøre det bra i Brann i TL som for Løv-Ham i Adecco fordi han vil få mere ressurser, bedre spillere og kompetente mennesker rundt seg som veier opp for de større utfordringene er som å si at vi bør hente Sindre Marøy fordi han som toppscorer i Adecco vil bli toppscorer i TL med bedre medspillere rundt seg. Det KAN funke, men sannsyneligheten er for at det ikke vil gjøre det. Når Sandstø allerede har vært i TL, uten å imponere nevneverdig er sannsyneligheten enda mindre.
|
|
|
|
« Siste redigering: September 10, 2010, 00:42:27 av krakra »
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
Nixon
Medlem
|
 |
« Svar #1531 på: September 10, 2010, 00:44:36 » |
|
Hmmm, etter å ha lest kraka sin vidløftige beskrivelse av Adeccoligaen så kan man jo begynne å lure på hvor god Haugen egentlig er...
|
|
|
|
|
Loggført
|
Rød makt på Hansa!
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1532 på: September 10, 2010, 00:47:54 » |
|
Hmmm, etter å ha lest kraka sin vidløftige beskrivelse av Adeccoligaen så kan man jo begynne å lure på hvor god Haugen egentlig er...
Nå er Haugen blant Adeccoligaens beste spillere, mens han neppe ville vært mer enn en backupspiller for Brann(altså innhopp fra benken og kamper fra start ved karanter) så jeg vil si at jeg har tatt et lite forbehold for nivåforskjellen der. Saken er at Haugen bare er 18 år, og sannsyneligvis vil bli endel bedre. Han har hatt en stor utvikling bare det siste året og gått fra å være backup i Løv-Ham før sommeren i fjor, til en nøkkelspiller i år. Fortsetter han den utviklingen går det ikke lenge før han er en nøkkelspiller for Brann og. Talentutvikling er noe jeg mener burde være forbeholdt spillere - ikke hovedtrenere - i Brann. Dessuten anser jeg ikke Sandstø som noe trenertalent akkurat. Han er mer som Storesund, prøvde seg i TL, holdt ikke helt nivået og gjør det nå bra i Adecco.
|
|
|
|
« Siste redigering: September 10, 2010, 00:53:46 av krakra »
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
Nixon
Medlem
|
 |
« Svar #1533 på: September 10, 2010, 00:50:44 » |
|
Du innbiller deg tydeligvis at Sandstø skal ha mange kompetente mennesker rundt seg. Blant annet en god sportssjef. Dett er en drømmeverden. Brann har ikke tenkt å ansette noen ny sportssjef og den nye treneren vil ha en managerrollen. RBH skal etter sigende være veldig uenig med Moldestad sin beslutning om å ikke ha sportssjef i klubben. Han mener at ansvarsområdet og arbeidsoppgavene er altfor omfattende til at dette kan løses av en trener som tross alt har en annen jobb som hovedoppgave. Så jeg håper og tror at klubben innen kort tid vil ha en sportssjef.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Rød makt på Hansa!
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1534 på: September 10, 2010, 00:54:32 » |
|
Du innbiller deg tydeligvis at Sandstø skal ha mange kompetente mennesker rundt seg. Blant annet en god sportssjef. Dett er en drømmeverden. Brann har ikke tenkt å ansette noen ny sportssjef og den nye treneren vil ha en managerrollen. RBH skal etter sigende være veldig uenig med Moldestad sin beslutning om å ikke ha sportssjef i klubben. Han mener at ansvarsområdet og arbeidsoppgavene er altfor omfattende til at dette kan løses av en trener som tross alt har en annen jobb som hovedoppgave. Så jeg håper og tror at klubben innen kort tid vil ha en sportssjef. Men RBH er jo superlojal og Moldestad har sagt at daglig leder bare må innfinne seg med dagens organisasjonsstruktur.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
Nixon
Medlem
|
 |
« Svar #1535 på: September 10, 2010, 01:00:35 » |
|
Vi får se. RBH er der han vil være, og hans dager som en stilltiende degradert ansatt er over. Noe han har fått betalt for. Og med det vil også Moldestad sin makt og innflytelse bli mindre.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Rød makt på Hansa!
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1536 på: September 10, 2010, 01:02:59 » |
|
Ja, vi får se. Det er uansett mye som skal klaffe. Først må RBH få baller nok til å gå imot Moldestad, så kompetanse nok til å ansette en god sportssjef. Selv syns jeg det blir for mye å forvente. Da har jeg større tro på at Haugen blir toppscorer og Sandstø leder oss til cup og seriegull neste sesong.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
nero
Medlem
|
 |
« Svar #1537 på: September 10, 2010, 08:41:43 » |
|
Etter sigende var også Moldestad negativ til RBH som daglig leder, og det var av den grunn prosessen trakk ut i det vide og brede. Det får jo neppe stor betydning siden Moldestad uansett er på vei ut, men det kan jo ha noe å si for trenerspørsmålet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Joggi Bogga
Medlem
|
 |
« Svar #1538 på: September 10, 2010, 11:02:16 » |
|
Det taktiske nivået i Adecco er lavt. Med andre ord, er dine motstandere taktisk svake. Da trenger man ikke akkurat være en fotballproffessor for å legge opp en plan som funker. Så lenge den er såpass enkel at alle forstår den er det greit. En så enkelt taktikk som Løv-Ham spiller ville blitt avslørt ganske fort i TL. Vi ser jo ofte lag gjøre det godt i èn sesong fordi de har en godt innøvd plan som funker, for så å falle igjennom året etter når spillestilen deres har blitt avslørt. Du syns det er fantastisk å ha så "stor tro på sin utømmelige fotballkunnskap" at man fortsetter i samme stil selv om det ikke funker. Jeg mener det er viktig å ha en plan B i tilfelle plan A går i vasken og jeg mener variasjon i angrepsspillet er viktig. Man må ha flere strenger å spille på og flere styrker i spillestilen dersom man skal klare å holde seg i toppen.
Alt i alt er de aller fleste aspekter ved trenerjobben tøffere jo større klubben er og jo høyere nivået i ligaen er. Å si at det er like enkelt for Sandstø å gjøre det bra i Brann i TL som for Løv-Ham i Adecco fordi han vil få mere ressurser, bedre spillere og kompetente mennesker rundt seg som veier opp for de større utfordringene er som å si at vi bør hente Sindre Marøy fordi han som toppscorer i Adecco vil bli toppscorer i TL med bedre medspillere rundt seg. Det KAN funke, men sannsyneligheten er for at det ikke vil gjøre det. Når Sandstø allerede har vært i TL, uten å imponere nevneverdig er sannsyneligheten enda mindre.
Tro det eller ei, men jeg hadde faktisk sett frem til et interessant innlegg, spesielt da jeg så lengden og hvor mye tid du åpenbart hadde brukt på det. Jeg ble kapitalt skuffet. Du berører jo kun dette som har med nivåforskjellen å gjøre. Det er noe vi alle kjenner til. Fremstillingen din virker for meg å være et forsøk på å si at nivået i Adeccoligaen ikke kan brukes som referanse fordi nivået i Tippeligaen er høyere. Jeg vurderer ikke resten av innlegget ditt som konstruktivt i forhold til en diskusjon, men ønsker å ta opp ett poeng for å vise hvor langt ut på viddene du er i din bedømming av fotballen som spilles i Norge. Nemlig dette med systemer. Duhevder det er en svakhet at Sandstø i motgang beholder det man har trent på istedetfor å endre til noe nytt og relativt ukjent. Dette holder ikke i Tippeliga, sier du. Det er ingen lag eller trenere i tippeligaen som er gode nok til å beherske flere systemer. Mange prøver i desperasjon innimellom, men ingen får det til. Årsaken? Trenerutdanningen fokuserer ikke på det og spillerne har ikke kompetanse til det. Hvor ofte ser man feks Brann bruke en hel ettermiddag og kveld på å trene inn nye detaljer? Aldri! Det er ikke en del av vår fotballkultur og gjøres nærmest utelukkende i sør-europa. Men du har rett i en ting. Nivået på alt er høyere i Tippeligaen, men strengt tatt så var ikke det på agendaen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1539 på: September 10, 2010, 11:08:56 » |
|
Det taktiske nivået i Adecco er lavt. Med andre ord, er dine motstandere taktisk svake. Da trenger man ikke akkurat være en fotballproffessor for å legge opp en plan som funker. Så lenge den er såpass enkel at alle forstår den er det greit. En så enkelt taktikk som Løv-Ham spiller ville blitt avslørt ganske fort i TL. Vi ser jo ofte lag gjøre det godt i èn sesong fordi de har en godt innøvd plan som funker, for så å falle igjennom året etter når spillestilen deres har blitt avslørt. Du syns det er fantastisk å ha så "stor tro på sin utømmelige fotballkunnskap" at man fortsetter i samme stil selv om det ikke funker. Jeg mener det er viktig å ha en plan B i tilfelle plan A går i vasken og jeg mener variasjon i angrepsspillet er viktig. Man må ha flere strenger å spille på og flere styrker i spillestilen dersom man skal klare å holde seg i toppen.
Tro det eller ei, men jeg hadde faktisk sett frem til et interessant innlegg, spesielt da jeg så lengden og hvor mye tid du åpenbart hadde brukt på det. Jeg ble kapitalt skuffet. Du berører jo kun dette som har med nivåforskjellen å gjøre. Det er noe vi alle kjenner til. Fremstillingen din virker for meg å være et forsøk på å si at nivået i Adeccoligaen ikke kan brukes som referanse fordi nivået i Tippeligaen er høyere. Jeg vurderer ikke resten av innlegget ditt som konstruktivt i forhold til en diskusjon, men ønsker å ta opp ett poeng for å vise hvor langt ut på viddene du er i din bedømming av fotballen som spilles i Norge. Nemlig dette med systemer. Duhevder det er en svakhet at Sandstø i motgang beholder det man har trent på istedetfor å endre til noe nytt og relativt ukjent. Dette holder ikke i Tippeliga, sier du. Det er ingen lag eller trenere i tippeligaen som er gode nok til å beherske flere systemer. Mange prøver i desperasjon innimellom, men ingen får det til. Årsaken? Trenerutdanningen fokuserer ikke på det og spillerne har ikke kompetanse til det. Hvor ofte ser man feks Brann bruke en hel ettermiddag og kveld på å trene inn nye detaljer? Aldri! Det er ikke en del av vår fotballkultur og gjøres nærmest utelukkende i sør-europa. Men du har rett i en ting. Nivået på alt er høyere i Tippeligaen, men strengt tatt så var ikke det på agendaen. Så når du skrev "den eneste forskjellen er primadonnaer og pressen" så glemte du å ta med at absolutt alt er et nivå høyere og dermed mer krevende? Uansett så handler det ikke bare om at nivået er høyere ting som det pedagogiske og motiverende er snakk om to helt forskjellige fremgangsmåter. Utover det har jeg jo hele tiden sagt nettopp at man ikke kan bruke hans prestasjoner i småklubber og adecco fordi som bevis på hvilken fantastisk trener han er fordi det er et helt annet nivå som topptrener for en storklubb enn som trener for en bitteliten adeccoligaklubb, men dette har du jo nektet for fordi han vil ha så mange kompetente mennesker rundt seg som dekker opp for alle de ekstra utfordringene. Jeg har ikke sagt at man skal gå bort ifra grunnideen sin, men at man bør ha flere strenger å spille på og at disse bør være innøvd. Løv-Ham har en svært enkel og ensidig taktikk, som funker helt fint i Adecco, i TL ville den blitt avslørt ganske lett Men du kan jo selvfølgelig se veldig enkelt på det og si at å være trener handler om å sette sammen et lag på 11 spillere i et bra system og motivere dem og lære dem å spille god fotball, og at Sandstø har gjort dette veldig bra i Løv-Ham. Derfor er han en veldig god trener og kunne trent hvem som helst. Jeg er uenig.
|
|
|
|
« Siste redigering: September 10, 2010, 11:11:52 av krakra »
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
Huff
Medlem
|
 |
« Svar #1540 på: September 10, 2010, 14:43:38 » |
|
ED: Feil tråd.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Noen må gå!
|
|
|
Huff
Medlem
|
 |
« Svar #1541 på: September 10, 2010, 15:13:01 » |
|
Nå er jeg som sagt ingen ekspert på Allsvenskan, men ut fra det en kan lese på nettet er jo nærmest alt Joggi skriver om Sandstø også relevant ift Nanne Bergstrand som og har trent en miniklubb i lengre tid, og som også har måttet selge alle de beste spillerne sine etter hver sesong (vel Sandstø måtte ikke selge alle hele tiden, men en god del). Nanne klarte å vinne seriegull, og Kalmar er dessuten en enda mindre klubb enn Odd (her snakker vi nok snarere Bodø-Glimtformat).
|
|
|
|
« Siste redigering: September 10, 2010, 15:29:31 av Huff »
|
Loggført
|
Noen må gå!
|
|
|
Klaus_Brann
Medlem
|
 |
« Svar #1542 på: September 10, 2010, 16:42:39 » |
|
Etter sigende var også Moldestad negativ til RBH som daglig leder.
Det må jo bare være positivt!
|
|
|
|
|
Loggført
|
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1543 på: September 10, 2010, 16:44:49 » |
|
Etter sigende var også Moldestad negativ til RBH som daglig leder, og det var av den grunn prosessen trakk ut i det vide og brede. Det får jo neppe stor betydning siden Moldestad uansett er på vei ut, men det kan jo ha noe å si for trenerspørsmålet.
Er Moldestad på vei ut?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
nero
Medlem
|
 |
« Svar #1544 på: September 10, 2010, 19:26:46 » |
|
Er Moldestad på vei ut? Ja, er det ikke det som har blitt sagt hele tiden da? At Moldestad er midlertidig styreformann? Eller har det skjedd noe genialt der også som ikke jeg har fått med meg? For all del, hvis stolleken internt i Brann fortsetter så er det jo kjempeflott (obs obs: ironialarm!!)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1545 på: September 10, 2010, 19:29:41 » |
|
Er Moldestad på vei ut? Ja, er det ikke det som har blitt sagt hele tiden da? At Moldestad er midlertidig styreformann? Eller har det skjedd noe genialt der også som ikke jeg har fått med meg? For all del, hvis stolleken internt i Brann fortsetter så er det jo kjempeflott (obs obs: ironialarm!!) Ja, men han skal vel fortsatt være i styret og går vel tilbake til nestledervervet? Med mindre han blir kastet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
Markmus
Medlem
|
 |
« Svar #1546 på: September 11, 2010, 00:26:12 » |
|
Blir vel RBH som styreformann nå, da 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Ka du ve?
|
|
|
nero
Medlem
|
 |
« Svar #1547 på: September 11, 2010, 10:08:47 » |
|
Ja, det finnes tydeligvis ikke en rolle den mannen ikke behersker! Gu, kor heldige vi e som har den mannen i klubben, dokkar!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Langhår
Medlem
|
 |
« Svar #1548 på: September 11, 2010, 11:05:30 » |
|
Ja, det finnes tydeligvis ikke en rolle den mannen ikke behersker! Gu, kor heldige vi e som har den mannen i klubben, dokkar!
Alle organisasjoner trenger en altmuligmann. BruunH er virkelig en slik. Det finnes ikke den ting i verden den mannen ikke er istand til å bryte ned og ødelegge! Og alltid like blid! Av med hatten for BruunH!
|
|
|
|
|
Loggført
|
"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life" -Bill Shankly-
|
|
|
krakra
Medlem
|
 |
« Svar #1549 på: September 11, 2010, 13:14:42 » |
|
Det finnes neppe en rolle RBH ikke tror han behersker iallefall og siden han er lojal, arbeidssom og godt likt av investorene så må han jo få prøve seg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Roald Bruun Hanssen
|
|
|
|